Gå til innhold

Dragon Age


Anbefalte innlegg

La oss se.

Ting vi så langt vet er felles mellom ME/ME2 og DA2:

 

- Navngitt PC med etablert forhistorie

- Nedstrippet character creation, med reelle valg av kun kjønn og klasse

- Full voiceover "for å legge til rette for en dypere og mer innfløkt historie", uten at man ser noe til det i f.eks. Mass Effect

- Sterkt narrativt fokus på den karakteren du spiller - Bioware sier jo nærmest i klartekst at hele historien kretser rundt Hawke og hans avgjørelser

- Historie som spenner over en lengre periode, hvor mye av premisset er at fremtidige hendelser avgjøres av dine valg

- Rekruttering av et sammensatt lag bestående av "skumle og farlige" kompanjonger, sikkert med kjempeoriginale personligheter som i blant krasjer, også kan du erklære sann kjærlighet til et par-tre av dem fra hvert kjønn (eventuelt gjøre andre småting for dem som trengs for å få dem til sengs)

- Er ment å være en "cinematic experience"

 

Ting som burde bekymre alle som likte DA:O slik det var:

 

- "Think like a general and fight like a Spartan with dynamic new combat mechanics that put you right in the heart of battle whether you are a mage, rogue, or warrior."

 

"Dynamic new combat mechanics" høres mest ut som vanlig devbabble/buzzword-svada på samme måte som "cinematic experience" og "rendered in beautiful detail", men jeg tviler på at det stopper der. Dragon Age gjorde flere ting som var unevnelige i 2009 - blant annet å legge opp spillet slik at det var hensiktsmessig å bruke pauseknappen for å dele ut ordre titt og ofte, og å gjøre det merkbart bedre på PC - dette forårsaket en del tenders gnidsel og falliterklæringer fra ivrige konsollspillere, som - kanskje ut i fra trailerne? - trodde DA:O skulle være noe helt annet enn det var.

 

Nå ser det ut til at målet er å gjøre DA2 til det konsollspillere trodde DA:O skulle være. Jeg vet ikke hva de kommer til å gjøre med kampsystemet og gameplayet generelt, men jeg mistenker at verken det isometriske perspektivet eller pausefunksjonen kommer fra det uten varige mén. Mange hadde visst også vondt for å ta innover seg at du ikke kunne styre hvert enkelt sverdsving i DA:O, og med Biowares stadige lovnader om mer "dynamiske" kamper, mistenker jeg at man i stedet for å ha valget mellom generelle ordre og detaljstyring av hvert enkelt medlem, kommer til å ende opp med å hamre LT/LMB for at Hawke skal svinge sverdet/dolken/ildkulen, mens party styres av en tvilsom AI, med en hjelpende hånd fra spilleren som ber dem om å bruke spesialevne ditt og datt i en forenklet taktisk pausemeny. Litt som i Mass Effect, med andre ord.

 

Om konsollsyken skulle ta helt overhånd, så får man også med kjekke bonusfeatures som absurd oppblåste menyer, cursor smoothing fra helvete, og gigantisk skrift overalt. Med tanke på at DA:O var et svært kompetent PC-spill, håper jeg imidlertid at de ikke går (eller blir tvunget ned i) den fellen, både teknisk og designmessig.

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
- Navngitt PC med etablert forhistorie

 

Hadde vel svært lite å si i DA:O at du kunne velge navn selv, og etternavnet var allerede bestemt. Mener også jeg hørte at forhistorien til Hawke ikke var helt fastlåst, slik at en kunne velge selv.

 

- Nedstrippet character creation, med reelle valg av kun kjønn og klasse

Nå var vel DA:O det første spillet siden Neverwinter Nights hvor BioWare lot spilleren velge rase, og jeg husker ikke at det var så mange som klaget på at de ikke kunne være Twi'lek i KotOR.

 

- Full voiceover "for å legge til rette for en dypere og mer innfløkt historie", uten at man ser noe til det i f.eks. Mass Effect

Selv om du mener det ikke fungerte i ME kan det fint fungere i DA2.

 

- Sterkt narrativt fokus på den karakteren du spiller - Bioware sier jo nærmest i klartekst at hele historien kretser rundt Hawke og hans avgjørelser

 

Tror dette vil gjøre historien mer spennende, og for å være helt ærlig så var ikke plottet i DAO særlig imponerende.

