Gå til innhold

Global Game Jam


Anbefalte innlegg

Global Game Jam er en event som går ut på at man får utdelt et tema og noen rammestikkord , så har man 48 timer på seg til å utvikle et spill. Idéen er at folk teamer opp med de spillidéene man synes høres mest interessant ut.

 

Årets tema var "As long as we are together we will never run out of problems". Og hver tidssone fikk så tre ekstra stikkord og forholde seg til. GMT +1 hadde developing , falsifying og trapped som stikkord. Man måtte bruke temaet i kombinasjon med ett av stikkordene som tema for spillet.

 

Det ble arrangert nå til helgen, og det var første gang det ble arrangert. Over 40 steder i verden var med, ca 1600 folk og 300 spill ble produsert på 48 timer.

 

3246549219_da86cc02da_m.jpg

Brainstorming. , deltaker på Hamar Game Jam

 

3247378208_ce47b3819f_m.jpg

The Lemming Condemning. trekker publikum , fra Hamar Game Jam

 

3246549437_9526c66437_m.jpg

Mass of Mummons blir presentert , fra Hamar Game Jam

 

3247845731_94ff9dcec9_m.jpg

Skaperen av crayon physics er klar for Jam.

 

3246678157_2f90caa688.jpg

 

 

Alle spillene kan lastes ned herfra:

Global Game Jam-spill, gratis

Og de fleste har kildekode også.

 

Men da det er 300 spill, så kan det vare vanskelig å finne de gode..

Her en blogg som har gått igjennom og plukket noen favoritter.

 

best of global game jam part 1

best of global game jam part 2

best of global game jam part 3

best of global game jam part 4

best of global game jam part 5

best of global game jam part 6

 

 

Si ifra om dere finner noen gems! :)

Endret av havchr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
veldig kult, veldig bra at de har slik konkurranser, hjelper nok spill utvikling å øke ;)

Personlig håper eg på at det kommer flere spill utviklere i norge, spess bergen ^_^

Noen som vet ka programmer de bruker for å lage den typen spill?

 

på game jam kan man bruke hva man vill.

her i norge brukt de fleste Flash siden det er det studentene ved hihm har mest erfaring med.

noen brukte C++ eller Unity.

Lenke til kommentar
veldig kult, veldig bra at de har slik konkurranser, hjelper nok spill utvikling å øke ;)

Personlig håper eg på at det kommer flere spill utviklere i norge, spess bergen ^_^

Noen som vet ka programmer de bruker for å lage den typen spill?

 

på game jam kan man bruke hva man vill.

her i norge brukt de fleste Flash siden det er det studentene ved hihm har mest erfaring med.

noen brukte C++ eller Unity.

 

aha stiligt, har lekt meg litt i C++, men fikk isje til så veldig mye der, kansje eg burde gå over til flash.

Noen ideer om kor det er lurt å starte for å klare å lage spill? tenker på sånn helt fra starten av ;)

Lenke til kommentar

Hamar Game Jam var rått ja! Har flere bilder på www.spillmodding.no =)

Vi begynte med Unity, aldri brukt det selv, så var dritgøy å få til *noe*, selv om vi ikke ble helt ferdige.

Skal selv begynne å gå inn i C++ opp imot OpenGL og WxWidgets de neste månedene no ;o)

 

 

NordicGamer: Hvem var du btw? Vet ikke om jeg møtte deg eller ikke xD

 

KraniC: Vi har noen begynnerguider på Flash ( http://www.spillmodding.no/wiki/flash/ ) og C++ ( http://www.spillmodding.no/wiki/cpp/ ), ellers finner du alltid masse informasjon om du googler litt. Om du skal gå inn i Flash, så anbefaler jeg å finne bøkene "Essential Actionscript 3.0", "Foundation ActionScript 3.0 - Animation: Making Things Move!" (Sterkt anbefalt om du skal kode) og "Learning Actionscript 3.0".

 

Du har også kanaler på IRC for det meste.. ##c++ og ##flash på chat.freenode.net og i så fall #c++ på irc.quakenet.org.. og du kan bugge meg om flash på #spillmodding.no eller klassekanalen vår, #opim (alle i klassen har flash de første 3 semestrene) =)

Lenke til kommentar

Uten å bli for politisk så synes jeg denne var herlig ironisk:

 

Propaganda: War of the Words

Team Propaganda

Tel Aviv, Israel

 

Multiplayer web-browser game in which players choose a message they want to shout out to the world, then fire cannons at everyone else in an attempt to make their message the largest. With round-based gameplay and crazy cannon-ball physics (plus, of course, lots of lovely nuke-like explosions) it’s a remarkable achievement.

