Gå til innhold

Bør jeg ta VG1 på nytt?


Gjest medlem-207017

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-207017

Du søker IKKE i ordinærkvoten dersom du forbedrer mens du går på videregående. Det du skal gjøre er:

  • Slutte og være lat i matematikken.
  • Lese matematikk i sommerferien, og ta privatisteksamen til høsten.
  • Begynne på Vg2 til høsten med kjemi 1, matematikk R1, fysikk 1 og biologi 1.

Lykke til!

 

I alle andre studier så får man med seg alderspoeng når man søker på ordinær kvoten, så jeg tviler på medisin er noe forskjellig.

 

Du bør uansett spørre rådgiver om dette, og dobbelsjekke med rådgiver om hva som blir sagt her:)

 

Tror ordinærkvoten er på 50% og førstegangsvitnemål på 25%, uten at jeg har sjekket dette. Det står sikkert på samordnaopptak.no.

Prosentregning er ikke din sterkeste side? Det er for øvrig delt i femti femti.

 

Det som er planen, lese matematikk sommeren, er utrolig motivert for å forberede den drastisk

Jeg har foreløpig valgt fysikk1, kjemi1, s-matte og trykk og foto

Men TROR jeg kan få byttet om jeg bestemmer meg raskt

Er R-matten mye vanskeligere enn S-matten?

Og er biologi vanskelig i forholdt til Naturfag 1.året, om du/noen vet? :)

 

Biologi er lett, du må bare pugge og gidde å øve:)

 

S-matten er heller ikke særlig vanskelig, R1 er nok ganske mye mer intensivt, særlig om du ikke er noe flink i matte fra før, men med innsats så er R1 helt greit det og. For meg var nok R1 det vanskeligste i andre året. Men du burde planlegge slik du får 4 realfagspoeng.

 

oversikt over realfagspoeng her: http://www.samordnaopptak.no/info/poengberegning/realfagspoeng/

 

Tror jeg hadde klart biologi ganske greit :) (ifølge naturfaglæreren min hehe)

Men av det og trykk og foto hadde det vært firstenes med sistnevnte, da jeg er utrolig interessert i foto osv. Hadde dere gått for interessefaget eller det biologi?

 

Er det jeg er redd for. At R-matten blir for vanskelig, hadde i utgangspunktet valgt R, men fikk snakket med studieleder som byttet meg over til S foreløpig.

 

Jeg har fått avtalt med ei snill bibliotekar dame på skolen vår, som skal la meg få låne pensum bøker i realfagene og matematikken neste år (selv om det egentlig ikke er lov :p)

 

Så får vi se om pensum er overkommelig :) spesielt fysikk2 og R-matte

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-207017

Hvis jeg velger alternativ 2 så kan jeg jo oppnå 4 realfagspoeng, men da jeg ha R2 + fysikk2..

 

Men som sagt, skal se på pensumbøker (forhåpentligvis imorgen) og se om det er overkommelig

 

Er akkurat nå jeg innser hvor mye mer jeg burde ha jobbet med matematikk, men jeg har hele sommeren til å repetere 1T-matten, kanskje det er mulig å bli lege alikevel :)

Endret av medlem-207017
Lenke til kommentar

Hvis jeg velger alternativ 2 så kan jeg jo oppnå 4 realfagspoeng, men da jeg ha R2 + fysikk2..

 

Men som sagt, skal se på pensumbøker (forhåpentligvis imorgen) og se om det er overkommelig

 

Er akkurat nå jeg innser hvor mye mer jeg burde ha jobbet med matematikk, men jeg har hele sommeren til å repetere 1T-matten, kanskje det er mulig å bli lege alikevel :)

 

Hvis du ikke får til 1T så godt, frykter jeg at R2, fysikk 2 og kjemi 2 blir litt for tøft.

 

 

 

Lenke til kommentar

Hvorfor er det dyrt å ta VG1 på nytt?

 

Det er dyrt å gå VG1 på nytt fordi du da i praksis taper det som kunne vært ditt første år i arbeidslivet, dvs. rundt 500.000,- kr.

 

Siden du har erfaring med privatisteksamener (gjelder alle som har hatt), vil dere si at det er stor sjanse for å forbedre faget?

 

Om du har 4 eller under mener jeg det er stor sjanse for å forbedre karakter. Å forbedre en 5 til 6 er litt mer lucky day med eksamensform, sensor, eksaminator og spørsmål.

 

Jeg vet jeg skal ta matematikk igjen som privatist, koste hva det måtte koste

 

Men vurderer kanskje også i Engelsk, Naturfag og Samfunnsfag, for jeg føler ikke at jeg har fått vist alt jeg kan (da jeg dessverre alltid har trodd at bare karakterer fra VG3 teller). Vil det være risikabelt å ta privatisteksamener i disse fagene? Og er det vanskelig å få 6? Om noen har erfaringer, kom gjerne med dem!

