Gå til innhold

Omtale av Galactic Civilizations (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har selv prøvd dette spillet nylig for meg og for å være helt ærlig så ble jeg litt skuffet. Av ren vane fyrte jeg opp en "easy" runde og satte i gang. Det gikk ca 20 minutter og der forsvant riket mitt ja. Jaja, kan vel ikke forvente meg noe annet. Ny i spillet og greier. Startet en ny runde og satset på at denne ville vare litt lenger.

 

Tok ikke mer enn et kvarter før jeg overkjørt enda en gang. Vanskelig AI, tenkte jeg. Hev meg på enda en runde. Alle gode ting er tre. Eller er de det? Tre kvarter tok det denne gangen. Mye takket være de 2 stjerneskipene jeg fant begravd i sanden(!) i en av de merkelige fenomenene.

 

Nå har det blitt en del spill på meg opp igjennom årene som kanskje kunnet hjelpe meg i Galactic Civilizations; Civilizations 2-3, Alpha Centauri og litt Starships Unlimited. Likevel slår det meg at muligens AI'en er litt for genial til tider? Eller er det bare meg som ikke er barnebarnet til Einstein her?

Lenke til kommentar

Nå har det blitt en del spill på meg opp igjennom årene som kanskje kunnet hjelpe meg i Galactic Civilizations; Civilizations 2-3, Alpha Centauri og litt Starships Unlimited. Likevel slår det meg at muligens AI'en er litt for genial til tider? Eller er det bare meg som ikke er barnebarnet til Einstein her?

 

Jeg så en annen omtale som pekte på dette, men selv vant jeg mitt første spill (allied victory, da... det var veldig tydelig at hvis AI'en hadde villet det, så hadde jeg blitt mos). Andre gangen gav jeg opp ganske langt ute i spillet, da var motstanderne blitt alt for sterke. Tredje gangen vant jeg igjen (normal vanskelighetsgrad).

 

Jeg prøvde å opprettholde fred så lenge som mulig, og når det ble krig spilte jeg defensivt samtidig som jeg prøvde å få venner med på laget.

 

Hvis du trenger hjelp til ett eller annet er det bare å spørre, men jeg kan ikke garantere noe klokt svar :)

Lenke til kommentar

Det som ser ut å plage meg mest, er økonomien i GC. Jeg starter gjerne med å kolonisere en Class 12 planet og bygger Soil og Manufct. Plant. På dette tidspunktet er økonomien ganske stabil og livet er herlig.

 

Problemene tårner seg opp når jeg som i kjent menneskelig stil utvider mitt rike. Ta et eksempel hvor jeg bygger et nytt Colony Ship og setter avgårde mot en ny Class 12 planet. Følger samme mønster ganske slavisk med Soil og Manuf. Etter dette lar jeg det hele småputre mens jeg gjør litt research og utforsker galaksen. Det er på dette tidspunktet pengene begynner å forsvinne.

 

Det virker som jeg ikke tjener et kvidder på noe av det jeg gjør og synes en god oversikt over utgifter/inntekter er noe fraværende.

Lenke til kommentar
Det som ser ut å plage meg mest, er økonomien i GC. Jeg starter gjerne med å kolonisere en Class 12 planet og bygger Soil og Manufct. Plant. På dette tidspunktet er økonomien ganske stabil og livet er herlig.

 

Problemene tårner seg opp når jeg som i kjent menneskelig stil utvider mitt rike. Ta et eksempel hvor jeg bygger et nytt Colony Ship og setter avgårde mot en ny Class 12 planet. Følger samme mønster ganske slavisk med Soil og Manuf. Etter dette lar jeg det hele småputre mens jeg gjør litt research og utforsker galaksen. Det er på dette tidspunktet pengene begynner å forsvinne.

 

Det virker som jeg ikke tjener et kvidder på noe av det jeg gjør og synes en god oversikt over utgifter/inntekter er noe fraværende.

