Gå til innhold

Bygging av ny pc. Tips?


Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat levert inn Alienware pc tilbake til Elkjøp pga maaaassseee store og små irritable feil som Dell ikke klarte å rette på og nå bestemt meg for å bygge en selv istede.

 

Det jeg skal ha er en kraftig gaming pc og legger her inn de delene jeg hittil har funnet og håper dere kan komme med tips og erfaringer på de tingene jeg vurderer.

 

Hittil har jeg tenkt på:

 

Corsair 700D kabinett.

(Pga fint kabel oppsett, luftflyt og masse plass)

 

Corsair AX 850W.

(Beskrevet som meget stabil)

 

Corsair H70 kjøler.

 

Artic Cooling MX-3 pasta.

(Ikke spagetti)

 

LG Dvd brenner 22x Sata.

(Bruker nesten aldri dette likevel)

 

 

Så til det store!!!!

 

Asus Sabertooth P67

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=626388

 

Intel i7 2600K

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=619272

 

Intel 510 serie 120GB SSD Sata 6gb x2 i Raid 0

http://www.dustinhome.no/pd_5010550009.aspx?

 

Corsair 8GB DDR3 Vengeance 1600MHz CL9

http://www.dustinhome.no/pd_5010543803.aspx?

 

Her trenger jeg veldig info ifra er faringer og tips om disse kan kjøre bra sammen!!

 

 

Skjermkort, skjerm og resterende har jeg ikke bestemt meg for ennå, leter fortsatt så kom gjerne med tips, skal kjøre SLI eller Crossfire.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg starter med det du ikke trenger: (sannsynligvis)

Artic Cooling MX-3 pasta: ikke spagetti greiene dine er allerede på H70

2 ssder? gå for en! er det virkelig så ille å vente på å loade programmer så kjøper du en til (tror nok du blir ganske fornøyd med en se, og da er den andre litt bortkastede penger)

2600k (nå vet ikke jeg hva du driver med, men fordi du prøvde alienware så satser jeg på at du gamer XD) gir deg INGEN økt ytelse i spill i forhold til 2500k (og da er det litt bortkastede penger)

 

ellers ser det bra ut!!! (var ikke mye galt, bare litt mye du kanskje ikke trenger)

 

hjelper litt om du gir meg mer info!!! (så vet jeg hva jeg har å jobbe med)

eks:

budsjett, spill som du spiller, holder du på med noe redigering?

osv

Lenke til kommentar

Ser veldig bra ut dette oppsettet. Men som han over meg nevner, gjør som han sier.

 

 

 

Ang skjermkort, så holder det leeenge med et GTX 580 kort. Beste single GPU kortet på markede nå i dag.

 

Anbefaler deg ASUS sin Dricet eller MSI sin twin forze versjon pga lavere støy og bedre kjøling :)

 

Men viss du uansett skal kjøre SLI, så får du ikke full ytelse med det hk du har valgt. men det er bare snakk om noen prosent som ikke er merkbart.

Lenke til kommentar

jeg starter med det du ikke trenger: (sannsynligvis)

Artic Cooling MX-3 pasta: ikke spagetti greiene dine er allerede på H70

2 ssder? gå for en! er det virkelig så ille å vente på å loade programmer så kjøper du en til (tror nok du blir ganske fornøyd med en se, og da er den andre litt bortkastede penger)

2600k (nå vet ikke jeg hva du driver med, men fordi du prøvde alienware så satser jeg på at du gamer XD) gir deg INGEN økt ytelse i spill i forhold til 2500k (og da er det litt bortkastede penger)

 

ellers ser det bra ut!!! (var ikke mye galt, bare litt mye du kanskje ikke trenger)

 

hjelper litt om du gir meg mer info!!! (så vet jeg hva jeg har å jobbe med)

eks:

budsjett, spill som du spiller, holder du på med noe redigering?

osv

 

 

Okay, da lar jeg pastaen være siden den følger med.

Hadde sinnsykt lyst til å prøve SSD i raid, men klart, har vel egentlig bare bruk for 1 bare.

Noen ideer på hvor mye plass win7 pro pluss drivere trenger?

Da kan man jo bare legge sine favoritt spill på disken og alt annet på en ekstra disk.

2600K ble valgt pga anbefalinger og at det var 8mb isteden for 6Mb, har vel kanskje ikke så mye å si.

