Gå til innhold

Bør jeg ta VG1 på nytt?


Gjest medlem-207017

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-207017

Jeg trodde det var slik at man har rett til å ombestemme seg og ta VG1 på nytt, og da gå allmennlinjen på lik linje med da de som kommer fra ungdomsskolen. Tar jeg feil?

 

Hvor mye koster det evnt?

Endret av medlem-207017
Lenke til kommentar
Gjest medlem-207017

Hei, ser mange råder deg til å ta privatisteksamen på de fagene som du failer i. Men da må du tenke på at (iallfall så jeg forstår det), at når du forbedrer et fag med privatisteksamen, så vil du havne i den ordinære kvoten. For medisin studiet vil dette bety at du vil trenge 5-8 poeng MER enn ved førstegangsvitnemålet, dette er fordi søkere på medisin i den ordinære kvoten ofte har 8 alderspoeng, noe som du ikke vil kunne benytte deg av.

 

Men vil uansett ikke anbefale å ta opp igjen VG1...det er mye bedre å jobbe litt hardere for å komme inn på den ordinærekvoten enn å waste ett helt år, pluss det er jo ikke usannsynlig at du ombestemmer deg.

 

Får man ha med alderspoeng i medisinstudiet? Er det ikke slik at man ikke får? Og er det ikke slik at så lenge man tar privatisteksamener under VGS, så kan man forsatt søke på primærkvoten?

 

Men enig, den ordinær kvoten virker umulig og komme seg inn i. Lurer på hvem som klarer det.. må evnt være de som venter veldig lenge med å ta utdanningen da?

Endret av medlem-207017
Lenke til kommentar

Vil det være risikabelt å ta privatisteksamener i disse fagene?

Karakteren oppdateres ikke automatisk, du må selv vise at du har tatt privatisteksamen til skolen. Du kan altså la vær å vise frem karakteren hvis den er dårligere enn det du har fra før, så ingen risiko.

Lenke til kommentar

Hei, ser mange råder deg til å ta privatisteksamen på de fagene som du failer i. Men da må du tenke på at (iallfall så jeg forstår det), at når du forbedrer et fag med privatisteksamen, så vil du havne i den ordinære kvoten. For medisin studiet vil dette bety at du vil trenge 5-8 poeng MER enn ved førstegangsvitnemålet, dette er fordi søkere på medisin i den ordinære kvoten ofte har 8 alderspoeng, noe som du ikke vil kunne benytte deg av.

 

Men vil uansett ikke anbefale å ta opp igjen VG1...det er mye bedre å jobbe litt hardere for å komme inn på den ordinærekvoten enn å waste ett helt år, pluss det er jo ikke usannsynlig at du ombestemmer deg.

 

Får man ha med alderspoeng i medisinstudiet? Er det ikke slik at man ikke får? Og er det ikke slik at så lenge man tar privatisteksamener under VGS, så kan man forsatt søke på primærkvoten?

 

Men enig, den ordinær kvoten virker umulig og komme seg inn i. Lurer på hvem som klarer det.. må evnt være de som venter veldig lenge med å ta utdanningen da?

 

I kvoten for førstegangsvitnemål har du utregnet poeng ved å ta snittet x 10+realfagspoeng+språkpoeng (maks 4), ved den ordinære kvoten tar du snittet x 10 + relfagspoeng + språkpoeng + alderspoeng, du får 2 alderspoeng for hvert år etter fullført VGS (maks 8). Jeg vet ikke om det er noen spesielle regler slik du slipper å søke på den ordinære kvoten dersom du tar privatisteksamen mens du holder på med VGS, dette må du prate med rådgiver om isåfall:)

 

Jeg tror du kan ta opp VGS på nytt så lenge du er under 21 år, men det er jeg igjen usikker på. Har en venn som gjorde ferdig halve tredje klasse vgs, forså å begynne på andre klasse vgs igjen neste skoleår, men han hadde en ganske god grunn :)

 

