Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Ikke lov å skrive gud med liten g?


Anbefalte innlegg

Jeg skrev gud med lite g på en prøve og fikk trekk for dette.

 

Sammenhengen var "De var ikke så opptatt av guds ord[...]"

 

Er det noen regler for å skrive gud kontra Gud?

 

Jeg skriver alltid gud med liten g og det er aldri noen lærere som har annsett det som feil før.

Endret av Battaman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gud med stor G siktar spesifikt til den judeokristne guden. Dette er eit særnamn og skal difor alltid ha stor førstebokstav.

 

Gud med liten g siktar til ein ubestemt guddom. Dette er eit samnamn og følgjer dei same reglane som alle andre samnamn.

 

Mao: Guds ord skal skrivast med stor g dersom du siktar til Jahves inspirasjon av bibelen. Eit gudsord vert derimot skrive med liten g.

Endret av HEAL
Lenke til kommentar

En gud er vel en hvilken som helst gud. Uttrykket Guds ord, når man snakker om evangeliet henspeiler til den guden som en innenfor kristendom ofte gir egennavnet Gud.

 

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=Gud&begge=S%F8k+i+begge+ordb%F8kene&ordbok=begge&s=n&alfabet=n&renset=j

 

Se eksempel 1 og 2.

 

Merk at uttrykk med svekket betingelse, har liten bokstav.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Kanskje lærern har bemerket andre feil og ikke ønsket å ta en "overkill" på prøven din?

 

Uansett synes jeg det er rart at du kvalitetssjekker en lærer med lang utdanning - på et forum.

 

Selv om man i tilfeller som dette vanligvis finner ut at læreren faktisk hadde rett, så synes jeg ikke man skal la være å ta spørsmålet opp. Min forrige norsklærer—for å ta et eksempel—hadde ikke kontroll på bøyning av forbokstavord. (tv-en kontra tv'en og sliktno'.)

Lenke til kommentar

Kanskje lærern har bemerket andre feil og ikke ønsket å ta en "overkill" på prøven din?

 

Uansett synes jeg det er rart at du kvalitetssjekker en lærer med lang utdanning - på et forum.

 

Jeg har aldri hatt mange språklige feil, så det er neppe tilfellet.

 

Grunner til å kvalitetsjekke på et forum

 

1) Ingen har rettet på det så langt tilbake jeg kan huske, altså siden rundt 5 klasse, i alt 4 forskjelleige lærere.

 

2) Jeg ville forstå hvorfor det var sånn, jeg vil også ha svaret så fort som mulig, jeg har lett for å glemme slikt, og det var en lørdag. Det hadde jo selvfølgelig ikke vært noe problem å spørre læreren min om det, men da måtte jeg ventet til mandag, her fikk jeg 3 uavhengige og samsvarende svar i løpet av 5 minutter.

 

3) Dette er en lærer som har det med å rette på ting slik at hun syns det ser bedre ut. Dette skjer veldig ofte i nynorsk, f.eks. retter hun menneske til menneskje fordi det er mer nynorsk i hennes øyne. (Begge deler er lov i følge ordboka.)

Derfor lurte jeg på om dette bare var noe hun så på som mer korrekt, jeg vet at veldig mange kristene alltid skrive Gud med stor G, og tenkte det kunne ha noe med det å gjøre.

Endret av Battaman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...