Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Slett


TanglewoodD

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter vurdering så vil jeg si:

 

Ja 2 måneder oppsigelse er gyldig etter avtale forutsatt at denne er riktig.

 

Generell oppsigelsesskikk som brukes tilsier at ja utleieren fint kan "melke"

deg for juni også da du leverte oppsigelse for sent. Orker ikke lete etter kilder

men det er slik at oppsigelse som regel gjelder fra siste dag i måneden og da med virkning

fra påfølgende måned.

Lenke til kommentar

- Evnt ganske rææv gjort av utleierne fordi jeg sendte mail 1dag for seint, å bare melke meg for penger.

1 dag for sent? Det vanlige er at oppsigelsestiden (som i henhold til deg er 2 måneder), begynner å løpe måneden etter at oppsigelseen er mott. Du leverte oppsigelse 2. paril (og skulle ha gjort det i mars), det vil si at 2 måneders oppsigelse krever innbetaling av husleie både for mai og juni.

Lenke til kommentar

når du betaler har ikke nødvndigvis noen innvirkning på når avtalen løper fra, jeg har iallefall aldri hatt det på leiekontrakter.

altid leid fra først etil første og avtalt betaling rundt lønn i midten av måneden. en utleier godtok at jeg betalte for inneværende måned mens en annen ønsket da at jeg lå to uker på forskudd.

 

men i kontrakten min sto det fremdeles at avtalen gikk fra første i måneden

  • Liker 1
Lenke til kommentar

- Evnt ganske rææv gjort av utleierne fordi jeg sendte mail 1dag for seint, å bare melke meg for penger.

1 dag for sent?

Nei, ikke 1 dag, men 2 dager. 31. mars hadde vært tidsnok. ;)

 

Orker ikke lete etter kilder, men det er slik at oppsigelse som regel gjelder fra siste dag i måneden og da med virkning fra påfølgende måned.

Kilden er vel husleieloven §9-6, som TS selv har sitert:

 

§ 9-6. Oppsigelsesfrist

Oppsigelsesfristen skal være tre måneder til opphør ved utløpet av en kalendermåned.

 

Oppsigelse må m.a.o. normalt være levert innen utløpet av februar for å gjelde fra utløpet av mai.

 

Både antall måneder, og når fristen løper fra/til kan forsåvidt fravikes ved avtale, men TS sin avtale omhandler bare antall måneder (to i stedet for tre). Lovens bestemmelse om utløpet av kalendermåned må derfor antas å gjelde uendret. At forfallsdatoen er den 15. innebærer ikke automatisk at selve leieavtalen også gjelder fra den 15. til den 15. i neste måned, det kan like gjerne bety at du bor de 15 første dagene i måneden "på kreditt"

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...