Gå til innhold

Priser på kjøp av MacBook Pro i utlandet


Anbefalte innlegg

Hei, vurderer å kjøpe meg ny laptop i utlandet for å spare penger..

Tror jeg kanskje skal gå for den beste 15".

 

Hva slags kostnader må jeg regne med?

 

Er vel mest en SLIK Som jeg sikler etter..

Blir over 3000 USD.

 

eller skal jeg bare drite i det og kjøpe gjennom Apple Education ?

Tror jeg kanskje skal gå for den beste 15".

Hva tror dere?

Blir evt finn.no også.

 

Vet jeg får mye bedre laptoper for prisen men de er så store,tunge

og blir altfor varm.

Har en Multicom Compal med ok specs og ødelagt skjerm fra før, men den går det an å steke egg på.

 

Lappisen skal brukes til kreative ting, litt spilling borte hos kamerater og kunne sees film på hele togturen.

 

Har i grunn bestemt meg for MBP, men hvis det finnes noen aldeles nydelige pcer som ikke har luftinntak under, så gi meg link.

Kjører evt bootcamp for spill

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, vurderer å kjøpe meg ny laptop i utlandet for å spare penger..

Tror jeg kanskje skal gå for den beste 15".

 

Hva slags kostnader må jeg regne med?

 

Er vel mest en SLIK Som jeg sikler etter..

Blir over 3000 USD.

 

eller skal jeg bare drite i det og kjøpe gjennom Apple Education ?

Tror jeg kanskje skal gå for den beste 15".

Hva tror dere?

Blir evt finn.no også.

 

Vet jeg får mye bedre laptoper for prisen men de er så store,tunge

og blir altfor varm.

Har en Multicom Compal med ok specs og ødelagt skjerm fra før, men den går det an å steke egg på.

 

Lappisen skal brukes til kreative ting, litt spilling borte hos kamerater og kunne sees film på hele togturen.

 

Har i grunn bestemt meg for MBP, men hvis det finnes noen aldeles nydelige pcer som ikke har luftinntak under, så gi meg link.

Kjører evt bootcamp for spill

 

Det er ikke så veldig mye å spare på å kjøpe i utlandet, med mindre du nøyer deg med Apples 1-årige garanti. Med utvidet Apple-care blir prisforskjellen liten, med mindre kursen er veldig gunstig, og du står fortsatt svakere mtp garanti/reklamasjon.

En eventuell besparelse er også forutsatt at du ikke kjøper over nett. I så fall påløper 25%mva, og du risikerer å tape penger.

 

Jeg kjører selv MBP, dog 13", og er knallfornøyd. Joda, den er dyrere, men for 13" og 15" koster en PC med tilsvarende spesifikasjoner omtrent det samme.

Lenke til kommentar

@arni90: Husker at det var noen tilfeller med problem med kjølepastaen i MBP for 4-5 år siden, men dette var ikke noe veldig utbredt problem da og er definitivt ikke et problem i dag.

Prissammenligning med Alienware - eller rettere sagt Dell-bærbare med ekstra glorete utseende - er rimelig uinteressant, da Apple og Dell (Alienware) leverer maskiner med helt ulike design og egenskaper, som retter seg mot helt forskjellige marked. Ikke er det særlig imponerende av Dell at de fortsatt leverer Alienware-bærbare med forrige generasjon CPU til det norske markedet heller, mens Apple for lengst har gått over til "Sandy Bridge" i MacBook Pro. Men kiloprisen til Dell er veldig bra, det skal de ha, ettersom de er blant de få som presterer å lage en 15" bærbar på over 4 kilo...eller litt over ett kilo mer en min 17" fra Apple... ;)

 

@Kjartan: To problem med å kjøpe bærbar Mac i utlandet: Du får ikke norsk tastatur, og du får ikke den ekstra beskyttelsen og reklamasjonsretten som ligger i norsk Lov om forbrukerkjøp. Anbefaler derfor å handle trygt og godt i Norge.

Lenke til kommentar

@arni90: Husker at det var noen tilfeller med problem med kjølepastaen i MBP for 4-5 år siden, men dette var ikke noe veldig utbredt problem da og er definitivt ikke et problem i dag.

