Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

hei. jeg skal lage en veggplakat om midtøsten.

 

 

oppgavetekst:

bruk en historisk hendelse eller en folkegruppe fra et av disse kapitlene som utgangspunkt for et produkt du skal lage. produktet kan være en informasjonsplakat eller debattinlegg.

kapitler:

midtøsten, det vanskelige konfliktområdet

flykten er mitt våpen

jogoslavia eksploder.

 

målene jeg skal nå er:

lage spørsmål om sentrale internasjonale konflikter på 1900 tallet ot til vårt eget århundre, formulere årsaksforklaringer og diskutere konsekvenser av konfliktene

 

 

 

dette er "stikkord" jeg har skrevet:

Midtøsten konflikten, er en århundrelang konflikt. De fleste arabiske land og israel er fortsatt i konflikt med hverandre.

Seksdagerskrigen:

Var imellom isreal og arabiske land.

Varte 6 dager i 1967.

Sloss om områder

Men etter krigen hadde de firedoblet landområdene og doblet tilgangen til ferskvannet.

 

Årsaker/ konsekvenser

Flyktningspørsmålet. Mange folk flykter fra sine hjemområder. I 1950 var det 711 000 ,. Og etter

Krigen i 169 ble det 750 000. og etter 1967 flyktet 150 000.

Palestinerne mener at disse flyktningene har rett til å¨komme tilbake til sine opprinnelige bosteder. Selv om

Staten Israel eier disse områdene.

 

Olje, kull:

Folk krangler veldig mye om olje, kull eller som sagt resussene som er rundt omkring.

 

 

Vannresussurene:

Isreal tar ca 80% av vannresursene fra aquiferfjellet mens palestinerne får bare 20 %.

Etter krigen i 1967 ble palestinerne nektet adgang til sine egene vannresusser, av en fintelig makt. Og flere hundre tusen av dem blir tvunget til å kjøpe vannet fra okkupasjonsmakten til veldig høye priser.

Isreal gir statsborgerne 3-5 ganger så mye vann per person, som de gir palestinerne.

De fant ut å lage en mur spm innlemmer spesielt vannriket i israel.

Israel har allerede et overbruk av vann. Og det behovet øker.

Så landet får større behov for vann fra landene rundt.

 

 

 

flere tips?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...