Gå til innhold

Bruk av 3G i utlandet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Avhengig av hvilket abonnement du har så koster det fra rundt 20 kr/MB. Alle abonnement har en makspris på datatrafikk i utlandet på omtrent 465 kroner/mnd, slik at du ikke kan bli fakturert mere enn dette, med mindre du aktivt kontakter operatøren og ber om at grensen heves.

Endret av azetlitz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Avhengig av hvilket abonnement du har så koster det fra rundt 20 kr/MB. Alle abonnement har en makspris på datatrafikk i utlandet på omtrent 465 kroner/mnd, slik at du ikke kan bli fakturert mere enn dette, med mindre du aktivt kontakter operatøren og ber om at grensen heves.

Der er bare tull.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Avhengig av hvilket abonnement du har så koster det fra rundt 20 kr/MB. Alle abonnement har en makspris på datatrafikk i utlandet på omtrent 465 kroner/mnd, slik at du ikke kan bli fakturert mere enn dette, med mindre du aktivt kontakter operatøren og ber om at grensen heves.

Må bare presisere en sak omkring det der. Når du har brukt data for ca 500 kr (dvs 25 MB) får du ikke lastet ned mere data.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Prøv å kjøpe et lokalt sim-kort. Noen av dem kan kombineres med ganske fordelaktige datapakker, men det krever at du leser operatørenes hjemmsider ganske nøye. Jeg er ikke kjent med danske forhold men Base (Belgia), 3 (UK) og NetCom (Norge) leverer slike pakker. Den siste er kanskje ikke særlig relevant, men likevel...

Lenke til kommentar

Telenor (DataKontroll Utland) har beløpsgrense på 500 kr, det gjelder over hele verden.

Når en nærmer seg 500 kr får man varsel på sms, og datatrafikken blir sperret på ca 500 kr.

En kan via sms velge å oppheve sperren, da får en ny varsel ved 1000, 2000 og 5000 kr.

 

Prisene utenfor Norge kan vel bli ca 10-100 ganger høyere.

 

http://www.telenor.no/privat/mobil/priser/utlandet/datatrafikkpriser.jsp

Endret av kommentatoren
Lenke til kommentar

Telenor (DataKontroll Utland) har beløpsgrense på 500 kr, det gjelder over hele verden.

 

Alle operatørene er pålagte å ha denne formen for kostkontroll, så det gjelder ikke kun Telenor, men også NetCom, som TS er kunde hos.

 

På siden du linker til kan man også lese at denne kostkontrollen kun gjelder i EU/EØS, ikke i hele verden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg overtar denne tråden litt jeg.. :)

 

Lurer på litt av det samme..

 

Har planer om en tur nedover Europa i sommer og er på utkikk etter kart.. vi skal sykle og kommer til å ha med en iPad (har ikke fått den enda, så er ikke så godt kjent med den foreløpig).. uansett, siden jeg har problemer med å finne kart, kom jeg på tanken med iPaden, men bruker jo sikkert en del trafikk ved å kikke på kart midt utpå jordet..

 

Så leste jeg dette om lokale sim-kort, og det kan jo sikkert være noe!?

 

 

EDIT: Trykte feil her.. fortsetter:

 

Vil SIM-kort, eller slike datakort være greie å få tak i på dagen, tror dere? Har planer om Tyskland, Nederland, Belgia, Luxemburg og Frankrike.. de landene på vestsiden, i hvert fall..

 

Eller hva tror dere jeg kan gjøre?

 

 

Takk så meget for svar! :)

Endret av Bone
Lenke til kommentar

En turist som kommer til Norge kan skaffe seg kontantabo på dagen. Går ut fra at dette lar seg gjøre på samme måte i Europa. Problem m iPad : alle sim som skal brukes i iPad må aktiveres via pc som har iTunes / internetttilkobling. Mulig løsning; kjøp navigasjonsapp som inkluderer kart og installer før du reiser. Dersom man da kan skru av a-GPS er man ikke lengre avhengig av å bruke mobilnettverk for navigasjon / streame kart. Ingen ekspert på iPad / GPS men dette kan sikkert andre bekrefte eller avkrefte.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

En turist som kommer til Norge kan skaffe seg kontantabo på dagen.

Muligens OT, men stemmer dette? Kontantkort må registreres med norsk fødsels- og personnummer før det kan tas i bruk, men det er kanskje mulig at det finnes en reserveløsning ved at forhandleren kopierer passet og sender til operatørene?

Lenke til kommentar

En turist som kommer til Norge kan skaffe seg kontantabo på dagen.

Muligens OT, men stemmer dette? Kontantkort må registreres med norsk fødsels- og personnummer før det kan tas i bruk, men det er kanskje mulig at det finnes en reserveløsning ved at forhandleren kopierer passet og sender til operatørene?

 

Det stemmer ja. Turisten må vise gyldig legitimasjon hos forhandler, som så ringer til operatøren og registrerer det manuelt med opplysningene forhandleren oppgir.

 

Dette er også en alternativ måte for norske statsborgere å registrere seg, dersom de ikke ønsker å sende personnummer per SMS, eller å oppgi det over telefon.

Endret av azetlitz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...