Men dersom du tar opp igjen førsteåret må du huske på at du taper et år i arbeidslivet, altså mye penger. Jeg tror du vil angre dersom du tar opp igjen førsteåret,særlig om du ombestemmer deg :)

Lenke til kommentar

Hei, ser mange råder deg til å ta privatisteksamen på de fagene som du failer i. Men da må du tenke på at (iallfall så jeg forstår det), at når du forbedrer et fag med privatisteksamen, så vil du havne i den ordinære kvoten. For medisin studiet vil dette bety at du vil trenge 5-8 poeng MER enn ved førstegangsvitnemålet, dette er fordi søkere på medisin i den ordinære kvoten ofte har 8 alderspoeng, noe som du ikke vil kunne benytte deg av.

 

Så lenge du tar fag mens du fremdeles går på videregående, havner du ikke i den ordinære kvoten. Det er tross alt en grunn til at det heter førstegangsvitnemål.

Det er nå godt å vite! Hvis det er slik hadde jeg tatt privatisteksamener i samtlige fag jeg vil forberede

 

Problem: koster masse!

750 kroner for å realisere drømmen din høres billig ut.

 

 

Lenke til kommentar

 

I kvoten for førstegangsvitnemål har du utregnet poeng ved å ta snittet x 10+realfagspoeng+språkpoeng (maks 4), ved den ordinære kvoten tar du snittet x 10 + relfagspoeng + språkpoeng + alderspoeng, du får 2 alderspoeng for hvert år etter fullført VGS (maks 8). Jeg vet ikke om det er noen spesielle regler slik du slipper å søke på den ordinære kvoten dersom du tar privatisteksamen mens du holder på med VGS, dette må du prate med rådgiver om isåfall:)

 

Det er ingenting som heter språkpoeng. Realfagspoeng er maks 4. Å ja, alle eksamner som er tatt mens du går på skolen kommer på primærvitnemålet.

Lenke til kommentar

 

I kvoten for førstegangsvitnemål har du utregnet poeng ved å ta snittet x 10+realfagspoeng+språkpoeng (maks 4), ved den ordinære kvoten tar du snittet x 10 + relfagspoeng + språkpoeng + alderspoeng, du får 2 alderspoeng for hvert år etter fullført VGS (maks 8). Jeg vet ikke om det er noen spesielle regler slik du slipper å søke på den ordinære kvoten dersom du tar privatisteksamen mens du holder på med VGS, dette må du prate med rådgiver om isåfall:)

 

Det er ingenting som heter språkpoeng.

 

Joda.

 

http://www.samordnaopptak.no/info/poengberegning/spraakpoeng/

Lenke til kommentar
Gjest medlem-207017

Hei, ser mange råder deg til å ta privatisteksamen på de fagene som du failer i. Men da må du tenke på at (iallfall så jeg forstår det), at når du forbedrer et fag med privatisteksamen, så vil du havne i den ordinære kvoten. For medisin studiet vil dette bety at du vil trenge 5-8 poeng MER enn ved førstegangsvitnemålet, dette er fordi søkere på medisin i den ordinære kvoten ofte har 8 alderspoeng, noe som du ikke vil kunne benytte deg av.

 

Men vil uansett ikke anbefale å ta opp igjen VG1...det er mye bedre å jobbe litt hardere for å komme inn på den ordinærekvoten enn å waste ett helt år, pluss det er jo ikke usannsynlig at du ombestemmer deg.

 

Får man ha med alderspoeng i medisinstudiet? Er det ikke slik at man ikke får? Og er det ikke slik at så lenge man tar privatisteksamener under VGS, så kan man forsatt søke på primærkvoten?

 

Men enig, den ordinær kvoten virker umulig og komme seg inn i. Lurer på hvem som klarer det.. må evnt være de som venter veldig lenge med å ta utdanningen da?