 

- Historie som spenner over en lengre periode, hvor mye av premisset er at fremtidige hendelser avgjøres av dine valg

Hadde ME dette? ;)

 

- Rekruttering av et sammensatt lag bestående av "skumle og farlige" kompanjonger, sikkert med kjempeoriginale personligheter som i blant krasjer, også kan du erklære sann kjærlighet til et par-tre av dem fra hvert kjønn (eventuelt gjøre andre småting for dem som trengs for å få dem til sengs)
Som i hvert eneste BioWare spill så langt.

 

- Er ment å være en "cinematic experience"

Er ikke sikker på om jeg liker denne selv, har ikke så altfor lyst til å spille en film.

 

- "Think like a general and fight like a Spartan with dynamic new combat mechanics that put you right in the heart of battle whether you are a mage, rogue, or warrior."

Think like a general tar jeg som at man fortsatt kan pause og ta taktiske valg. Ikke veldig likt ME altså.

 

Om konsollsyken skulle ta helt overhånd, så får man også med kjekke bonusfeatures som absurd oppblåste menyer, cursor smoothing fra helvete, og gigantisk skrift overalt. Med tanke på at DA:O var et svært kompetent PC-spill, håper jeg imidlertid at de ikke går (eller blir tvunget ned i) den fellen, både teknisk og designmessig.

Denne delen er jeg helt enig i, hatet menyene i Oblivion f.eks.

 

Tror det blir et bra spill, husker det var mange som mente at DAO la seg for mye på rygg for konsollgjengen rett etter at det ble klart det ville komme på konsoll også.

 

Spilte du DA:Awakening? Hva syntes du i så fall om dialogsystemet kontra DA:O?

Lenke til kommentar

Er litt skeptisk med denne "konsollifiseringa", men man kan da alltids håpe det blir bra ^_^

 

http://www.innlegg.no/index.php?showtopic=15386

 

Antar at den må flyttes. eller merges inn her.

Men gleder meg til dette.

Traileren i august, tipper det blir enda et år å vente før det kommer ut, 11/12 tipper jeg.

---

 

Ser at pollen her ikke er opptadert. min stemme ville vært til

 

leliana's song.

..---

 

Skal oppdatere førsteposten med DA2 og ta vekk pollen eller sette opp ny om dere har noen forslag for hva :)

Lenke til kommentar

Om dere ser på dette bildet ser en tydelig at damen har gule øyne og lilla leppestift. Hvor mange damer kjenner dere med den kombinasjonen i Dragon Age?

Som sagt, Morrigan.

 

Nå er det vel bare hawk som er med stemme, står jo at du fortsatt kan lage dine egne "mains" både male og female av forskjelige "raser"

 

Har du link til dette? Ser det i allefall ikke i Game Informer artikkelen.

Lenke til kommentar

"When you learn who this is, you will be shocked. SHOCKED, I TELL YOU!!!!

 

 

But I can say no more."

- Chris Priestly

her lenger nede på siden

 

om vi skal kunne bli sjokkerte må vi nesten ha møtt personen tidligere?

eller old god baby er også en mulighet, men hadde ærlig talt ikke blitt særlig sjokkert av det

Endret av Joakim vas Normandy
Lenke til kommentar

Lang snip

 

At man kan velge noen små detaljer - som med bakgrunnen til Shepard i ME - forandrer ikke at serien med hendelser som leder opp til Hawkes utgangsposisjon i DA2 er fastsatt. Han bodde i Lothering, han overlever/flykter, og drar nordover, hvor han blir kjendis. Om man nå får velge f.eks. hvilken sosial klasse han er født inn i og hva han drev med før Lothering, så er det en viss sjanse for at det blir valg med veldig små reelle konsekvenser, slik bakgrunnsvalgene i ME til syvende og sist var.

 

Å kunne velge rase er ikke kjempeviktig i dagens spillflora, men jeg - og sikkert mange andre - var glade for at det var en mulighet i DA:O. Siden premisset i et skikkelig RPG er å skape en karakter mer eller mindre fra grunnen av, og så styre denne gjennom dens virtuelle liv med valg basert på personligheten du har tenkt opp for dem, så er muligheten for å kunne spille noe annet enn den mest generiske rasen i universet kjærkommen. At Hawke er låst som human er ikke noe stort problem i seg selv, men jeg ser det som en indikator på retningen de ønsker å ta hele DA2 i, ikke bare et enkeltstående valg.