 

 

Spiller for det meste crysis 2, bf2/Vietnam og snart bf3 og diverse andre.

Elsker å kunne kjøre grafikk på tunge instillinger.

 

Kommer også til å bli brukt mye innen jobb me design av programmer, Photoshop og arter effetcts osv.

 

Jeg har ett budsjett på 28 000,- som kan brukes på data og deler, men hadde ikke tenkt å bruke opp alt.

Lenke til kommentar

Sabertooth hk kjører 8x 8x i SLI.

 

Anbefaler deg å kjøpe et 580, uansett om to stk 560 slår det, da du heller kan kjøpe et ekstra 580 senere(innen 6mnd) :)

 

8x 8x jaa, hvor mye kraft tap er det ca i forhold til 16x 16x er jo halvparten, kanskje ikke vits i sli.

Dette nye kortet 590 eller hva det var, svindyrt kort men er det verdt penga i forhold til 580?

 

Noen som har en ide om hvordan vengance minne og nye intel 510 serien går sammen med Sabertooth?

Etter det jeg har klart å lese meg igjenom burde det gå fint men crosair har også samme minne med cl 8?

Etter hva jeg har skjønt er lavere bedre??

Endret av Luffy1337
Lenke til kommentar

Med et kort fra 16x til 4x var det vel ca 5% tap i ytelse.

 

Så fra 16x til 8x er det nok bare snakk om et par % :)

 

GTX 590 er vel egentli bortkastet penger. Gå for 1 stk GTX 580. det holder i LAAAANGE baner.

 

Beste skjermkortet du får tak i dag er jo AMD sitt HD6990, det slår GTX 590 med 1-2% i snitt.

Lenke til kommentar

8x 8x holder til singel GPU!!!! (vet ikke hvordan det funker til 2x dobbel gpu kort, men dette er nok uaktuelt uansett)

 

et 560 klarer så å si alt (2-3 unntak) med alt på maks!!!

 

et 580 har ca 15-20% bedre ytelse (dette gir den det lille ekstra som gjør at du kan spille alt på fult)

560 sli gir rundt 50%+ mer ytelse en et 560

 

nå vet ikke jeg hva bf3 kommer til å kreve av hardware, men vil nok tro at et 560 klarer det ganske greit!!!

 

590 er ca 15-20% bedre en 560 i sli

 

Må bare si at prosenten er litt røff!!!! (og det varierer som regel litt mer en 5%)

 

2000kr klassen er der du får mest for hva du betaler! men i noen sammenhenger når det kanskje ikke helt opp :/

 

hvis tallene er veldig feil er det bare å si ifra!!!!!!! (litt lang dag, å har ikke sovet så mye i det siste)

 

 

ram:

ja, lavere cl er bedre, men normalt har ikke så veldig stort utslag!

 

cpu:

jeg har ikke satt meg så veldig inn i 2600 pga det er ikke så mange som har utbytte av den!

så om det vil ha noe effekt på: Photoshop osv... (litt bør det nok ha, men hvor mye kan jeg ikke tale meg om!)

 

har du skjerm osv? kan nok ikke hjelpe deg her heller, men greit å få det inn i diskusjonen så noen andre kan hjelpe deg :thumbup: (om du trenger det)

 

trodde jeg hadde glemt å poste dette, men så lå det i en annen fane -.-'

Lenke til kommentar

8x 8x holder til singel GPU!!!! (vet ikke hvordan det funker til 2x dobbel gpu kort, men dette er nok uaktuelt uansett)

 

et 560 klarer så å si alt (2-3 unntak) med alt på maks!!!

 

et 580 har ca 15-20% bedre ytelse (dette gir den det lille ekstra som gjør at du kan spille alt på fult)

560 sli gir rundt 50%+ mer ytelse en et 560

 

nå vet ikke jeg hva bf3 kommer til å kreve av hardware, men vil nok tro at et 560 klarer det ganske greit!!!

 

590 er ca 15-20% bedre en 560 i sli

 

Må bare si at prosenten er litt røff!!!! (og det varierer som regel litt mer en 5%)

 

2000kr klassen er der du får mest for hva du betaler! men i noen sammenhenger når det kanskje ikke helt opp :/

 

hvis tallene er veldig feil er det bare å si ifra!!!!!!! (litt lang dag, å har ikke sovet så mye i det siste)

 

 

ram:

ja, lavere cl er bedre, men normalt har ikke så veldig stort utslag!