 

I kvoten for førstegangsvitnemål har du utregnet poeng ved å ta snittet x 10+realfagspoeng+språkpoeng (maks 4), ved den ordinære kvoten tar du snittet x 10 + relfagspoeng + språkpoeng + alderspoeng, du får 2 alderspoeng for hvert år etter fullført VGS (maks 8). Jeg vet ikke om det er noen spesielle regler slik du slipper å søke på den ordinære kvoten dersom du tar privatisteksamen mens du holder på med VGS, dette må du prate med rådgiver om isåfall:)

 

Jeg tror du kan ta opp VGS på nytt så lenge du er under 21 år, men det er jeg igjen usikker på. Har en venn som gjorde ferdig halve tredje klasse vgs, forså å begynne på andre klasse vgs igjen neste skoleår, men han hadde en ganske god grunn :)

 

Men dersom du tar opp igjen førsteåret må du huske på at du taper et år i arbeidslivet, altså mye penger. Jeg tror du vil angre dersom du tar opp igjen førsteåret,særlig om du ombestemmer deg :)

 

 

 

Takk for oppklaring :) Du sier noe der, at jeg da taper ett år på arbeidslivet.

 

Men hva synes dere? Er det best å ta VG1 på nytt og forberede samtlige karakterer og økt sjanse for å komme inn på primærkvoten, ELLER ikke gjøre det, men da minke sjansen for å komme inn rett etter VGS?

 

Hva skjer da? Er noen som vet om det er mange som kommer inn på ordinærkvoten, (og om det er en mulighet, og da hvordan jeg kan sanke poeng?) og noen som kan bekrefte at man får ta med alderspoeng om man skal søke medisin?

 

På forhånd takk! Håper noen vet :)

Endret av medlem-207017
Lenke til kommentar
Gjest medlem-207017
Det er nå godt å vite! Hvis det er slik hadde jeg tatt privatisteksamener i samtlige fag jeg vil forberede

 

Problem: koster masse!

750 kroner for å realisere drømmen din høres billig ut.

 

Sånn sett er det helt klart det :)

Men vil du anbefale å svi av masse penger på privatisteksamener i f.eks engelsk, naturfag, samfunnsfag osv?

 

Jeg ligger jo an til å få 5 i samtlige, så risiko at jeg ikke ender med en bedre karakter. Men vet medisinstudiene krever at jeg helst har mange 6´ere.

Endret av medlem-207017
Lenke til kommentar

I alle andre studier så får man med seg alderspoeng når man søker på ordinær kvoten, så jeg tviler på medisin er noe forskjellig.

 

Du bør uansett spørre rådgiver om dette, og dobbelsjekke med rådgiver om hva som blir sagt her:)

 

Tror ordinærkvoten er på 50% og førstegangsvitnemål på 25%, uten at jeg har sjekket dette. Det står sikkert på samordnaopptak.no.

Lenke til kommentar

Du søker IKKE i ordinærkvoten dersom du forbedrer mens du går på videregående. Det du skal gjøre er:

  • Slutte og være lat i matematikken.
  • Lese matematikk i sommerferien, og ta privatisteksamen til høsten.
  • Begynne på Vg2 til høsten med kjemi 1, matematikk R1, fysikk 1 og biologi 1.

Lykke til!

 

I alle andre studier så får man med seg alderspoeng når man søker på ordinær kvoten, så jeg tviler på medisin er noe forskjellig.

 

Du bør uansett spørre rådgiver om dette, og dobbelsjekke med rådgiver om hva som blir sagt her:)

 

Tror ordinærkvoten er på 50% og førstegangsvitnemål på 25%, uten at jeg har sjekket dette. Det står sikkert på samordnaopptak.no.

Prosentregning er ikke din sterkeste side? Det er for øvrig delt i femti femti.

