Gå til innhold

Guide for NAT på Thompson routere


Anbefalte innlegg

Jeg kan strengt tatt ikke garantere at denne guiden fungerer for alle, men det fungerte for å fjerne mine NAT problemer på Xbox 360. Jeg skal uansett prøve å lage den så detaljert som mulig med masse bilder slik at alle kan prøve det uansett ferdighets nivå. Tar gjerne imot kritikk slik at guiden kan utbedres. Jeg bruker forøvrig windows XP under hele guiden.

 

1. Å komme seg inn på routeren.

 

Først må man finne ut hva gateway til routeren routeren er.

 

post-23-1097116218_thumb.jpg

 

1)Dobbelklikk på Pcene nede til høyre 2) og support på boksen som dukker opp.

Er ikke Pcene tilstede ? Trykk Start -> Settings -> Control Panel -> Network Connections -> Local area connection eller Wireless area connection.

Les av IP adressen og start en nettleser F.eks Internet explorer eller Mozilla Firefox.

Tast nå inn IP adresse i navigasjons linja, som på bildet under.

 

post-199-1097125115_thumb.jpg

 

Har du bare trådløs tilgang til routeren er sannsynligheten stor for at du trenger ett brukernavn og passord for tilgang på routeren. Beste tips da er vel å gråte til pappa eller hvem enn som er ansvarlig for nettet der du bor.

 

2. Port forwarding.

 

Xbox live må ha visse porter åpne for å fungere skikkelig. Denne delen av guiden vil vise hvordan vi åpner disse portene.

 

Skru på xboksen din. Naviger deg frem My x-box -> System settings -> Network settings -> Configure Network Slik som bildet under.

 

TaskBarHide.zip

 

Mine instillinger står på Automatisk IP tilegning og jeg leser av IP til Xboxen. I mitt tilfelle er den 10.0.0.6 , men den kan også være 192.168.x.x . Har du en IP som ikke likner på noen av disse kan du prøve å skru routeren din av og på og se om det hjelper. Jeg ville annbefale at instillingene er setti på automatisk, slik at routeren bestemmer.

 

Nå som vi har IP adressen til xboksen er det på tide med det avanserte.

Forhåpentligvis har du fått tilgang til routeren og har ett bilde som likner noe på det jeg har på bilde 2. Trykk der det står game application sharing. I bunn skal du se med grå skrift, create a new game or application. Trykk her.

Finn på ett passende navn på din nye applikasjon og huk av Manual entry of port maps. som på bildet under.

 

post-108-1097130710_thumb.jpg

 

Her velger du først TCP i den første gardinen. Taster henholdsvis inn 88 på den øverste og nederste linjen og trykker ADD. Gjør deretter det samme men velg UDP. Dette gjør også med 3074 som på bildet under.

 

post-108-1097139610_thumb.jpg

 

Sånn, da har du laget klar din applikasjon. Nå kan du gå ut igjen til Game application sharing forsiden igjen. Men nå finner du isteden Assign a game or application to a local network device. Sørg for at UPnP er huket av før du blar i gardinen ned til din applikasjon. Du husker hva du kallte den ? Bruk den høyre gardinen og velg user defined .

Tast inn IP på xboxen din i linjen under.

 

New_Text_Document.txt

 

Klikk Add når du er ferdig og apply hvis du måtte huke av UPnP.

Du er nå i essensen ferdig. Men en liten ting som er kjekt å gjøre før du kan glede deg over at NAT problemet er historie.

 

post-215-1097143537_thumb.jpg

 

Klikk på det avmerkede området og du får opp litt info om xboxen. Klikk oppe til høyre på ditt nye bilde der det står configure (prikket av på bildet for å vise hvor du finner det på ditt nye bilde). Og huk av Always use the same IP adress. Du må gjerne bruke gardinen og sette på Gaming console hvis du vil. Prøv en kjapp test på xboxen. Restart routeren og xboxen hvis det trengs og nyt din nye strict NAT frie tilværelse.

 

post-215-1097145539_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

dette funket ikke for meg.