 

Siden du går på mitt ønskelige studie, vil du anbefale å ha biologi, og R-matte fremfor S-matte? Det trengs jo ikke, men kan være lurt.. bare at jeg tror R-matten kan bli for vanskelig.

 

Studieopplegget er litt ulikt lagt opp rundt om i landet, men du slipper ikke unna en god dose matte, kjemi og biologi de første årene. Noe av biologien vil være veldig relevant, kjemien må du vel uansett ha. Matte finner du hovedsaklig igjen i form av statistikk - en stor andel av strykprosenten hos noen årskull på medisin var pga. statistikkoppgaver på eksamen. Om du skulle få lyst til å studere i utlandet kan R-matten bli et krav.

 

Du får vel realfagspoeng? Jeg ville tatt både matte, fysikk, kjemi og biologi på VG1. Kjenner ikke til innholdet i det som er S/R matte i dag, men du får iallfall bruk for sannsynlighet, kombinatorikk, hypotesetesting, normalfordeling etc.

Endret av thelomen
Lenke til kommentar
Gjest medlem-207017

Studieopplegget er litt ulikt lagt opp rundt om i landet, men du slipper ikke unna en god dose matte, kjemi og biologi de første årene. Noe av biologien vil være veldig relevant, kjemien må du vel uansett ha. Matte finner du hovedsaklig igjen i form av statistikk - en stor andel av strykprosenten hos noen årskull på medisin var pga. statistikkoppgaver på eksamen. Om du skulle få lyst til å studere i utlandet kan R-matten bli et krav.

 

Du får vel realfagspoeng? Jeg ville tatt både matte, fysikk, kjemi og biologi på VG1. Kjenner ikke til innholdet i det som er S/R matte i dag, men du får iallfall bruk for sannsynlighet, kombinatorikk, hypotesetesting, normalfordeling etc.

 

Takker for hjelp!

 

Ja, jeg får realfagspoeng. Og ønsker jo å oppnå 4 (som er max). Og i grunn kan jeg oppnå dette ved å velge fysikk, kjemi og R-matte.

Kjemi og fysikk har jeg alltid hatt sansen for, men matten kan bli en utfordring, men er utrolig motivert til å bli bedre. Noe som jeg også må, pga det henger mye med fysikken, som jeg vet er krevende.

 

Noen som vet om det er mulig her i landet å få mattehjelp noen steder/privatmattelærer eller noe?

 

Jeg klagde veldig på at jeg ikke fikk ekstraundervisning i matte i år (de tilbyr det på skolen).. så som sagt. Utrolig motivert til å forbrede meg drastisk. Problemet er om jeg klarer det :p

Endret av medlem-207017
Lenke til kommentar

Noen som vet om det er mulig her i landet å få mattehjelp noen steder/privatmattelærer eller noe?

 

Jeg klagde veldig på at jeg ikke fikk ekstraundervisning i matte i år (de tilbyr det på skolen).. så som sagt. Utrolig motivert til å forbrede meg drastisk. Problemet er om jeg klarer det :p

Du trenger ikke ekstraundervisning. Du trenger å jobbe med faget.

Jeg ligger ann til å få 5 i samtlige fag til våren, bortsett fra i matematikk, der jeg får 3. Risikerer også en 2´er, i værste fall. Noe jeg faktisk tror jeg ligger ann til nå

Jeg innser hvor dum jeg har vært, for jeg ikke har jobbet med noe som helst matte i år, jobbet utrolig dårlig med det. Men om jeg gjør det vet jeg at jeg har kapasitet til å få toppkarakterer, om jeg bare hadde innsett at de karakterene jeg får i år (avsluttende) teller på vitnemål. Jeg har alltid trodd bare VG3 teller.

 

Lenke til kommentar
Gjest medlem-207017

Du sier noe der. Går rundt med matteboka hele tiden på skolen nå, haha, dvs hver gang jeg har anledning så jobber jeg med det - skulle starta ifjor høst! Heldigvis har jeg noen venner som er utrolig flinke da (asiatere, hehe!) - så de kommer til å bli mye plaget av meg fremover, for å si det sånn :p

Lenke til kommentar

hvis du ender opp med å måtte søke 'via' ordinærkvote, og du ligger litt under med poengene dine, så kan det jo anbefales at du fks tar deg et år på folkehøgskole for å samle noen poeng der,(2) det går også an å studere noe annet relevant noen år for å samle alderspoeng...

Lenke til kommentar
Gjest medlem-207017

hvis du ender opp med å måtte søke 'via' ordinærkvote, og du ligger litt under med poengene dine, så kan det jo anbefales at du fks tar deg et år på folkehøgskole for å samle noen poeng der,(2) det går også an å studere noe annet relevant noen år for å samle alderspoeng...

