Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Forsikringssak, utreder har "fått tilgang til" privat epost ++


landego1

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Var uheldig å havne utenfor veien tidligere i vinter. I den sammenheng vurderte jeg å reparere skaden selv for å unngå bonustap på kaskoforsikring, men dette viste seg å bli dyrere enn antatt. I prosessen sendte jeg ut en epost med min egen beskrivelse av skadene til noen bilopprettingsfirmaer for pristilbud. I denne eposten ligger det bilder og beskrivelser av flere skader enn de som er påført bilen i utforkjøringen, da jeg ønsker å reparere alle lakkskader mv. på bilen når den først må lakkeres.

 

 

Når jeg har fått konstatert ca pris ønsker jeg å ta dette på forsikring, da dette blir best for meg. Melder skade til IF og setter bilen inn på avtalt karosseriverksted.

Takstmann kontakter meg pr epost, er svært vag i sine uttalelser, og bruker særs vanskelig språk. Takstmann hevder etterhvert at alle skadene er "gammel skade", og avviser mine forklaringer. Jeg kan vise til flere vitner som kan vise til datoen for uhellet, og at skadene har oppstått denne dag. Det er ingen vitner til selve uhellet, da dette skjer på en øde vei. Blir slept opp av en stor 4wd, men i kampens hete tar jeg verken notis av navn eller regnr på dene bilen.

 

 

Takstmann sender saken til utreder, som også avviser mine forklaringer, og ber om et telefonmøte. Dette ble holdt i dag, og i innledningen spør han om han kan "tape" samtalen, slik at han slipper å ta notater. Underveis i samtalen stresser og fisker utreder meg kraftig, og hinter frempå at disse skadene ikke har oppstått i forb. med utforkjøring. Han ordlegger seg meget ubehagelig, og prøver mer eller mindre å legge ordene i munnen på meg. Etterhvert kommer det fram at han "har fått tilgang til" en epost jeg har sendt ut til karrosseriverkstedene tidligere, og viser til at beskrivelsene av skadene i denne ikke samsvarer med takstmannens vurderinger. Dette stemmer forsåvidt, da jeg ønsket å forklare skadeomfanget i anbudet, ikke hvordan skadene hadde oppstått. Derav en enkel beskrivelse.

 

 

Jeg sitter igjen med følgende spørsmål.

Har han rett til å "tape" samtalen på denne måten, og vil opptaket være legitimt for senere bruk, når han ikke opplyser om dette på forhånd ? (kun for notater)

Har jeg rett til å få utlevert kopi av samtalen, hvis det viser seg at den blir lagret ?

Har utreder lov å bruke tidligere privat utsendt epost på denne måten, ikke minst, hvor har han fått tak i denne ? - personvern ???

Har jeg rett til å få vite hvor han har fått denne eposten fra ?

Har jeg krav på å få utlevert/innsyn i saksdokumentene ?

 

Jeg føler meg meget mistenkeliggjort i denne saken, og satt igjen med et inntrykk av at det var like før jeg ble politianmeldt av utreder. Når jeg har Kasko forsikring og bilen har fått påført en skade på et tidsrom som enkelt kan bevises, og hvor skadeomfanget er (forsøkt) klart definert fra min side i skademeldingen, hva er problemet ?

 

Selskapet det er snakk om, er selvfølgelig If.

Rolig, det ordner seg sier de i reklamen.... - hyggelig å bli møtt med en sådan overøsende mistillit.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg sitter igjen med følgende spørsmål.

Har han rett til å "tape" samtalen på denne måten, og vil opptaket være legitimt for senere bruk, når han ikke opplyser om dette på forhånd ? (kun for notater)

Ja. Det er ikke noe forbud mot å ta opp samtaler du selv er part i. Når han i tilegg har spurt deg om det er ok er det ihvertfall ingen tvil.

 

I ytterste konsekvens kan en tenke seg slike opptak fremlagt som bevis i en rettssak. Jeg kan ikke se at det skulle være noe i veien dor en slik fremleggelse når du var informert om opptaket, selv om du skulle være feilaktig informert om formålet ved opptaket.

 

Har jeg rett til å få utlevert kopi av samtalen, hvis det viser seg at den blir lagret ?

Tja. Det er sikkert ikke noe problem å be om å få dette utlevert. Forsikringsavtaleloven § 8-1 gir deg i utgangspunktet rett til innsyn i "opplysninger om saken". Hvor langt denne plikten strekker seg for selskapet er jeg usikker på. Ved en eventuell rettssak vil slike bevis kunne bli krevd fremlagt, provosert frem.

 

Har utreder lov å bruke tidligere privat utsendt epost på denne måten, ikke minst, hvor har han fått tak i denne ? - personvern ???

Privat sendt e-post? Selskapet har sikkert fått kopi av e-posten til et av de verkstedene du har sendt den til. Karosseriverksted har ingen taushetsplikt utover den de eventuelt legger på seg selv. Det er ikke uvanlig at takstmenn kjenner de som operer i bransjen og blir tipset dersom det mistanke om noe snusk.

 

Jeg føler meg meget mistenkeliggjort i denne saken, og satt igjen med et inntrykk av at det var like før jeg ble politianmeldt av utreder. Når jeg har Kasko forsikring og bilen har fått påført en skade på et tidsrom som enkelt kan bevises, og hvor skadeomfanget er (forsøkt) klart definert fra min side i skademeldingen, hva er problemet ?

Det er selvsagt kjedelig å bli mistenkt om du ikke har gjort noe galt. Du må imidlertid ikke ta sorgene på forskudd. De aller fleste saker som forsikringsselskapene utreder/etterforsker på grunn av mistanke om forsikringsbedrageri ender i fullt oppgjør til kunden. Det skulle imidlertid bare mangle at forsikringsselskapene gjør undersøkelser der de har mistanker eller er blitt tipset om bedrageri. Forsikringsbedrageri går i neste omgang bare utover oss andre kunder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...