Gå til innhold

Tastaturet vil ikke skrive ø og å!!


Anbefalte innlegg

Av en eller annen grunn gidder ikke tastaturet mitt og skrive de tre siste bokstavene i alfabetet....

 

Instillingene paa tastaturet har jeg sjekket, men det finnes ikke noe norskt

tastatur der, ikke paa noen av tastene.... og det er jo litt(?) tungvint naar jeg maa klippe og lime inn å og ø for hver gang, og sitte og lete etter hvor sporsmaalstegnet er og slikt(disse knappene har oxo flyttet seg)

 

Noen som vet hvor/hvordan jeg kan fikse dette?????

 

Takker for alle svar!!!!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

3 ting du burde ha skrevet før du posta

 

1. Hva slags OS har du?

 

2. Har de knappene noen gang fungert?

 

3. Hva slags tastatur?

 

mine tips, i og med at jeg ikke har peiling på hva du har så:

 

1. Reinstalere tastaturer

2. finne prog på nette som hjør om til norsk tastatur (man er skjelden den første med sånne problemer)

3. bare få deg nytt OS (det er hvis du ikke har XP, for har du ikke XP kan du oppgrader og beholde all data)

 

PS. mitt tastatur prob :

jeg har et tastatur som er trådløst fra logitech.... (kanskje ikke så smart men men )

 

Problemet er at alle "spesialknappene" har byttet plass. jeg veit ikke hvordan dette skjedde heller. EX: trkker jeg på volum ^ så dukker outlook express opp... veldig irriterende, siden jeg liker å bruke knappene når jeg hører på musikk eller ser film. (var derfor jeg tok logitech, for at jeg fikk disse fine greiene.

 

er det noen som veit åssen jeg løser det?

 

dette har jeg alerede testet -

 

- re innstalert hele tastauret

- opptatert driverene

- søkt i hjelp

- testet om jeg kan forandre hva knappene skal brukes til. (noe jeg ikke fant.

 

håper noen kan hjelpe meg med problemet!

Lenke til kommentar

Tastene har fungert fint dem... Har et TRUST(av alle ting) tastatur, men dette fungerer som det skal!!

 

Hadde samme problem for, men da var det en som fiksa dette for meg....

Alt av drivere for tastaturet er installert paa maskina, alle snarveis taster som lyd opp og ved fungerer, men ikke e, o og aa.....

 

Er det en driver i windows jeg mangler???

Lenke til kommentar

Instillingene paa tastaturet har jeg sjekket, men det finnes ikke noe norskt

tastatur der, ikke paa noen av tastene.... og det er jo litt(?) tungvint naar jeg maa klippe og lime inn å og ø for hver gang, og sitte og lete etter hvor sporsmaalstegnet er og slikt(disse knappene har oxo flyttet seg)

 

Høres jo veldig ut som oppsettet til et amerikansk tastatur... Prøv forslaget til ComputerBoy og si ifra hvis det funker

Lenke til kommentar
Start>Settings>Control Panel>Regional ang Language Options

Så stiller du alt riktig, tror det skal gå. Det er en til måte. men husker det ikke.

 

Funker ikke aa gjore det der... mangler keyboard layouts for norge, kun dowrak eller no slikt som ligger der.... Det er resten jeg trenger!

Lenke til kommentar

Instillingene paa tastaturet har jeg sjekket, men det finnes ikke noe norskt

tastatur der, ikke paa noen av tastene.... og det er jo litt(?) tungvint naar jeg maa klippe og lime inn å og ø for hver gang, og sitte og lete etter hvor sporsmaalstegnet er og slikt(disse knappene har oxo flyttet seg)

 

Høres jo veldig ut som oppsettet til et amerikansk tastatur... Prøv forslaget til ComputerBoy og si ifra hvis det funker

 

Ellers så får han begynne med ASCII kodene! Funker de og!

 

Alt+0230 = æ

Alt+0248 = ø

Alt+0229 = å

Alt+0198 = Æ

Alt+0216 = Ø

Alt+0197 = Å

 

Hold inne ALT tasten trykk ASCII koden, og slipp ALT tasten for å få frem tegnet!

 

Har en kompis som har en "i ustand" .: knapp så han ble ganske 1337 med ASCII kodene til . og : etterhvert!

 

-Chief-

Lenke til kommentar

(...) mangler keyboard layouts for norge, kun dowrak eller no slikt som ligger der.... (...)

 

Litt off-topic, men apropos tastaturer; vil bare påpeke at det heter dvorak. Det er et alternativt tastaturoppsett til qwerty. De fleste tastaturer/data-brukere i dag benytter seg av qwerty-tastatur, en tastaturlayout som stammer fra skrivemaskinens tid. De første skrivemaskiner hadde bokstavene i alfabetisk rekkefølge, men så kom qwerty-layouten, designet (av christopher sholes) med tanke på at bokstaver som ofte gikk igjen som naboer i ord (engelske språket, selvfølgelig) skulle plasseres slik at hammerne (er ikke sikker på fagordet på det) for bokstavene på skrivemaskinen ikke skulle henge seg opp hvis man skrev fort. Denne layouten har så blitt arvet av tastaturene til datamaskinene. I ettertid har man kommet frem til dvorak-layouten (av august dvorak og william dealy på 1930-tallet), der vokaler og konsonanter er separert på tastaturet, og visstnok skal gjøre det mulig å skrive ennå raskere og mer behagelig enn på et qwerty-tastatur. For mer info om dvorak-tastatur, les på f.eks. http://www.stenling.no/dvorak/

 

Norsk dvorak-oppsett:

Dvorak.gif

 

 

Til slutt: Det høres ut som du bare ikke har fått installert norsk tastatur i Windows'en din. Er fort gjort å endre på, og ingenting galt med selve tastaturet ditt. Sikker på at du leter på rett sted?

Lenke til kommentar

Vanligvis gjøres dette via settings -> control panel -> regional and language options -> ...

 

men, for å installere norsk tastatur på den tungvinne måten:

 

Først, søk på harddisken din og se om du har filen kbdno.dll (gjelder win2k/xp), helst i %windir%/system32 , det betyr du har filen du trenger for å installere støtte for norsk tegnsett.

 

Hvis ja (forhåpentligvis, hvis ikke må denne installeres, evt lånes fra en kompis), start regedit ved (Start -> Run -> "regedit") og gå til HKEY_CURRENT_USERkeyboard layoutpreload og endre verdien på dataverdien kalt "1" til tallet "00000414" (bokmål) eller "00000814" (nynorsk) (uten anførselstegn).

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Naa er det gjort!!! der var 3 stk.kataloger" der som jeg gjorde om til 00000414, men skal jeg restarte maskina etter det er gjort eller?

For jeg faar fortsatt ikke skrevet e, o og aa....

 

Og jeg fant den fila jeg skulle soke etter....

Lenke til kommentar

Hvis ingenting av det som er foreslått virker har du et fucked up operativsystem.

 

Installer en vanlig versjon av windows XP/2000 og velg norsk språk og layout under installasjonen (slett gjerne det engelske også).

 

Norsk keyboard layout følger til og med med på engelske versjoner av windows.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...