Gå til innhold

Utdanning innenfor helse


Millis03

Anbefalte innlegg

Min drøm har alltid vært å jobbe med de som er i en vanskelig livssituasjon, og prøve å få de inn i en noenlunde normal hverdag. Jeg kunne godt tenkt meg å jobbe i et tverrfaglig team der vi sammen har oppfølging på mennesker som har "falt ut" av samfunnet. Dette kan feks være mennesker som har kommet ut av fengsel, eller mennesker som er i rusbehandling/nettopp er ferdig med rusbehandling, og hjelpe personene med jobb og bosted, og samt ha oppfølging underveis. Eller mennesker som har hatt traumatiske opplevelser, og/eller lider av angst/depresjoner. Jeg brenner for å gjøre hverdagen til de som ikke har det bra bedre, og se at jeg kan gjøre en forskjell.

 

Jeg tenkte lenge på å bli psykiatrisk sykepleier, men begynte på sykepleien og syns overhode ikke det var spennende. Interesserer meg ikke for lunger, blodårer og bakterier ++. Jeg er mye mer opptatt av psyken. Jeg interesserer meg for hvordan et menneske har blitt som det har blitt. Hva er grunnen til at en menneske har den adferden den har, og hvordan kan vi endre det sammen med personen?

 

Har gått et år psykologi, og syns i grunnen det ikke var så spennende, selv om jeg trodde jeg kom til å elske det. Jeg fikk veldig gode karakterer, selv om jeg ikke studerte noe særlig. Alle sier at dette betyr at jeg er god på det, og at jeg burde fortsette, men jeg syns overhodet ikke det var noe interessant, merkelig nok.

 

Jeg hadde også tenkt på å bli sosionom, men har lest og hørt mange plasser at det er utrolig vanskelig å få jobb fordi man lærer "litt av alt", og ikke fordyper seg noe særlig innenfor noen tema, og at man som regel ender opp som saksbehandler, noe jeg overhodet ikke vil. Men har også lest at det dreier seg mye om veiledning av mennesker som har falt utenfor samfunnet, noe som er akkurat det jeg vil.

 

Jeg tenkte også på å bli ergoterapaut eller vernepleier, men tror heller ikke dette er noe for meg. Har lest og hørt at ergoterapi handler mer om tilrettelegging for de med fysiske plager, og jeg vil hjelpe de med psykiske. Vernepleier har mye medisin osv som er likt sykepleier noe jeg ikke liker tanken på, samtidlig som det handler mye om de som er funksjonshemmede, noe jeg heller ikke "brenner for".

 

Nå i det siste har jeg vurdert litt å ta en bachelor i psykologi, og bygge på en master på noen måte slik at jeg kan jobbe med veiledning og tilrettelegging for de som sliter psykisk, og/eller har falt ut av samfunnet. Men finner veldig lite informasjon om dette, og vet ikke om det lar seg gjøre. Eller kanskje er det psykolog jeg må bli, og bare bite tennene sammen gjennom studiene?

 

Noen som vet hvilken utdanning som passer for meg? Fristen er 15. april, så begynner å bli litt stressa.

 

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du vil lese om fagområdene ergoterapeuter arbeider innenfor kan du ta en kikk her: http://netf.no/NETF/Fag-og-yrkesutoevelse/Fagomraader.

 

Mange ergoterapeuter arbeider også med psykisk helse og det finner du beskrevet her: http://netf.no/NETF/Fag-og-yrkesutoevelse/Fagomraader/Psykisk-helse.

 

Kort oppsummert kan man si at ergoterapi er et fag i skjæringen mellom helse-, sosiale og estetiske fag.

 

LYKKE TIL MED VALGET!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...