Prissammenligning med Alienware - eller rettere sagt Dell-bærbare med ekstra glorete utseende - er rimelig uinteressant, da Apple og Dell (Alienware) leverer maskiner med helt ulike design og egenskaper, som retter seg mot helt forskjellige marked. Ikke er det særlig imponerende av Dell at de fortsatt leverer Alienware-bærbare med forrige generasjon CPU til det norske markedet heller, mens Apple for lengst har gått over til "Sandy Bridge" i MacBook Pro. Men kiloprisen til Dell er veldig bra, det skal de ha, ettersom de er blant de få som presterer å lage en 15" bærbar på over 4 kilo...eller litt over ett kilo mer en min 17" fra Apple... ;)

 

Kjøling: Macbook pros crashing under load

For example if I boot up a VM using Fusion the temperature will spike up above 90 degrees and the machine will lock up most of the time... but it will freeze under a number of circumstances where the CPU/GPU load is very high (rendering, DJ Software, compiling so far in my travels).

13" MB Pro i7 Turboboost?

 

 

Kvalitet: MacBook Pro Teardown Reveals 'Quality Concerns'

“We found a stripped screw holding the subwoofer enclosure in place, and an unlocked ZIF socket connecting the IR sensor,” they said. “They're not huge issues, but they're not fitting for an $1800 machine.”

...

“We uncovered gobs of thermal paste on the CPU and GPU when we removed the main heat sink. The excess paste may cause overheating issues down the road, but only time will tell.”

 

EDIT:

Ekstra vekt på Alienware laptops betyr vel bare at de bruker mer metall, slik jeg ser det blir det betyr det at de enten tåler mer juling eller har større kjøleribber, ingen av delene er feil.

Utseendemessig er de ikke særlig pene, men jeg har hvertfall ikke hørt noe om denne generasjonen og kvalitetsproblemer/overoppheting.

Alienware forøvrig eid av Dell, men de bygger laptopene sine selv.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

elektronikk er som regel ingenting å spare på når du kjøper fra utlandet. En pc kan koste 7500kr i utlandet og 10 000 i Norge og på grunn av mva så vil pcn fra utlandet havne på ca 10 000 kr den og :)

 

Trekker du fra mva på elektronikk i Norge så havner du på priser som ca er rundt det du får det for i utlandet.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt at folk gidder å sammenligne MAC med pc i det hele tatt. MAC er en overpriset fønkis dingz. Skal du game kjøp noe annet, ..

 

De gjør stort sett det samme, forskjellen skal være at en Mac skal være mer driftssikker og yte bedre (noe du burde forvente deg for prislappen).

Et grensesnitt har lite å si for meg, men at du kan kjøpe High-end PCer for samme pris som en Mac gjør ting enkelt for meg.

Lenke til kommentar

Et noe forsinket svar, siden diskusjon.no nok en gang sliter med stabilitetsproblemer...

 

@arni90: Husker at det var noen tilfeller med problem med kjølepastaen i MBP for 4-5 år siden, men dette var ikke noe veldig utbredt problem da og er definitivt ikke et problem i dag.

Prissammenligning med Alienware - eller rettere sagt Dell-bærbare med ekstra glorete utseende - er rimelig uinteressant, da Apple og Dell (Alienware) leverer maskiner med helt ulike design og egenskaper, som retter seg mot helt forskjellige marked. Ikke er det særlig imponerende av Dell at de fortsatt leverer Alienware-bærbare med forrige generasjon CPU til det norske markedet heller, mens Apple for lengst har gått over til "Sandy Bridge" i MacBook Pro. Men kiloprisen til Dell er veldig bra, det skal de ha, ettersom de er blant de få som presterer å lage en 15" bærbar på over 4 kilo...eller litt over ett kilo mer en min 17" fra Apple... ;)

 

Kjøling: Macbook pros crashing under load

For example if I boot up a VM using Fusion the temperature will spike up above 90 degrees and the machine will lock up most of the time... but it will freeze under a number of circumstances where the CPU/GPU load is very high (rendering, DJ Software, compiling so far in my travels).

Fikset for lengst, med OS X 10.6.7 oppdatering.

 

TurboBoost fungerer som det skal på 13" MBP i OS X. Artikkelen beskriver at angivelig problem som kun oppsto i Windows, ikke i OS X, og som derfor ikke er relatert til hardware. Har sannsynligvis noe med firmware/software i Boot Camp, Windows-drivere, BIOS-emulering, e.l. Aner ikke om dette også ble fikset med OS X 10.6.7, og gidder ikke sjekke.

 

Kvalitet: MacBook Pro Teardown Reveals 'Quality Concerns'
“We found a stripped screw holding the subwoofer enclosure in place, and an unlocked ZIF socket connecting the IR sensor,” they said. “They're not huge issues, but they're not fitting for an $1800 machine.”

