Gå til innhold

Videre utdanning fra elektriker


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er litt usikker på veien videre for meg. Jeg har gått VG1 og VG2 elektro, og er i mitt andre år som lærling. Til vinteren er jeg ferdig utdannet elektriker. Jeg trives svært godt med arbeidet, men jeg vil ha noe mer.

 

Jeg har lyst på en jobb med variasjon. I dag har jeg tildels variert arbeid. Selv om jeg er lærling, har jeg egen firmabil, planlegger dagen min selv og tar servicejobber, renovering av hus og mindre utvidelser av anlegg. Jeg har jobbet endel innen industri også. Tingen er den at jeg vil ha bedre betaling og jobbe mer teoretisk også.

 

Har derfor vurdert elektroingenøir, om det er elkraft/elenergi/automasjon, er jeg litt usikker på. Jeg er ikke særlig flink med automasjon, men jeg har vært det tidligere når jeg holdt på med det. Men så er det tingen med utdanning. Jeg finner omtrent ingen informasjon om det! Jeg har planer om å ta en prat med opplæringskontoret, men jeg vil være litt forbered før det. Er det noen som har noe informasjon? Lønn, type arbeid og utdanning.

 

Har tanker om y-veien, men jeg finner jo ingen skoler med tilbud om den!

 

 

Takker for svar!

 

Hilsen Elektrikern ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Universitetet i Agder har Y-veien på elektroingeniør, men er ikke sikker på om du må ha fagbrev for å kunne gå den veien, hvis det må du vente til neste år.

 

Jeg syns det er litt for mye programmering innen automasjon, men om du liker det så er det bare å begynne. På skolen jeg går velger man ikke studieretning innen elektro før andre året, men er ikke sikker på om det er slik på UiA.

Lenke til kommentar

Hei,

Var selv elektriker gr. L i 1987 (var du født da?).

Jobber nå som senioringeniør i DSB med Elsikkerhet.

Vil anbefale å vurdere løsningen som Universitetet i Agder har sammen med Kvadraturen VGS. Du tar 2-årig teknisk fagskole elkraft, så kan du ta 2 år på universitetet (UiA) i Grimstad tror jeg det er.

Da har du riktignok 4 år på skolen, men slipper å bruke 3 av dem på allmennfag...

 

Mulighetene som ingeniør eller evt. sivilingeniør er mye større hvis du tenker på en lederjobb i fremtiden.

Og det er nå du kan gjøre dette -når unger og stasjonsvogn er på plass, kan du glemme det...

Lykke til!

Lenke til kommentar

Vil absolutt anbefale deg UiA sin TRES ordning, da kan du begynne på ingeniørutdanningen med engang, ferdig på 3 år. Vil selv anbefale deg mekatronikk, da jeg har gått dette selv, eller er ferdig nå til sommeren.

 

Jeg har vært på et par jobbintervju, og har GK og VK1 elektro bak meg fra før av, tok dog aldri fagbrev, men det var verdsatt likevel. Du som er ferdig med fagbrevet vil stå utrolig sterkt senere med en Bachelorgrad i hånden, evt Mastergrad. Jobbmarkdet er stort i dag, spesielt Sørlandet, sikkert bra ellers i landet også.

 

Jobbmulighetene er veldig store, variasjonen er stor og lønnen kan bli veldig stor den også! :p Mye spennende felt å jobbe i om du får deg en ingeniørtittel av noe slag, kjør på!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...