 

cpu:

jeg har ikke satt meg så veldig inn i 2600 pga det er ikke så mange som har utbytte av den!

så om det vil ha noe effekt på: Photoshop osv... (litt bør det nok ha, men hvor mye kan jeg ikke tale meg om!)

 

har du skjerm osv? kan nok ikke hjelpe deg her heller, men greit å få det inn i diskusjonen så noen andre kan hjelpe deg :thumbup: (om du trenger det)

 

trodde jeg hadde glemt å poste dette, men så lå det i en annen fane -.-'

 

580 er vel ett singel gpu kort, da kan jeg egentlig gå for det og sette 580 i sli viss jeg ikke synes det er bra nok som det sikkert er hehe.

Asus har jo ett rått 580 kort http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=623550 det eneste er vel at dette er ett sinnsykt stort kort, 3 plasser, hva trur du/dere om kjølinga på dette kortet og støynivå`?

 

Skjerm er fortsatt ikke valgt ennå så her er det bare og komme med anbefalninger og tips.

Lenke til kommentar

Da går første bestilling til Dustin som var billigst på disse delene + at dem har dem på lager.

 

Corsair 8GB Vengance 1600MHz CL8 2x4GB

Corsair 700D kabinette

Corsair H70 vannkjøling

Corsair AX 850w Power

1x Intel 510 serie 120GB Sata 6GB opp til 410mb i lesing

LG 22x Dvd brenner

 

Totalt: 6 972,-

Lenke til kommentar

Knall bra deler du har bestilt deg nå.

 

Så er det bare resten igjen da ;)

 

Du vil vel ha litt lagring også. Så der anbefale jeg deg Samsung Spinpoint F3 1tb altså.

 

Skjermkortet. Der går du for et GTX 580. Asus sitt eller MSI sitt.

 

Her ser du dem som har dem på lager :)

 

ASUS: http://www.prisjakt.no/product.php?p=814242

 

MSI: http://www.prisjakt.no/product.php?p=802520

Endret av sveibuen
Lenke til kommentar

Knall bra deler du har bestilt deg nå.

 

Så er det bare resten igjen da ;)

 

Du vil vel ha litt lagring også. Så der anbefale jeg deg Samsung Spinpoint F3 1tb altså.

 

Skjermkortet. Der går du for et GTX 580. Asus sitt eller MSI sitt.

 

Her ser du dem som har dem på lager :)

 

ASUS: http://www.prisjakt.no/product.php?p=814242

 

MSI: http://www.prisjakt.no/product.php?p=802520

 

Yess, resten igjen, tenkte å slenge en bestilling på komplett etterpå med Sabertooth kortet og 2600k cpu'en, det er vel k versjonene som er åpen for litt klokking vel.

 

Sumsung f3 så ikke galt ut, drev å vurderte wd Black disk med sata 6 gb siden det er totalt 4 porter på hk'et med 6bg men ser folk skriver at den bråker mye? Kan det være at disk festene ikke har noe gummi for å ta imot vibrasjonene fra disken eller selve disken som bråker?

 

Msi sitt 580 så ganske sweet ut, litt mindre enn asus sitt kort også, ingen komplikasjoner med å kjøre msi skjermkort med asus hovedkort?

Lenke til kommentar

Er det i det heletatt noe forskjelll ytelsemessig på vanlig hdmi og mini-hdmi? Tenkte kanskje å kjøre hdmi isteden for dvi.

 

Og er det noen som har erfaring med h70 kjølern ifra corsair? Sånn som viftene står blåser den varmlufta tilbake inn i kabinettet, det mest logiske er vel å snu disse så varmlufta blåser ut eller er det noe jeg ikke har fått med meg?

 

Noen som har anbefalinger på skjerm? Erfaringer med http://www.netshop.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=163510 ?

Led eller vanlig? Komme seg ned på 2ms er vel det beste eller er 5ms bra nok på crysis 2 og bf 2?

Kommer også til å bruke Photoshop og diverse 3 programmer.

Lenke til kommentar

msi sitt er et godt kort!!!

vet ikke helt hvordan temperatur og støy er på noen av kortene, men normalt er asus og msi veldig gode her.