 

legger ved en annen metode som du kan legge i første post, den omhandler port forward i CLI

mulig den funker bedere:

 

Port Forward i CLI

Skjul
You can open ports in the webinterface.

 

But it is also possible to open ports via the CommandLine Interface, the socalled CLI.

 

For this you should be connected with an ethernet cable for the time being.

 

If you have a Vista computer you must first enable the Telnet Client.

 

For this you go to Start->Control Panel->Programs and Features.

 

On the left you have a button that says “Turn Windows Features On or Off”.

 

In the list of Features you put a dot in the box for the Telnet Client and press Apply or Ok.

 

It may take while before the computer has finished enabling the Client.

 

Then Go to Start->Run and type 'telnet 192.168.1.254' / 10.0.0.1

 

The default Username is 'Administrator' and no password.

 

Of course, if you assigned a different username and password for the Modem Access, use those.

 

When you are in the telnet session you type 'menu' and you press <enter>.

 

 

In the main menu you can use the arrow buttons on your keyboard to navigate to the 'nat' option.

 

It may be that while you tried to open the ports in the webinterface, some information was stored and saved and other info didn't.

 

So first go to 'mapdelete' to remove the faulty entries, or go to 'flush'.

 

With this all nat entries are removed. So if you succesfully opened ports for other applications, they are gone as well. (we would like to recommend any way to reset the modem and set it up for Internet again and open ports only in the CLI).

 

After you go to 'flush' and press <enter> you are back in the 'nat' menu again.

 

Now go to 'mapadd'.

 

In 'mapadd', the option intf= is highlighted.

 

Press enter and you will find the possible options on the bottom of the menu.

 

You either type them in or use the up and down arrow buttons again to select the right option, in this case you choose Internet.

 

Press <enter> again and go to 'type='.

 

Choose 'napt'

 

You also have to fill in an outside address=.

 

Type in '0.0.0.1'. This means that the ports are open for the whole Internet.

 

The inside address= is the local IP address of the computer that is used for this program/application.

 

You type for example 192.168.1.100.

 

If more computers are used for this application you type in a range of local IP addresses, like for instance 192.168.1.[100-104].

 

These IP addresses have to be fixed on the computer***.

 

You have to define the protocol=, like for instance TCP or UDP.

 

Type it in or use the arrow buttons again.

 

Sometimes ports have to be opened for more that one protocol.

 

Then you must create a new nat entry for the second protocol.

 

Now you only give in the port that has to be opened or a port range.

 

The inside port= and outside port= are usually the same, only in very special cases they are not.

 

If you have to open a range, you use the square brackets again like for instance;

 

[123-125].

 

You do not need to configure the other parameters like foreign address or mode etc.

 

After filling in the necessary information, you use the tab button on the keyboard to go to 'ok' and press <enter>.

 

You are now back in the 'nat' menu and you go to 'mapadd' again to enter another entry.

 

If you are ready and back in the 'nat' menu, you use the tab page again to go to 'ok' again and you enter the main menu again.

 

Now you use the tabpage to go to 'cancel' (a bit contradictory, I know).

 

You will now see the Username ('Administrator' by default) with the flashing cursor.

 

Now you type 'saveall' and press <enter>.

 

Now the ports are open.

 

Hvis du bare har èn Xbox i huset, er DMZ en bra metode:

 

HOW TO GIVE YOUR XBOX 360 THE PUBLIC IP ADDRESS:

Skjul
Please connect your PC to the modem with an ethernet cable or wirelessly to the network.

 

1) Please open 'Internet Explorer' ( or Firefox/Opera ) and in the address field type in 192.168.1.254 ( if this does not work, try 192.168.0.254 , 10.0.0.138 or http://speedtouch.lan ), then press enter.

2) On the left hand side, click on 'Home Network'. In the submenu that opens, please click on 'Devices'.

3) At the bottom, please select 'Assign the public IP address of a connection to a device'.

4) Click on 'Edit' to the far right.

 

NOTE: Your device must NOT have a static IP assigned to it, or it will not show up on the list.