 

Først og fremst: Class 12 er det laveste av det lave når det gjelder akseptabel planetkvalitet. Du vil aldri få class 12-planeter til å bli særlig gode, selv om det ikke er så dumt å kolonisere dem etter hvert. Jeg opplever forresten ofte å få en ukolonisert Class 15-19 planet i det hjemlige solsystemet. Husk for øvrig å stille på antall kolonister pr. koloniskip, slik at du ikke hele tiden sender halvparten av et systems kolonister til en dårligere planet (da du i en periode vil oppleve kraftig fraflyttning fra dårlige-middelmådige planeter). 1-3 millioner kolonister er å foretrekke.

 

Når det gjelder økonomien ellers er det ikke lett å få det til å stemme. Du må nok ganske snart sette ned utgiftsnivået til 50-60 prosent, og heller bygge det opp igjen gradvis etter som du begynner å tjene penger. Det skader heller ikke å sette opp skatten litt, men ikke sett den opp alt for mye. Utdaterte skip og teknologi kan selges for å skaffe deg litt ekstra inntekter. Naturligvis er det ikke alltid like lurt å selge teknologi, men du kan ha det som en ganske god bi-inntekt hvis du sliter.

 

Vær også varsom med hva du bygger - ikke bygg noe du ikke har behov for (f.eks. så bør du ikke bygge noe som skaper bedre moral hvis du allerede har 70% eller noe slikt). Bygg ting du tjener penger på så snart som mulig. På samme måte bør du prioritere ting som forbedrer økonomien når du forsker.

Lenke til kommentar

Tok meg en ny runde for litt siden. Det enkleste for nybegynnere er nok å starte en 1v1 game mot en Pure Good og ganske dumsnill computer.

Gikk ganske bra for meg og presterte å komme ganske langt i spillet.

Økonomien blomstret og alt var fryd inntil de onde Precuronene ville ha en bit av universet. Etter hvert ble den biten ganske stor og til slutt inkluderte den alle systemene mine :roll:

 

Nå har jeg ihvertfall forstått økonomien og hvordan man skal gjøre det rett. Bygninger på avbetaling er en real killer på økonomien forresten.

Lenke til kommentar

Godt å høre at det går bedre, i allefall. Artig at du nevner Precursorene, for de har jeg nemlig ikke truffet på enda. Det er et typisk eksempel på hvordan Stardock har gjort det slik at hvert spill blir forskjellig med slike spesielle hendelser som påvirker spillets gang (ofte i stor grad).

Lenke til kommentar

Stemmer.. Har lastet et savegame et par ganger og alle utvikler seg i forskjellige retninger. Har kommet nokså langt nå og hadde en heftig liten krig mot et rike som var 2.5 ganger større enn det jeg hadde. Satte bare opp skatten og utgiftsnivå (maks) og spydde ut Dreadnoughts titt og ofte.

Det hele endte med et gigantisk slag om Vesta systemet og nostalgien slo inn ( for de som har sett Space Above and Beyond ) ;)

 

Galactic Civilizations er et utmerket spill og jeg vil absolutt anbefale det til strategi fans! :woot:

Lenke til kommentar

Det hele endte med et gigantisk slag om Vesta systemet og nostalgien slo inn ( for de som har sett Space Above and Beyond ) ;)

 

Ah, det var faktisk en ganske god serie (minnet litt om Babylon 5). Hvor mange sesonger fikk de laget? Jeg tror jeg bare har sett den første.

 

Galactic Civilizations er et utmerket spill og jeg vil absolutt anbefale det til strategi fans! :woot:

 

Flott! :) Selv ble jeg faktisk ganske overrasket over hvor godt spillet var. Jeg hadde ventet at det var ganske spillbart (har fulgt litt med på utviklingen av det), men at det var så godt som det viste seg å være trodde jeg ikke.

 

Det var mange her på forumet som sa at de ønsket å kjøpe spill over nettet, forresten. Med Galactic Civilizations har de sjansen til å gjøre det.

www.galciv.com

Lenke til kommentar

Etter det jeg vet så er det nok bare laget en sesong av den serien. Litt kjipt, siden den var god underholdning. Tar jeg ikke helt feil så var Vesta navnet på en av de Omega destroyerene i Babylon 5 også. ;)

 

Sitat:

 

Galactic Civilizations er et utmerket spill og jeg vil absolutt anbefale det til strategi fans!

