Gå til innhold

HD-kamera til maks 6000.-


Anbefalte innlegg

er rimelig fersk på videosiden å er ute etter et kamera som er bra å bruke til å filme fugler i lufta og modellfly, problemet med mitt kamera i dag er at det ikke klarer å fokusere skikkelig å kvaliteten på bildet er dårlig.

 

det jeg er ute etter er:

 

-optisk stabilisering

-FULL HD

-under 6000.-

-god optisk zoom

-linse for å se inni med det ene øyet. (vet ikke hva det heter men MÅ IKKE ha det)

 

håper noen kan komme med noen fine tips her da dette begynner å haste litt :)

Endret av lillejon78
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med Canon LEGRIA HF M406 til 5390 kr? Det oppfyller de fleste av dine krav. Den linsen du snakker om å se inn i kalles «elektronisk søker» eller bare «søker». Dessverre må du opp i prisklassen over 7000 kr før du finner kamera med søker. Eventuelt kan du kjøpe et brukt kamera.

 

 

Kjøp deg en 7D, jeg betalte 9995 for mitt, får du fotoapparat og video i en og samme pakke. Men det kan være problemtaisk å fokusere, siden du må da gjøre dette manuelt. Tror nok ikke du får ett bra dedikert videoapparat for 6k. Desverre ;)

Video på DSLR er ikke noe for en nybegynner. Prisen blir forresten altfor høy. Hadde budsjettet vært så høyt ville Panasonic HDC-SD700 eller Canon HF-S21 til 7000-8000 kr vært et mye bedre valg.

Lenke til kommentar

Ikke bli lurt av skrytetall som høy zoom, høyt pikselantall (spesielt på stillbilder) og funksjoner du ikke trenger. For eksempel er 20-25x optisk zoom og 5-10 megapixler helt unødvendig. Et kamera med 10-12x zoom og 2-4 megapixler er bedre. Kameraer med høy zoom har vanligvis små bildebrikker. Det går dårlig lysfølsomhet. Høyt pixelantall gir også generelt dårligere lysfølsomhet og skarphet.

 

Du bør også holde deg unna billige kameraer til under 3000 kr. Det er en grunn til at de er billige.

Lenke til kommentar

er rimelig fersk på videosiden å er ute etter et kamera som er bra å bruke til å filme fugler i lufta og modellfly, problemet med mitt kamera i dag er at det ikke klarer å fokusere skikkelig å kvaliteten på bildet er dårlig.

 

det jeg er ute etter er:

 

-optisk stabilisering

-FULL HD

-under 6000.-

-god optisk zoom

-linse for å se inni med det ene øyet. (vet ikke hva det heter men MÅ IKKE ha det)

 

håper noen kan komme med noen fine tips her da dette begynner å haste litt :)

 

Jeg vurderer også et HD Videokamera og har festet meg ved Canon Legria-serien. Jeg har ikke ambisjoner om å bli en stor naturfotograf, og har vel helt alminnelige behov. Men jeg vil gjerne ha god lyd og lurer på om det er fornuftig å ha en ekstern lydutgang/-inngang(?). Er det noen der ute som har erfaringer med disse kameraene?

 

Jeg har også tenkt meg at jeg redigerer litt på min MacBookPro, og lagrer store filer på en ekstern harddisk. I mitt hode virker dette fornuftig, men en vet jo aldri før en har prøvd.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

da er tiden inne for å bestille et kamera, MEN jeg har enda ikke fått noen gode linker her, det jeg skal bruke kameraet mest til er å filme opp i himmelen (modellfly å sånn),..

 

å da trenger jeg:

 

-FULL HD så klart

-bra bilde

-enkel å bruke

-optisk stabilisering

-grei zoom/pixel

 

pris max 6000,- håper noen kan gi meg noen gode linker til kamera snarest :)

Lenke til kommentar

Hei, jeg vet dessverre ikke så mye om videokameraer, men tar litt bilder av fugler og å finne noe som fokuserer raskt nok og nøyaktig er ikke helt enkelt. Det er faktisk noe av de vanskeligste motivene med et stillbildekamera.

 

Mulig det er enklere med et videokamera, men jeg ville prøvd å søke litt på nettet for å finne mer info. Lett å kaste bort en masse penger hvis du kjøper et kamera som ikke fungerer. Hvis du nøyer deg med fugler som er på bakken blir saken en del enklere, men du er fortsatt avhengig av mye optisk zoom.

Lenke til kommentar

Hvis du skal zoome mye og trenger god kvalitet, anbefaler jeg egentlig et DSLR-kamera. For når du zoomer med et billig videokamera, vil du få mye støy i bildet. Canon EOS 550D og et teleobjektiv funker sinnsykt bra kontra pris. Og det er ikke så veldig vanskelig å jobbe med heller.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri i mitt liv vært borti et videokamera til under 10 000kr som har god autofokus og som hadde klart å følge en masse fugler når de flyr. Manualfokus fungerer mye bedre.

 

Videokameraer har så stor dybdeskarpehet at det et visst håp om å få noe i fokus. Å fokusere et speilrefleks manuelt mens du filmer med en lang tele er ekstremt vanskelig, og et egnet objektiv vil fort koste over 10000 alene.

Lenke til kommentar

Det kommer an på hvor langt du skal zoome. Kvaliteten reduseres kraftig ved mye zoom med et billig videokamera. Jeg er skråsikker på at du vil få et mye bedre resultat med 500D og et objektiv til 3-4000 enn et videokamera som koster tilsvarende (8-9000).

Endret av toycar007
Lenke til kommentar

Jeg er skråsikker på at du vil få et mye bedre resultat med 500D og et objektiv til 3-4000 enn et videokamera som koster tilsvarende (8-9000).

 

Jeg er ikke skråsikker på noe som helst, men jeg tror TS uansett valg av teknologi vil få store problemer med å oppnå bra kvalitet innenfor buskjett.

Lenke til kommentar

Her var det jaggu ikke mye konkret informasjon. Er selv på utkikk etter videokamera.

Har du kommet fram til noe lillejon78? Jeg hadde i utgangspunktet tenkt kamera til 4000kr. Det må være bildestabilisator har jeg klart å koket det ned til. Mer vet jeg ikke, blir liksom ikke klok på å lete rundt om kring på nettet heller.

Lenke til kommentar

Her var det jaggu ikke mye konkret informasjon.

 

Trådstarter spør etter et produkt som sannsynlivis ikke finnes. Hadde jeg visst at det ikke finnes hadde jeg jo skrevet det, men siden jeg ikke har så god oversikt blir det nødvendigvis vagt. Men forhåpentligvis likevel nyttig for videre søk etter noe som vil fungere godt nok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...