Endret av nypis
Lenke til kommentar
Gjest medlem-207017

Takker! Skal sjekke :) redd for at det ikke er det skjønner du, tror jeg leste det et sted, men skal nå finnet ut av dette.. for hvis man ikke får alderspoeng virker det jo helt umulig å komme seg inn på ordinær kvoten i grunn

Lenke til kommentar

Du søker IKKE i ordinærkvoten dersom du forbedrer mens du går på videregående. Det du skal gjøre er:

  • Slutte og være lat i matematikken.
  • Lese matematikk i sommerferien, og ta privatisteksamen til høsten.
  • Begynne på Vg2 til høsten med kjemi 1, matematikk R1, fysikk 1 og biologi 1.

Lykke til!

 

I alle andre studier så får man med seg alderspoeng når man søker på ordinær kvoten, så jeg tviler på medisin er noe forskjellig.

 

Du bør uansett spørre rådgiver om dette, og dobbelsjekke med rådgiver om hva som blir sagt her:)

 

Tror ordinærkvoten er på 50% og førstegangsvitnemål på 25%, uten at jeg har sjekket dette. Det står sikkert på samordnaopptak.no.

Prosentregning er ikke din sterkeste side? Det er for øvrig delt i femti femti.

 

Tror nok det finnes flere enn bare 2 kvoter:)blant annet for utenlandske studenter, dette var bare noen tall jeg husket å ha lest for en tid tilbake. Som sagt så står tallene på samordnaopptak.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-207017

Du søker IKKE i ordinærkvoten dersom du forbedrer mens du går på videregående. Det du skal gjøre er:

  • Slutte og være lat i matematikken.
  • Lese matematikk i sommerferien, og ta privatisteksamen til høsten.
  • Begynne på Vg2 til høsten med kjemi 1, matematikk R1, fysikk 1 og biologi 1.

Lykke til!

 

I alle andre studier så får man med seg alderspoeng når man søker på ordinær kvoten, så jeg tviler på medisin er noe forskjellig.

 

Du bør uansett spørre rådgiver om dette, og dobbelsjekke med rådgiver om hva som blir sagt her:)

 

Tror ordinærkvoten er på 50% og førstegangsvitnemål på 25%, uten at jeg har sjekket dette. Det står sikkert på samordnaopptak.no.

Prosentregning er ikke din sterkeste side? Det er for øvrig delt i femti femti.

 

Det som er planen, lese matematikk sommeren, er utrolig motivert for å forberede den drastisk

Jeg har foreløpig valgt fysikk1, kjemi1, s-matte og trykk og foto

Men TROR jeg kan få byttet om jeg bestemmer meg raskt

Er R-matten mye vanskeligere enn S-matten?

Og er biologi vanskelig i forholdt til Naturfag 1.året, om du/noen vet? :)

Endret av medlem-207017
Lenke til kommentar

Du søker IKKE i ordinærkvoten dersom du forbedrer mens du går på videregående. Det du skal gjøre er:

  • Slutte og være lat i matematikken.
  • Lese matematikk i sommerferien, og ta privatisteksamen til høsten.
  • Begynne på Vg2 til høsten med kjemi 1, matematikk R1, fysikk 1 og biologi 1.

Lykke til!

 

I alle andre studier så får man med seg alderspoeng når man søker på ordinær kvoten, så jeg tviler på medisin er noe forskjellig.

 

Du bør uansett spørre rådgiver om dette, og dobbelsjekke med rådgiver om hva som blir sagt her:)

 

Tror ordinærkvoten er på 50% og førstegangsvitnemål på 25%, uten at jeg har sjekket dette. Det står sikkert på samordnaopptak.no.

Prosentregning er ikke din sterkeste side? Det er for øvrig delt i femti femti.

 

Det som er planen, lese matematikk sommeren, er utrolig motivert for å forberede den drastisk

Jeg har foreløpig valgt fysikk1, kjemi1, s-matte og trykk og foto

Men TROR jeg kan få byttet om jeg bestemmer meg raskt

Er R-matten mye vanskeligere enn S-matten?