 

 

Flott! Selv ble jeg faktisk ganske overrasket over hvor godt spillet var. Jeg hadde ventet at det var ganske spillbart (har fulgt litt med på utviklingen av det), men at det var så godt som det viste seg å være trodde jeg ikke.

 

Det var mange her på forumet som sa at de ønsket å kjøpe spill over nettet, forresten. Med Galactic Civilizations har de sjansen til å gjøre det.

www.galciv.com

 

Hadde kanskje hjulpet med en Tutorial for nybegynnere i og med at lærekurven er litt brattere enn i andre spill. Mange undermenyer og muligens litt vanskelig å forstå hvordan man skal balansere alt. Anbefales likevel på det sterkeste. Bare det jeg og Joachim har diskutert her er jo nok til å dekke det grunnleggende gameplayet i Galactic Civilizations. :)

Lenke til kommentar

Ja, det er litt mye å lære. Det er en egen tutorialfunksjon som forklarer ting som skjer underveis, men det er vel egentlig ikke nok (i forhold til hva andre spill tilbyr). Men det er massevis av god informasjon på spillets hjemmeside ( http://www.galciv.com/encyclopedia.asp ). Det er faktisk en egen seksjon om økonomi der.

 

Synd med Space: Above & Beyond. Det samme skjedde vel med Crusade (eller klarte de to sesonger?).

Lenke til kommentar
Ble nok bare en sesong på den serien også. Litt synd egentlig. Fant de ut av kuren eller sluttet den bare på episode 13 helt uten egentlig å fortelle hva som skjedde med Jorden?

 

Jeg tror faktisk ikke jeg fikk sett den siste episoden. Synes å huske TV2 rotet veldig med sendingene (slik de for så vidt gjorde med B5... det var jo omtrent håndball annenhver søndag).

 

Men etter som jeg forstod så var det jo meningen det skulle bli laget fem sesonger av Crusade også, og de skulle vel ha konkludert en gang i den femte sesongen..

Lenke til kommentar

Husker jeg ble så mektig irritert hver gang jeg skrudde på tven og fant ut at tv2 hadde bestemt seg for å sende noe patetisk håndball i stedet for Babylon 5 eller Crusade. Det ødela mang en søndag for meg.

 

Så vidt jeg husker, var det egentlig ikke noe "slutt" i episode 13 så forventet flere episoder men de kom jo aldri. Ble veldig skuffet over akkurat det.

Lenke til kommentar

Fra håndball tilbake til GC... :smile:

 

Syns det kunne se ut som et spill for meg, så jeg lasta det ned fra galciv.com (forresten helt genialt å kjøpe spill over nettet!).

 

Har spilt en runde nå mot 5 beginner motspillere, i et lite univers, og må si jeg ikke helt skjønner at dere syns det var så vanskelig... :) Men dere hadde kanskje skrudd opp vanskelighetsgraden på motspillerne? Brukte jo riktignok noen timer på det, men var ganske suverent hele veien... :)

 

Ganske fornøyelig spill ja, får endel av Civilization-følelsen tilbake... Selv om det er noen småting som kunne vært gjort bedre... F.eks på research. Det hadde vært kjekt med en slags hirarkisk tre som viste hvor langt du var kommet innenfor hvert område... For etterhvert var det litt vanskelig å skjønne hva som var heftig stuff, og hva som var gammelt nytt.... :-?

 

Og så fikk jeg liksom aldri helt med meg hvor de andre spillerne hadde skipene sine... Ble stadig overrasket over at fiendeskip plutselig dukket opp langt inne på mitt terretorium.. Vel vel...

 

Alt i alt er jeg fornøyd... Morsomt også med highscore-lista på galciv.com..