 

Bioware har ikke vært kjempeinnovative på singleplayerfronten siden det første ME, og det er fremdeles den samme utvikleren det er snakk. Jeg tror egentlig ikke på at det blir noen brå forandring i måten historien fortelles på, eller den generelle kvaliteten på selve fortellingen og regien. At plottet i DAO ikke er imponerende er symptomatisk for Bioware - de sliter med å skrive plotlines som hadde fungert i noe annet medium enn spill (eller Hollywoodfilmer etter blockbuster-dramaturgimodellen), og ironisk nok blir de litt halvhjertede oppfølgerne til Obsidian ofte betydelig mer interessante på historiefronten, selv om de rent teknisk er mer på togkrasjstadiet. Igjen, at alle Bioware-spill de siste ti årene har hatt samme grunnstruktur når det gjelder å rekruttere kompanjonger, tyder på at det hele begynner å bli litt formulaisk. Alle har sikkert sette denne før, men den er fremdeles ubehagelig deskriptiv: http://gza.gameriot.com/content/images/orig_320200_1_1257581825.png

 

Nei, Mass Effect varer ikke i ti år, men jeg regner med at ME1 utstpilte seg over et halvt til ett "jord-år" eller whatever, også var det et gap på to år før ME2, som sikkert også tok litt tid. Nå slår jeg sammen ME-spillene kronologisk siden de er samme historie fordelt på tre spill, heller enn separate greier som DA:O og DA2. Poenget er uansett at ingen av spillene er lagt opp som hektiske affærer hvor helt(ene) raser gjennom miljøer og bare såvidt stopper for å trekke pusten i blant (cf. Half-Life-serien), men heller som mer bedagelige "reiser" over et utvidet tidsrom, med intense stopp langs veien.

 

"Think like a general"-delen var ikke ment som en direkte sammenlikning med ME, siden jeg strengt tatt enda ikke vet nøyaktig hva de har planlagt for kampsystemet. At de sier at man fortsatt kan tenke som en general, overbeviser meg ikke om at de har tenkt til å bevare kjernen i kampsystemet slik det er nå, fordi de samtidig maser om at ting skal være nye og dynamiske. En ting jeg har lært i løpet av de siste tre årene er at når utviklere sier "dynamisk" og snakker om kampsystem, så betyr det stort sett at de skal skifte alt til tredjeperson og implementere et uinspirert push-button dekningssystem. Akkurat det gjør de neppe i DA:O (iallefall ikke for melee characters), men dem tidligere trenden betyr at jeg overhodet ikke stoler på noen som snakker om dynamiske kamper. Det lover sjelden godt. Jeg forstår forresten ikke hva som ikke var dynamisk med det systemet som er i DA:O, det er et av de mer dynamiske kampsystemene jeg har vært utsatt for i den senere tid - men betydningen av dynamisk, har, som bemerket over, tydeligvis forandret seg.

 

Awakening har jeg ikke fått spilt enda, men det står på programmet. Inntil videre kan jeg ikke uttale meg om akkurat det.

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar

Ble først veldig skremt da jeg leste på en nyhetsside at vi skulle spille en forhåndsbestemt karakter, som også var avbildet på coveret. Var redd det ville bli som spill flest, der vi får utdelt en person med ferdig utviklet personlighet og forhåndsbestemt historieutvikling. Misliker det sterkt i RPG-spill, da jeg mener det viktigste i slike spill er å kunne skape sine egene karakterer via en solid karakterbygger, sterke bi-karakterer og en spennende verden.

 

Eller å ha lest offisielle skriv fra Bioware er jeg imidlertid lettet på dette punktet. Man kan fortsatt skape en helt egen karakter som tidligere - inkludert kjønn. Etternavnet er forhåndsbestemt, men det var det også i eneren. Svekkelsen i forhold til eneren er at man bare kan være menneske. Det kan sammenlignes med om man bare kunne spille Cousland-historien i eneren.

 

Fordelen med dette er imidlertid at de kan fokusere mer på denne historielinjen, og dermed lage en dypere historie. Vi kan også få en pratende hovedkarakter, noe som kan gjøre dialogene og videoklippene mer interessante. Man kan heller ikke komme unna at det var en del stygge dialogfeil i eneren. Når det bare er én historielinje for utgiverne å passe på, minsker faren for slike feil vesentlig. Forøvrig vil man få med seg mange nye spennende bi-karakterer med andre raser, noe som vil minske savnet vesentlig. Som i eneren kan man også utvikle bi-karakterens personligheter og liv i stor grad.