...

“We uncovered gobs of thermal paste on the CPU and GPU when we removed the main heat sink. The excess paste may cause overheating issues down the road, but only time will tell.”

Ett tilfelle, fra en svært tidlig produksjonsserie, kjøpt samme dag som maskinen ble annonsert. Man kan alltid bekymre seg, men det finnes ingen produsenter som har 0,00% feilrate, og første produksjonsserie har nok ofte litt større feilrate enn snittet over tid. Dette ene tilfellet sier ingen ting om den gjennomsnittlige feilraten eller kvaliteten for en produktserie. Da stoler jeg mer på uavhengige kvalitetsundersøkelser som baserer seg på tilbakemeldinger fra titusenvis av brukere, som i mange år stort sett har vært enstemmige om at Apples bærbare ligger helt i toppen kvalitetsmessig.

 

 

EDIT:

Ekstra vekt på Alienware laptops betyr vel bare at de bruker mer metall, slik jeg ser det blir det betyr det at de enten tåler mer juling eller har større kjøleribber, ingen av delene er feil.

Utseendemessig er de ikke særlig pene, men jeg har hvertfall ikke hørt noe om denne generasjonen og kvalitetsproblemer/overoppheting.

Alienware forøvrig eid av Dell, men de bygger laptopene sine selv.

Tja, ett kilo ekstra vekt, uten at man oppnår merkbart bedre ytelse eller andre fordeler til sin bruk, kan være veldig feil hvis man vil ha en portabel maskin. Uansett om de bruker "mer metall" så har Alienware hatt sin del av problemer med overoppheting og annet:

http://www.engadget.com/2008/03/12/alienware-area-51-m15x-owners-outraged-by-overheating-cracking/

Lenke til kommentar

Et noe forsinket svar, siden diskusjon.no nok en gang sliter med stabilitetsproblemer...

 

 

@arni90: Husker at det var noen tilfeller med problem med kjølepastaen i MBP for 4-5 år siden, men dette var ikke noe veldig utbredt problem da og er definitivt ikke et problem i dag.

Prissammenligning med Alienware - eller rettere sagt Dell-bærbare med ekstra glorete utseende - er rimelig uinteressant, da Apple og Dell (Alienware) leverer maskiner med helt ulike design og egenskaper, som retter seg mot helt forskjellige marked. Ikke er det særlig imponerende av Dell at de fortsatt leverer Alienware-bærbare med forrige generasjon CPU til det norske markedet heller, mens Apple for lengst har gått over til "Sandy Bridge" i MacBook Pro. Men kiloprisen til Dell er veldig bra, det skal de ha, ettersom de er blant de få som presterer å lage en 15" bærbar på over 4 kilo...eller litt over ett kilo mer en min 17" fra Apple... ;)

 

Kjøling: Macbook pros crashing under load

For example if I boot up a VM using Fusion the temperature will spike up above 90 degrees and the machine will lock up most of the time... but it will freeze under a number of circumstances where the CPU/GPU load is very high (rendering, DJ Software, compiling so far in my travels).

Fikset for lengst, med OS X 10.6.7 oppdatering.

 

 

TurboBoost fungerer som det skal på 13" MBP i OS X. Artikkelen beskriver at angivelig problem som kun oppsto i Windows, ikke i OS X, og som derfor ikke er relatert til hardware. Har sannsynligvis noe med firmware/software i Boot Camp, Windows-drivere, BIOS-emulering, e.l. Aner ikke om dette også ble fikset med OS X 10.6.7, og gidder ikke sjekke.

Uansett om det funker i OS X har det ingenting å si om det ikke er fikset i Windows, jeg vet ikke hvordan Bootcamp fungerer, men om Windows-drivere klarer å stresse maskinvaren hardere betyr dette kun at Apple gir totalt F i ytelsen på sine laptoper og ikke gidder å skrive drivere som klarer å kjøre systemet på sitt beste. Med tanke på hvor lite spekter av hardware på markedet Apple bruker er dette enda mer overraskende.

Det spekuleres i kilden at det er for dårlig kjøleytelse som er grunnen til dette. En kernelfiks er heller ikke en skikkelig fiks på problemet. Hadde de tilbakekalt alle laptopene sine, og fikset bedre kjøleløsninger hadde det vært en fiks, med tanke på hvor mye penger Apple tar for maskinene sine burde de vært såpass greie etter at Intel gjorde noe lignende.