 

http://www.galciv.com/metaverse/?searchtex...ze=0&submit2=GO

 

:D

 

iDEA-L

Lenke til kommentar
Har spilt en runde nå mot 5 beginner motspillere, i et lite univers, og må si jeg ikke helt skjønner at dere syns det var så vanskelig... Men dere hadde kanskje skrudd opp vanskelighetsgraden på motspillerne? Brukte jo riktignok noen timer på det, men var ganske suverent hele veien...

 

Det er godt mulig, men eksakt hvilken vanskelighetsgrad husker jeg ikke. Mener jeg hadde noen Pure Evil på et par av de. Det jeg trodde da spilte det de først gangene var at nye kolonier kostet skjorta av meg. Etter å ha prøvd noen spill med å "spamme" universet med Colony Ships har jeg funnet ut at man faktisk tjener på dette. :)

 

Ganske fornøyelig spill ja, får endel av Civilization-følelsen tilbake... Selv om det er noen småting som kunne vært gjort bedre... F.eks på research. Det hadde vært kjekt med en slags hirarkisk tre som viste hvor langt du var kommet innenfor hvert område... For etterhvert var det litt vanskelig å skjønne hva som var heftig stuff, og hva som var gammelt nytt....

 

Du er inne på noe der. Du får en liten indikasjon på hva som krever hva videre i forskningen ved å trykke et par ganger på den tab'en like over listen av tilgjengelige forskningsprosjekter. Det er godt mulig at det finnes en slik oversikt i jungelen av undermenyer, men så langt har jeg ikke snublet over en.

 

Og så fikk jeg liksom aldri helt med meg hvor de andre spillerne hadde skipene sine... Ble stadig overrasket over at fiendeskip plutselig dukket opp langt inne på mitt terretorium.. Vel vel...

 

Man får en liten illusjon på at sektorene er så store, men noen skip kan jo trenge gjennom 2/3 av en sektor i et trekk. Det er farlig til tider det. Da hjelper det med en slagkraftig Starbase til å hjelpe forsvaret ditt. ;)

Lenke til kommentar
Pytagoras skrev:

Ble nok bare en sesong på den serien også. Litt synd egentlig. Fant de ut av kuren eller sluttet den bare på episode 13 helt uten egentlig å fortelle hva som skjedde med Jorden?

 

 

amazon.com selger jo flere bøker basert på den serien, kanskje du får svarene du søker der?

 

Husker du de rutene i Donald hvor han åpnet lommeboken og møllene fløy ut?

 

Vel, slik ser jeg på lommeboken min også for tiden. ;) Men takk for tipset :)

Lenke til kommentar
Fra håndball tilbake til GC... :smile:

 

Phew! Var en stund redd for at det kun kom til å være to deltakere i denne tråden... :)

Syns det kunne se ut som et spill for meg, så jeg lasta det ned fra galciv.com (forresten helt genialt å kjøpe spill over nettet!).

Ja, det er en ganske god idé. De som vil ha eske og manual kan kjøpe det i butikken, de som bare vil ha spillet kan kjøpe det over nettet. Stardock har solgt sine spill på denne måten i mange år.

Ganske fornøyelig spill ja, får endel av Civilization-følelsen tilbake... Selv om det er noen småting som kunne vært gjort bedre... F.eks på research. Det hadde vært kjekt med en slags hirarkisk tre som viste hvor langt du var kommet innenfor hvert område... For etterhvert var det litt vanskelig å skjønne hva som var heftig stuff, og hva som var gammelt nytt.... :-?

Jeg skrudde alltid over på "months remaining" som sorteringskriterium for teknologiene. Det førte til at jeg fikk en rimelig god oversikt.

Og så fikk jeg liksom aldri helt med meg hvor de andre spillerne hadde skipene sine... Ble stadig overrasket over at fiendeskip plutselig dukket opp langt inne på mitt terretorium.. Vel vel...

Det er lett å bli overrasket. Du kan bruke droner for å utvide synsfeltet ditt slik at du kan se trusler tidligere, men jeg er ikke helt sikker på om fienden kan se dem eller ikke.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...