 

Nå håper jeg å få bekreftet følgende:

- At dialog fortsatt er viktig og at man kan skape romanse (Bioware nekter å svare på dette foreløpig). Selv om man synes romanse i spill er idiotisk, bør det etter min mening helt klar være med, det da det gir en større valgfrihet. Man kan velge å være avvisende, eller å gi etter. Jo mere valgfriheter jo bedre RPG.

- At kampene fortsatt er strategi-basert. Frykter imidlertid at det blir mer actionorientert da strategi-systemet ikke fungerte så bra på konsoll. Håper jeg tar feil her, da jeg ikke vil ha et actionspill. Strategi-systemet er (og har alltid vært) genialt på PC.

- At man satser på realistisk grafikk. Livredd for cellshading eller animestil, som det har vært rykter om. Heldigvis er det lite sansynlig at de har klart å lage en helt ny grafikkmotor på så kort tid. Blir nok som eneren men med noen oppgraderinger. Ser veldig frem til en bekreftelse her dog.

 

Avslutningsvis må også jeg si at jeg tror damen på tegningen er en eldre Morrigan. Hun har vært seriens frontfigur, og SPOILER-> hva planen hennes med "the dark ritual" egentlig var, var et betydelig spørsmål man ble sittende igjen med etter eneren. Det har kommet frem at toeren skjer en stund etter eneren på tidslinjen, og det er naturlig at vi da får se resultatet av ritualet, som neppe bare er hyggelig (selv om Morrigan kanskje ikke hadde ond hensikt). Blir ikke overrasket om avkommet er den store fienden i toeren, og at Morrigan vil beskytte dette - som tross alt er hennes barn.

Endret av Chiana
Lenke til kommentar

Ehm, Zealuu, ja bioware har samme grunnstruktur, charten var ganske grei og. Selv om det spriker litt her og der. The Underdark er ikke ruinene etter en eldgammel siviliasjon, blandt annet. Men flisespikkeri! Den har nok poeng til å vise at de bør jobbe litt med variasjonen ja. Men hvordan skal f.eks. rekrutering skje annerledes? Bør man ikke ta del i en kraftig organisasjon? Endel ting må gjerne til for å få spilleren til å føle seg unik og kraftig, påvirknings dykting.

 

Tror Bioware ville nytt godt av å få litt outside hjelp med å rett og slett lage en ny historie struktur å lage spillene sine rundt. Det fungerer bra, for all del, men alt i alt er det...vel, litt samey.

 

Vil heller ikke kalle presse uttalelser devspeak, mer salgs speak :p Alle utviklere jeg kjenner og jobber med er mer teknisk av seg i forklaringene sine, lukter mer salgs avdeling lang vei. Men det er vel også litt viktig? At det høres fancy smancy ut.

 

Think like a general fight like a spartan. Likte første delen, men sloss som en slave drepende homofil er ikke heeelt min greie...

 

Det høres lovende ut, men så er det gjerne det at fall høyden er veldig veldig stor. Dynamisk kan jo bety så mangt. Kanskje mer kombinasjoner av evner og spells? Bruk av omgivelsene mer?

 

For min del plager det meg ikke så mye at vi kun får en person å jobbe ut ifra istedefor å velge rase etc etc. Det bør kunne legge opp til mer detaljestyring for bioware sin del siden det lar de konsentrere seg om den ene personen enn en myriade av potensielle karakterer.

 

Alt i alt, spent, men skeptisk.

 

Endel får meg dog til å tenke på The Witcher, som så langt har hatt den beste historien så langt i ett RPG syns jeg. Iallefall utførelses messig.

 

 

Crax, mulig det? Tross alt kan hun ha hatt flere døtre som hun kunne tatt over kroppen til.

Endret av Ghaundan
Lenke til kommentar

DETTE ser for meg ut mer som Flemeth enn Morrigan O_o

 

Synes ikke det lignet på Flemeth. Tegningen har en annen gråfarge i håret, samt en ansiktsform som minner mer om Morrigan. Videre har tegningen Morrigans karakteristiske gule øyne og lilla farge på leppene.

 

Videre tror jeg Flemeth ville kommet i et annet "skall" om hun returnerer. Altså overtatt en annen kvinnekropp. Mistenker kanskje heller at vi får "nye" Flemeth med på laget for å bekjempe Morrigan og avkommet? (PS: Tror Morrigan slipper unna til slutt.) Flemeth kjente jo historien bak dette ritualet. Dette blir spennende.

Endret av Chiana
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...