 

 

Kvalitet: MacBook Pro Teardown Reveals 'Quality Concerns'
“We found a stripped screw holding the subwoofer enclosure in place, and an unlocked ZIF socket connecting the IR sensor,” they said. “They're not huge issues, but they're not fitting for an $1800 machine.”

...

“We uncovered gobs of thermal paste on the CPU and GPU when we removed the main heat sink. The excess paste may cause overheating issues down the road, but only time will tell.”

Ett tilfelle, fra en svært tidlig produksjonsserie, kjøpt samme dag som maskinen ble annonsert. Man kan alltid bekymre seg, men det finnes ingen produsenter som har 0,00% feilrate, og første produksjonsserie har nok ofte litt større feilrate enn snittet over tid. Dette ene tilfellet sier ingen ting om den gjennomsnittlige feilraten eller kvaliteten for en produktserie. Da stoler jeg mer på uavhengige kvalitetsundersøkelser som baserer seg på tilbakemeldinger fra titusenvis av brukere, som i mange år stort sett har vært enstemmige om at Apples bærbare ligger helt i toppen kvalitetsmessig.

 

Du har helt rett i at Apple-laptoper har ligget i toppen av produskjonskvalitet en god stund, det at noen derfor finner tegn på dårlig produksjonskvalitet er sensasjonelt. Den ekstreme mengden med kjølepasta og kommentaren om at det kan bli varmt stemmer med de andre lenkene som tyder på overoppheting, det skal ikke mye til for å legge to og to sammen og konkludere med at det er en god del utgaver som har for mye kjølepasta. Ett tilfelle i denne prisklassen er nok til at jeg hadde tenkt meg grundig om før jeg hadde kjøpt et slikt produkt.

iFixit er vel forøvrig ikke så veldig anti-Apple så vidt jeg vet, de heter jo iFixit.

 

 

EDIT:

Ekstra vekt på Alienware laptops betyr vel bare at de bruker mer metall, slik jeg ser det blir det betyr det at de enten tåler mer juling eller har større kjøleribber, ingen av delene er feil.

Utseendemessig er de ikke særlig pene, men jeg har hvertfall ikke hørt noe om denne generasjonen og kvalitetsproblemer/overoppheting.

Alienware forøvrig eid av Dell, men de bygger laptopene sine selv.

 

Tja, ett kilo ekstra vekt, uten at man oppnår merkbart bedre ytelse eller andre fordeler til sin bruk, kan være veldig feil hvis man vil ha en portabel maskin. Uansett om de bruker "mer metall" så har Alienware hatt sin del av problemer med overoppheting og annet:

http://www.engadget.com/2008/03/12/alienware-area-51-m15x-owners-outraged-by-overheating-cracking/

Denne lenken er fra 2008, det er tre år siden, jeg har reist spørsmålstegn ved om 2011-modellene har kvalitetsproblemer, du har ikke gjort noe for å tilbakevise dette. Snarere har du overbevist meg mer om at Apple er et firma som kun er ute etter å tjene penger.

 

Den ekstra kiloen er jeg helt enig i at ikke gir noe ekstra ytelse, nå er vel Alienware noe mer rettet mot tenåringer med rike foreldre og andre som har altfor mye penger og alt for lite forståelse på hva du betaler for. Jeg har aldri eid en Alienware selv, men jeg ville tro at et kraftigere kjølesystem vil takle samme termiske spesifikasjoner som et med lavere ytelse på lavere temperaturer og støynivå, varme har en direkte påvirkning på levetiden.

 

Trådstarter sier han har problemer med varme på en Compal, jeg er ikke overrasket. Xishan er laget av et annet firma, og har kjøleløsninger som er mer tilpasset høytytende maskinvare etter det jeg har forstått.

 

Ingen laptop er forøvrig kjølig i mine øyne. Det eneste du kan gjøre for minimal varme og batterilevetid er å kjøpe tregest mulig prosessor med den nyeste teknologien, integrert grafikk og liten skjerm.

Lenke til kommentar

Angående varme, det er mye snakk om varme fra MacBook Pro, også på maskiner hvor mengden kjølepasta ol. er som den skal være. Grunnen her er ganske enkelt at maskinen er laget av aluminium som leder varme bedre enn plast. Dette resulterer i at overflaten er varmere, men innmaten vil være kjøligere.