 

går du for asus sitt 580 så bør du kanskje ta en titt på asus p8p67 ws fordi det blir litt ekstra rom mellom kortene hvis du eventuelt skal ha SLI. dette vil ikke ha noen stor betydning på msi sitt kort

Endret av sindre94
Lenke til kommentar

Knall bra deler du har bestilt deg nå.

 

Så er det bare resten igjen da ;)

 

Du vil vel ha litt lagring også. Så der anbefale jeg deg Samsung Spinpoint F3 1tb altså.

 

Skjermkortet. Der går du for et GTX 580. Asus sitt eller MSI sitt.

 

Her ser du dem som har dem på lager :)

 

ASUS: http://www.prisjakt.no/product.php?p=814242

 

MSI: http://www.prisjakt.no/product.php?p=802520

 

Yess, resten igjen, tenkte å slenge en bestilling på komplett etterpå med Sabertooth kortet og 2600k cpu'en, det er vel k versjonene som er åpen for litt klokking vel.

 

Sumsung f3 så ikke galt ut, drev å vurderte wd Black disk med sata 6 gb siden det er totalt 4 porter på hk'et med 6bg men ser folk skriver at den bråker mye? Kan det være at disk festene ikke har noe gummi for å ta imot vibrasjonene fra disken eller selve disken som bråker?

 

Msi sitt 580 så ganske sweet ut, litt mindre enn asus sitt kort også, ingen komplikasjoner med å kjøre msi skjermkort med asus hovedkort?

 

 

Viss du bare har tenkt å spille, så holder Intel sin 2500K versjonen. Skal du holde på med redigering også å har penger til det, så går du for 2600K :)

 

Ang hdd, så er den dere Samsung f3 den beste "gammeldagse" harddisken på markedet til nå.

Uansett om det er sata 6 gb eller 3 gb, så klarer du ikke å få bedre ytelse, pga hdd er ikke rask nok :)

 

Så anbefaler deg Samsung F3 :)

 

Skjermkortet, gå for MSI sitt du, for du hadde kanskje tentk å kjøre sli senere? å da er jo msi sitt mindre :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Knall bra deler du har bestilt deg nå.

 

Så er det bare resten igjen da ;)

 

Du vil vel ha litt lagring også. Så der anbefale jeg deg Samsung Spinpoint F3 1tb altså.

 

Skjermkortet. Der går du for et GTX 580. Asus sitt eller MSI sitt.

 

Her ser du dem som har dem på lager :)

 

ASUS: http://www.prisjakt.no/product.php?p=814242

 

MSI: http://www.prisjakt.no/product.php?p=802520

 

 

I see i see, da er det store muligheter at Samsung f3 blir med hk'og cpu'en idag.

 

Blir nok msi skjermkortet også som dere sier, mindre og større gløppe mellom kortetene i sli oppsett, blir bedre temperaturmessig.

 

Da er det vel egentlig kun skjerm som gjenstår å finne.

Yess, resten igjen, tenkte å slenge en bestilling på komplett etterpå med Sabertooth kortet og 2600k cpu'en, det er vel k versjonene som er åpen for litt klokking vel.

 

Sumsung f3 så ikke galt ut, drev å vurderte wd Black disk med sata 6 gb siden det er totalt 4 porter på hk'et med 6bg men ser folk skriver at den bråker mye? Kan det være at disk festene ikke har noe gummi for å ta imot vibrasjonene fra disken eller selve disken som bråker?

 

Msi sitt 580 så ganske sweet ut, litt mindre enn asus sitt kort også, ingen komplikasjoner med å kjøre msi skjermkort med asus hovedkort?

 

 

Viss du bare har tenkt å spille, så holder Intel sin 2500K versjonen. Skal du holde på med redigering også å har penger til det, så går du for 2600K :)

 

Ang hdd, så er den dere Samsung f3 den beste "gammeldagse" harddisken på markedet til nå.

Uansett om det er sata 6 gb eller 3 gb, så klarer du ikke å få bedre ytelse, pga hdd er ikke rask nok :)

 

Så anbefaler deg Samsung F3 :)

 

Skjermkortet, gå for MSI sitt du, for du hadde kanskje tentk å kjøre sli senere? å da er jo msi sitt mindre :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...