Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Uenighet om utgifter ifm overtakelse av huslån


pat2004

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Håper noen kan oppklare et par ting for meg her...

For 2,5 år siden ble det slutt mellom meg og eks, og jeg kjøpte henne ut av leiligheten for halvparten av taksten på den tiden.

 

Vi var begge andelseiere av leiligheten, og sto begge som lånetakere hos min bank, selv om det er jeg som hele tiden betalte på huslån og fellesutgifter til Obos.

 

På den tiden søkte jeg om å få overta hele lånet vi hadde i banken, siden jeg fortsatte å bo der. Dette var under finanskrisa med høy rente ++, så jeg fik avslag siden banken mente jeg ikke hadde råd til å sitte med lånet alene. Så jeg la hele saken på is. Eksen tenkte ikke noe mer på det hun heller.

 

Forrige uke ga jeg meg selv et spark i baken, og søkte Obos på nytt om å være eneeier i leiligheten, og banken om overtakelse av lånet. Banken har nå godkjent, og venter på tinglysingspapirene og hjemmel hos Statens kartverk på at jeg alene eier leiligheten.

 

Obos vil godkjenne,så fort parter med vitner har underskrevet og utgiftene på eierskiftegebyr(som begge andelseiere må betale), panteattest og notering eierskifte i Grunnboka(som jeg, erverver, skal betale.

 

Her er problemet...hun nekter å betale sin del av eierskiftegebyret, som er halvparten av den. Hun mener at jeg må stå for dette selv, og sier hun har rådført seg med advokat for å få vilja si. Advokaten har visstnok sagt at de kan lage sak ut av at jeg ikke har søkt om overtakelse av lån tidligere, og at hun kan kreve leilgheten solgt siden hun fremdeles er andelseier. Dessuten har verdien på leiligheten endret seg i mellomtiden, så hun kan faktisk kreve det beløpet av meg, dersom jeg vil beholde leiligheten. Rart, jeg har jo kjøpt henne ut for lenge siden.

 

Dermed sier de at det eneste fornuftige jeg kan gjøre er å legge meg flat og betale hele beløpet selv.

 

Stemmer dette eller er det bare tull? Har hun faktisk disse rettighetene siden jeg har vært så treg med overtakelsessøknadene, eller kan jeg faktisk sette meg til motverge uten problemer? Er det noe annet som kan skje?

 

Håper noen har et klart svar der ute ;)

Endret av pat2004
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanlig praksis ved kjøp av leilighet er at kjøper (dvs. du) både betaler eierskiftegebyr til borettslag, utgifter til pant for boliglån, mm.

 

Husk også at ekssamboeren din i 2,5 år faktisk har muliggjort at du kunne beholde leiligheten ved å formelt stå solidarisk ansvarlig for lånet hos banken din i denne tiden. Hvis du ikke hadde greid å betale ned lånet kunne banken ha gått på henne som medlånetaker for å få pengene sine. Hun har dermed sittet på en risiko tilsvarende en kausjonist uten å få ta del i avkastningen på boligen i den samme tiden.

 

Hun kunne videre ha tvunget igjennom et salg for 2,5 år siden ved å nekte å stå som ansvarlig for et lån hun ikke lenger hadde noe glede av, og som sannsynligvis har avskåret henne fra å ta opp lån til egen bolig i denne tiden.

 

Hvor stort er forresten beløpet det dreier seg om?

Endret av what_no2000
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vanlig praksis ved kjøp av leilighet er at kjøper (dvs. du) både betaler eierskiftegebyr til borettslag, utgifter til pant for boliglån, mm.

 

Husk også at ekssamboeren din i 2,5 år faktisk har muliggjort at du kunne beholde leiligheten ved å formelt stå solidarisk ansvarlig for lånet hos banken din i denne tiden. Hvis du ikke hadde greid å betale ned lånet kunne banken ha gått på henne som medlånetaker for å få pengene sine. Hun har dermed sittet på en risiko tilsvarende en kausjonist uten å få ta del i avkastningen på boligen i den samme tiden.

 

Hun kunne videre ha tvunget igjennom et salg for 2,5 år siden ved å nekte å stå som ansvarlig for et lån hun ikke lenger hadde noe glede av, og som sannsynligvis har avskåret henne fra å ta opp lån til egen bolig i denne tiden.

 

Hvor stort er forresten beløpet det dreier seg om?

 

 

Ok, bøyer meg i støvet. Takk for svar!

Jeg fikk bare høre fra banken at det mest rettferdige var at siden begge var andelseiere skulle begge betale sin halvpart.

 

Beløpet er et standardbeløp på 4070 kr.

 

Edit: Har en følelse av hva du vil svare... ;)

Endret av pat2004
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...