Gå til innhold

Ps3 skal leveres på service for tredje gang...


Anbefalte innlegg

Jeg fikk yellow light of death på min ps3 i juni, og fikk den endelig tilbake etter 9 uker (etter at de hadde ventet fire uker med å sende den på service), etter noen uker til skjedde det samme på nytt, og etter nesten 3 måneder (!)(selv om jeg fikk beskjed om at det kom til å ta 3-4 uker) fikk jeg tilbake en erstatningsPS3, som riktignok var brukt, og nå er det problemer med vifta på denne. Jeg tok kontakt med dem, og de sa det ikke skulle være sånn. Nå er jeg veldig lite lystn på å vente 3 måneder til, så spørsmålet mitt er da: Kan jeg heve kjøpet nå, eller må det være den samme feilen tre ganger? Hjelper det på hevingskravet mitt når jeg har måttet vente såpass lenge som jeg har?

 

Setter stor pris på svar, på forhånd takk

Endret av maradona
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://lovdata.no/all/tl-20020621-034-006.html#29

 

Legg merke til ordlyden i første ledd i §29:

 

Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.

Det som står her er at, når mangelen ikke er uvesentlig, så er det forbruker sitt valg om mangelen skal rettes eller om varen skal omleveres. Legg merke til at "tilsvarende ting" her vil kunne være en ting som kan ha vært brukt men som er uten mangelen (altså en PS3 som har vært reparert). Når det gjelder urimelige kostnader så må selger, etter min mening, kunne dokumentere at han ikke har noen som helst mulighet for å få refundert sin kjøpssum fra produsent.

Endret av BlueEAGLE
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når selgeren bruker mer enn 5-6 uker på å reparere/omlevere, så kunne du ha krevd heving av kjøpet der og da. Dessverre er det litt sent å kreve dette nå, i ettertid, men kan være greit å tenke på til en eventuell annen gang.

 

Nå er det slik at det må være samme feil for tredje gang, før du kan kreve heving av kjøp. Forhandleren får ikke dekket ny vare med mindre det er samme feil for tredje gang (har selv forsøkt det som ansatt i en butikk), og det er derfor regnet som en urimelig kostnad for selger. Det kan til og med være vanskelig for forhandler å få gjennomslag for ny salgsvare selv ved tredje gang samme feil, selv om de yter den servicen for kunden. Det er fordi forholdet importør-forhandler er regulert av Kjøpsloven, og ikke Forbrukerkjøpsloven.

 

Du må nok derfor belage deg på å sende den inn på nytt, men spesifiser at om de bruker mer enn 5-6 uker, så kommer du til å kreve heving av kjøpet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jess. Butikken jeg kjøpe Ps3en av (Elprice) har gått konkurs, så da kan jeg enten betale service selv, noe jeg da må gjøre hver gang det er noe galt med den, eller bare kjøpe meg en ny.

Du kan reklamere mot tidligere salgsledd, for eksempel importør. Hvem som importerer PS3 er jeg usikker på, men om det ikke er Sony selv, så vet de sikkert hvem som gjør det.

 

Sony har tlf nr 22 81 28 00

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hm, tok kontakt med Nordisk film, de sa de ikke tok imot Ps3er fra privatpersoner, og at jeg måtte betale for service selv, eller spørre en annen butikk om de ville sende den inn på service for meg (!). Deal.no som har tatt over Elprice sier Elprice selv har "paralellimportert" (hva nå enn det betyr) Ps3ene, og at det er de som har forsiktret den, og at jeg derfor ikke kan henvende meg til noen for reklamasjon når Elprice har gått konkurs. Men takk for svaret, skal ringe Sony å høre hva de sier for noe.

Lenke til kommentar

Ah, ok. De er paralellimportert ja. Også kalt "gråimport". Det betyr at Elprice har gått utenom den norske importøren, og kjøpt direkte fra en utenlandsk importør. Hvis butikken går konkurs (noe de har gjort i dette tilfellet), betyr det i praksis at du står uten rettigheter, og dine rettigheter mot den norske importøren bortfaller.

 

Men snakk med Sony. Kanskje de er interessert i å vise litt goodwill.

 

Når det er sagt; hadde det vært en modell importert av Nordisk Film, har de ingen rett til å avvise reklamasjoner fra privatpersoner da du i følge Forbrukerkjøpsloven kan rette kravet mot tidligere salgsledd.

Endret av Marekatten
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da har jeg snakket med Sony, og de sa jeg kunne spørre en annen forhandler om de kunne sende den på service for meg, så da er jeg jo like langt. Er vel ganske usansynlig at en butikk gjør det gratis for meg når jeg ikke har kjøpt den hos dem. Takk for innspill alikevel.

Lenke til kommentar

Da har jeg snakket med Sony, og de sa jeg kunne spørre en annen forhandler om de kunne sende den på service for meg, så da er jeg jo like langt. Er vel ganske usansynlig at en butikk gjør det gratis for meg når jeg ikke har kjøpt den hos dem. Takk for innspill alikevel.

 

Ser ikke problemet, da det ikke er butikkene som reparerer noe som helst. Konsollene sendes til ekstern servicepartner, evt. nordisk film. Stikk innom nærmeste el-kjede og søk reparasjon på garanti / reklamasjon.

 

Hilsen ansatt, Spaceworld.

Lenke til kommentar

Da har jeg snakket med Sony, og de sa jeg kunne spørre en annen forhandler om de kunne sende den på service for meg, så da er jeg jo like langt. Er vel ganske usansynlig at en butikk gjør det gratis for meg når jeg ikke har kjøpt den hos dem. Takk for innspill alikevel.

 

Ser ikke problemet, da det ikke er butikkene som reparerer noe som helst. Konsollene sendes til ekstern servicepartner, evt. nordisk film. Stikk innom nærmeste el-kjede og søk reparasjon på garanti / reklamasjon.

 

Hilsen ansatt, Spaceworld.

Ja, men Elprice har importert Ps3ene selv, og da de har gått konkurs ender det opp med at det er jeg som må betale frakt og service selv, isteden for at Elprice betaler det for meg. Jeg tviler på at Elkjøp gidder å betale service eller frakt for meg når jeg ikke har kjøpt varen hos dem. Dette kan bli veldig dyrt om jeg skal få like mye problemer som det har vært til nå, så da er det nesten bedre å bare kjøpe en ny en hos ett firma som har bedre rutiner på service, og som ikke importerer maskinene selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...