 

5) Select your Xbox 360 in the drop down menu that you want to assign a public IP address to and then click 'Apply'.

6) Restart your Xbox 360. All the ports for your Xbox 360 should now be open and your Xbox 360 should have a complete internet access without any restrictions.

Endret av TearJacK
Lenke til kommentar

Litt off topic. Jeg sliter med connection problemer på ei NGT linje med en røøøva inteno ruter. Det jeg egentlig lurer på er om man er bundet/nødt til å bruke den routeren som teleselskapet sender med, eller kan man rett og slett bytte den ut med en annen som man veit fungerer bra? Hadde nemlig en 3com router som funket gull på Telenor abonnementet som jeg skulle likt å testet hvis det går an.

Endret av Snapcase
Lenke til kommentar

NGT krevet at du bruker deres modem/router.

men du kan bytte, eller du må ha intenoen som er modem, så må du bridge den med en ny router.

 

NGT liker ikke dette, men hvis du ikke sier noe så vet ikke de det, men ikke ring og spørr om hjelp fra de senere, mens du har dette oppsettet.

Lenke til kommentar

Nå blei jeg nysgjerrig. Hva mener du med å bridge, og hvilke fordeler vil det eventuelt gi? Tror du det vil bedre på connection problemene altså? Hadde jo vært gull om det funket og jeg er meget interessert i å prøve, hva NGT måtte mene gir jeg lang beng i.

Endret av Snapcase
Lenke til kommentar

det kan være mange fordeler.

fordi du velger bort den bedritene Thomson routeren og bruker en mye bedere router, kan anbefalle D-Link Dir655.

etter at jeg bridget min ST585 med en Dir655, og bruker bare thomson som modem, fikk jeg et ytelses hopp på 7mbit

det blir nesten 1mb/s.

 

og softwaren er 100 ganger mer brukervenlig og du kan stille inn på mye mer.

D-linken gjør det den skal, i motsettning til hva thomson gjør, mer bedriten hardware/software skal man lete lenge etter.

 

eneste minus med bridging er at det er litt vrient å få til, ihvertfall på ST routere fra NGT

siden NGT har slettet disse templatene som ligger i routern.

 

men jeg har den templaten som kan legges over ved spoofing, send en pm hvis du vil ha fila.

hvis ikke må du inn å rote i CLI legge til en haug med kode.

Endret av TearJacK
Lenke til kommentar
Skjul
det kan være mange fordeler.
fordi du velger bort den bedritene Thomson routeren og bruker en mye bedere router, kan anbefalle D-Link Dir655.
etter at jeg bridget min ST585 med en Dir655, og bruker bare thomson som modem, fikk jeg et ytelses hopp på 7mbit
det blir nesten 1mb/s.

og softwaren er 100 ganger mer brukervenlig og du kan stille inn på mye mer.
D-linken gjør det den skal, i motsettning til hva thomson gjør, mer bedriten hardware/software skal man lete lenge etter.

eneste minus med bridging er at det er litt vrient å få til, ihvertfall på ST routere fra NGT
siden NGT har slettet disse templatene som ligger i routern.

men jeg har den templaten som kan legges over ved spoofing, send en pm hvis du vil ha fila.
hvis ikke må du inn å rote i CLI legge til en haug med kode.

Helt enig. Thomson routere generelt er noe piss. De har store problemer med multitasking. P2P, Xbox Live og andre lignende ting takler den rett og slett dårlig. D-Link Dir655 er kjempe bra router og kan anbefalles. Bruker den selv også og er kjempe fornøyd. Endret av username
Lenke til kommentar

Syns det er så rart at det ikke funker, fordi nå har jeg guidet en person til over telefonen som fikk det til med en gang.

Sørg for å slette alle gamle oppsett dere har assignet til xboxen, og boot både xbox og router. Virkelig beklagelig dette her altså. Hvis det er noen som ønsker det tar jeg det gjerne over telefonen for å høre at alt blir riktig setti opp, bare send meg en privat melding.

Endret av Aashild
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...