 

Prismessig er Apples hovedproblem at de ikke har noen billige maskiner. For bærbare er forskjellen på Mac og PC nokså marginal når man sammenligner spesifikasjoner og medfølgende programvare. Mac Pro er et beist, men var ikke en del av denne diskusjonen...

 

Apropos gaming så er det et spørsmål om interesse og krav. Jeg spiller ganske mye på min 13" MBP, både WoW og Settlers 7 går helt fint. FPS spiller jeg så og si ikke, og da er det ikke så mye som skal til.

Lenke til kommentar

Generelt så blir bærbare kaldere jo større de er, fordi kjølingen blir bedre. Hvis varme er et problem, så anbefaler jeg dessuten å prøve bærbare i butikken, hvor du faktisk kan kjenne hvor varme de blir.

 

Hvorfor skal du ikke ha luftinntak under? Pga kjøling?

 

Film på tog: plass på komfort-avdelingen koster bare 90,- kr ekstra, og da har du eget strømuttak. Du får neppe tak i en gaming-PC med DVD-spiller som gjør det mulig å spille og se på DVD i mer enn 2 timer. Bærbare med batterier som varer i 8 timer har ikke dedikert skjermkort, og er testet uten at DVD-spilleren går konstant.

 

Jeg satt forresten på toget i går og forigårs med en 17" bærbar, og så på film. Det er litt trangt, men ikke umulig (det er bedre plass på toget enn på fly).

Endret av emacoolit
Lenke til kommentar

@arni90: Tror du er litt på jordet og drar litt forhastede konklusjoner om MacBook pro og kjøling. ta en titt på denne testen der de stresstester, måler og analyserer en 2011 MacBook Pro 15":

http://www.notebookcheck.net/Review-Apple-MacBook-Pro-15-Early-2011-2-2-GHz-quad-core-glare-type-screen.50344.0.html

Notebookcheck har ikke testet 2011 MacBook Pro 13", men Anandtech har testet og målt på både 13" og 15", uten å ha funnet noe urovekkende som støtter dine påstander. Noe høyere maksimaltemperatur enn tidligere modeller under ekstrembelastning, som man måtte forvente med CPUer med høyere TDP enn tidligere, men trygt innenfor det forsvarlige ift. f.eks Intels "operating specs".

http://www.anandtech.com/show/4205/the-macbook-pro-review-13-and-15-inch-2011-brings-sandy-bridge/14

Disse eksemplene viser uansett at din generalisering er temmelig drøy kost.

 

Det ser nemlig ut til at ting er helt i orden, også i Windows - "The Turbo Boost functioned flawlessly according to HWInfo32". For sammenligningens skyld kan du se på denne testen av en laptop fra Alienware, som har samme maksimale CPU-temperatur (90 grader) men mye høyere overlatetemperatur på undersiden av maskinen under full belastning. Naturlig nok pga en gammel CPU som har høyere TDP kombinert med en kraftigere GPU, men slikt skal man jo også ta hensyn til i designet...

 

For øvrig kan jeg nevne at MacBook Pro 15 og 17" har både integrert og dedikert grafikk, og bytter sømløst mellom Intel-grafikken og ATI-grafikken etter behov. Klarer da ca 7-8 timer på batteri med moderat belastning og noe dempet lysstyrke på skjermen. Det er altså mulig å få både i pose og sekk.

Sitter forresten her med en 2011 MBP på fanget i skrivende stund, og CPU temperatur er akkurat nå 40 grader etter ca en times websurfing, mens bunnen av maskinen holder behagelige 30 grader. Selvsagt vil det komme situasjoner der maskinen kjøres hardt og ikke er så behagelig å ha på fanget, men det er slikt man har bordplater til... ;)

Lenke til kommentar

86C er altfor høyt for min smak, derfor jeg ikke kjøper "gaming"-laptoper eller høy-ytelseslaptoper.

For 15 000 kr hadde jeg forventet 7 timer på en 15". Og hvis du leser litt nærmere i anmeldelsen, finner du ut at maksimumstemperaturen er på 40C på overflaten.

The Turbo Boost functioned flawlessly according to HWInfo32, the CPU temperature, however, reached a very high 90°C.

Sist jeg fikk 90C på min i5-750, kræsja systemet på 92C. Over 80C er uansett altfor høyt til at levetiden kan være noe særlig lang.

 

Eneste grunnen til at jeg sammenlignet med Alienware var fordi begge deler er like overpriset i mine øyne.

ASUS, Thinkpad og Clevo-laptoper er mer min greie, koster ikke like mye, og ytelsen er bedre.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...