 

Jeg har også tenkt litt på folkehøgskole, men vet du hvilken poeng man kan samle? Og hvordan? Er litt usikker det med alderspoeng ved medisinstudiet, har hørt at man ikke får ta med det, uten at jeg har fått bekreftet det da

 

Er det slik at man kan velge alle mulige slags fag på folkehøgskole?

Lenke til kommentar

 

Jeg har også tenkt litt på folkehøgskole, men vet du hvilken poeng man kan samle? Og hvordan? Er litt usikker det med alderspoeng ved medisinstudiet, har hørt at man ikke får ta med det, uten at jeg har fått bekreftet det da

 

Er det slik at man kan velge alle mulige slags fag på folkehøgskole?

 

Når du fullfører ett år på folkehøgskole, så får du 2 poeng, som legges til poengene dine når du skal søke på høgskole/uni...

Link: http://www.samordnaopptak.no/info/poengberegning/tilleggspoeng/utdannings_militaer_og_folkehoegskolepoeng/

 

Man kan velge MANGE forskjellige fag på en folkehøgskole, men det er mer 'parktiske' fag der da. På folkehøgskole er det vel meninga at man skal drive med noe man syns er gøy, uten stress med eksamen og prøver, og koble litt ut et år liksom.

Du kan jo se på http://www.folkehogskole.no/ .. der står det vel alt du trenger å vite:)

 

Ellers kan jeg anbefale folkehøgskole, har gått ett år selv og det var helt fantastisk :D

 

Vet ikke noe om medisnstudie - alderspoeng jeg heller. Men du kan jo høre med rådgiveren din eller snakke med noen andre som har peiling. Det er jo absolutt noe som er fint å vite om du ender opp med å ha litt for få poeng.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-207017

 

Jeg har også tenkt litt på folkehøgskole, men vet du hvilken poeng man kan samle? Og hvordan? Er litt usikker det med alderspoeng ved medisinstudiet, har hørt at man ikke får ta med det, uten at jeg har fått bekreftet det da

 

Er det slik at man kan velge alle mulige slags fag på folkehøgskole?

 

Når du fullfører ett år på folkehøgskole, så får du 2 poeng, som legges til poengene dine når du skal søke på høgskole/uni...

Link: http://www.samordnaopptak.no/info/poengberegning/tilleggspoeng/utdannings_militaer_og_folkehoegskolepoeng/

 

Man kan velge MANGE forskjellige fag på en folkehøgskole, men det er mer 'parktiske' fag der da. På folkehøgskole er det vel meninga at man skal drive med noe man syns er gøy, uten stress med eksamen og prøver, og koble litt ut et år liksom.

Du kan jo se på http://www.folkehogskole.no/ .. der står det vel alt du trenger å vite:)

 

Ellers kan jeg anbefale folkehøgskole, har gått ett år selv og det var helt fantastisk :D

 

Vet ikke noe om medisnstudie - alderspoeng jeg heller. Men du kan jo høre med rådgiveren din eller snakke med noen andre som har peiling. Det er jo absolutt noe som er fint å vite om du ender opp med å ha litt for få poeng.

 

Ah, takker for svar! Hørt at et år på folkehøgskole er ganske fint ja, og et år der man kan gjøre hva man vil (uten stress) og få tid til å finne ut hva man vil med livet :D Er det slik at det er her man kan ta opp fag man mangler/vil forbrede etter VGS? Eller tar jeg feil? (Skal jo ikke være eksamener og karakterer osv som jeg har skjønt)

 

Hvis ikke man får ha med alderspoeng når man søker medisinstudiet - ordinærkvote, har jeg virkelig ingen anelse om hvordan man skal komme seg inn. Rådgivertime fredag, får forhåpentligvis avklart det da :)

 

Er det forresten slik at man bor på folkehøgskolen? Eller er dette bare internatskoler..? :p

Lenke til kommentar
Gjest medlem-207017

Er det forresten noen som vet dette her, finner ikke svar noen plasser! :ph34r:

 

Hvis jeg tar R1-Matte, og velger vekk R2 på VG3. (Da medisn ikke krever R2. Hva slags matematikk skal jeg ha da eller skal jeg ha noe matematikk i det hele tatt på VG3? Tror da jeg må ha noe, men hva slags matte er det da?

Lenke til kommentar

nei folkehøgskole har ingenting med vgs å gjøre, så du får ingen tilbud om å ta opp fag der. Men det er fullt mulig å ta opp igjen noen eksamener/fag via nettstudie sonans eller noe sånt da, vedsidenav. Da jeg gikk på folkehøgskolen var det to stykker som gjorde det via nettet :) Også fikk dem fri for å ta eksamen.

 

Ja du bor på skolen, men det er valgfritt da. Anbefaler å bo på skolen... da blir du jo best kjent med folk! Rommene våres var knøttsmå, og det var to stk på samme rom, men det var superkoselig, selv om det høres litt skummelt ut xD

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...