Lenke til kommentar

Dette ser artig ut! Sitter for tiden å leser en del om level design, har testet bl.a. Unreal Editor (UT3) og Far Cry's Sandbox litt, mye artig man kan finne på om man bare legger litt tid til det. Forøvrig håper jeg å komme inn på OPIM nå til høsten, kanskje en idè å begynne litt i forkant med tanke på Action Script 3.0 så det ikke kommer så brått på.

 

Er dette åpent for publikum forresten? Eller må du registere deg som utvikler og være med i et lag? Fant ikke noe informasjon om dette på den offisielle siden. Det hadde vært utrolig morsomt å observere hvordan dere arbeider, for en som har lyst til å komme inn i bransjen.

Lenke til kommentar

Åpent for alle, og det stod spesifikk på siden å ikke komme med et lag.. dette er for å få en fin blanding på lagene som ble dannet under game jam'en. Kan vel egentlig si litt om hvordan ting gikk til:

 

15:00 - Registrering, vi møter opp på Høgskolen i Hedmark og sier hvem vi er, ansvarlig sjekker deltagerlisten.

16:00 - Møte i Auditorium, foredrag ifra Vincent Leeuw som var Creative Director/Design Director på MMO'et "The Chronicles of Spellborn".

17:00 - Keynote på video, vi får vite tema/constraints, som var "When we are together, we will never run out of problems", bruke et av adjektivene "Developing", "Trapped" eller "Falsifying" (adj. varierte ifra sted til sted i verden) og "A complete play session must be 5 minutes or less".

18:00 - Middag, hvor vi måtte lete etter navnelappen vår og sitte der. På den måten ble vi spredt utover og måtte sosialisere med de du satt sammen med. Her spiser vi, og brainstormer ideer til de du sitter med, og får innspill.

~19:00 - De som har en god ide, pitcher ideen og stiller seg rundt bord litt lengre vekk. Når alle som har ideer de vil gå videre med er ferdig, så går du til den ideen du syntes hørtes kulest ut, og begynner å diskutere. Enten blir du med i gruppen eller ikke, men du må finne deg gruppe. Til slutt har en ide samlet et lag og man begynner å lage spillet.

 

 

Man går så ned i grupperom/klasserom som er i bygget og begynner å jobbe med spillideen. Innimellom kan gruppen holde små møter for å diskutere ting i spillet, anbefalt å være kort og konsis på møtene for å få jobbet mest mulig med spillet. Her blir du kjent med de på gruppen, og med andre som sitter rundt deg som du kan spørre. Blir som et utviklingslan ^^

Var veldig kult, og det var kjempegøy å gå rundt å se på hva andre lagde, og snakke med de =)

 

PS: Sheel: Bestemt deg for å komme til OPIM? =)

Endret av Wolferey
Lenke til kommentar

Aha, hørtes ut som en fin sammenkomst. Jeg så litt gjennom de ferdige produktene som kom ut av dette istad, mange artige spillkonsept og ideer!

 

OT: Wolferey: Ja, det blir mest sannsynlig OPIM jeg setter øverst på lista. Må finne noen alternativer, er jo ikke sikkert jeg kommer inn, men satser selvfølgelig på det.

Lenke til kommentar
Hamar Game Jam var rått ja! Har flere bilder på www.spillmodding.no =)

Vi begynte med Unity, aldri brukt det selv, så var dritgøy å få til *noe*, selv om vi ikke ble helt ferdige.

Skal selv begynne å gå inn i C++ opp imot OpenGL og WxWidgets de neste månedene no ;o)

 

 

NordicGamer: Hvem var du btw? Vet ikke om jeg møtte deg eller ikke xD

 

KraniC: Vi har noen begynnerguider på Flash ( http://www.spillmodding.no/wiki/flash/ ) og C++ ( http://www.spillmodding.no/wiki/cpp/ ), ellers finner du alltid masse informasjon om du googler litt. Om du skal gå inn i Flash, så anbefaler jeg å finne bøkene "Essential Actionscript 3.0", "Foundation ActionScript 3.0 - Animation: Making Things Move!" (Sterkt anbefalt om du skal kode) og "Learning Actionscript 3.0".

 

Du har også kanaler på IRC for det meste.. ##c++ og ##flash på chat.freenode.net og i så fall #c++ på irc.quakenet.org.. og du kan bugge meg om flash på #spillmodding.no eller klassekanalen vår, #opim (alle i klassen har flash de første 3 semestrene) =)

 

Stiligt, skal kjekke de ut ;) takkar for tipsene :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...