Og er biologi vanskelig i forholdt til Naturfag 1.året, om du/noen vet? :)

 

Biologi er lett, du må bare pugge og gidde å øve:)

 

S-matten er heller ikke særlig vanskelig, R1 er nok ganske mye mer intensivt, særlig om du ikke er noe flink i matte fra før, men med innsats så er R1 helt greit det og. For meg var nok R1 det vanskeligste i andre året. Men du burde planlegge slik du får 4 realfagspoeng.

 

oversikt over realfagspoeng her: http://www.samordnaopptak.no/info/poengberegning/realfagspoeng/

Lenke til kommentar

Det som er planen, lese matematikk sommeren, er utrolig motivert for å forberede den drastisk

Jeg har foreløpig valgt fysikk1, kjemi1, s-matte og trykk og foto

Men TROR jeg kan få byttet om jeg bestemmer meg raskt

Er R-matten mye vanskeligere enn S-matten?

Og er biologi vanskelig i forholdt til Naturfag 1.året, om du vet? :)

 

S-matematikk og trykk og foto? La oss se hvordan det går:

 

Fysikk 1, kjemi 1 og S1 gir tilsammen 1,5 poeng. Fysikk 2 blir vanskelig å ha uten R2, og du må derfor sløyfe det. Kjemi 2, S2 og et tredje fag gir deg maksimalt 1,5 poeng (sett at du velger et realfag). Du ender derfor opp med maksimalt 3 poeng. Sørg for at du får 4 poeng, fordi det er verdt mye mer enn en bedre karakter i et annet fag.

 

S1 er omtrent som 1T. R-matematikk er en videreføring av 1T og er i tillegg mye mer teoretisk enn det S-matematikk er.

 

Tror nok det finnes flere enn bare 2 kvoter:)blant annet for utenlandske studenter, dette var bare noen tall jeg husket å ha lest for en tid tilbake. Som sagt så står tallene på samordnaopptak.

Det finnes flere kvoter på universitetet i Tromsø, men jeg tror ikke det er på de øvrige universitetene i Norge. Hvis det finnes, er de i alle fall ikke så omfattende at de dekker 25 % av studieplassene.

Endret av nypis
Lenke til kommentar
Gjest medlem-207017

 

S-matematikk og trykk og foto? La oss se hvordan det går:

 

Fysikk 1, kjemi 1 og S1 gir tilsammen 1,5 poeng. Fysikk 2 blir vanskelig å ha uten R2, og du må derfor sløyfe det. Kjemi 2, S2 og et tredje fag gir deg maksimalt 1,5 poeng (sett at du velger et realfag). Du ender derfor opp med maksimalt 3 poeng. Sørg for at du får 4 poeng, fordi det er verdt mye mer enn en bedre karakter i et annet fag.

S1 er omtrent som 1T. R-matematikk er en videreføring av 1T og er i tillegg mye mer teoretisk enn det S-matematikk er.

 

Tror nok det finnes flere enn bare 2 kvoter:)blant annet for utenlandske studenter, dette var bare noen tall jeg husket å ha lest for en tid tilbake. Som sagt så står tallene på samordnaopptak.

Det finnes flere kvoter på universitetet i Tromsø, men jeg tror ikke det er på de øvrige universitetene i Norge. Hvis det finnes, er de i alle fall ikke så omfattende at de dekker 25 % av studieplassene.

 

 

Tror nok det er lurest av meg å ta biologi fremfor trykk og foto, dog jeg er utrolig interessert i foto (går fotokurs)

 

Men et poeng er altså bedre enn en (og i værstefall 2, selv om det er mindre sannsynlig) karakterer dårligere?

 

Jeg ønsker å få til 4 realfagspoeng da

 

Bør jeg ta..

 

VG1:

Fysikk1

Kjemi1

Biologi1

S-Matte1

 

VG2:

Kjemi2

Biologi2

S-matte2

 

eller

 

VG1:

Fysikk1

Kjemi1

R-Matte1

Trykk og Foto

 

VG2:

Fysikk2

Kjemi2

R-matte2

 

..tror dere?

Endret av medlem-207017
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...