Gå til innhold

[Løst] Differanse i balansen


Anbefalte innlegg

Har nå begynt å bokført mine bilag for 2010 (det året jeg startet opp mitt enkeltmannsforetak), og har en differanse i balansen.

Har få bilag, kun noen utgående faktura, ett par inngående og noen bankbilag. Balansen ser ca slik ut:

Eiendeler i form av kundefordringer = 150.000,-

Gjeld/EK i form av lev.gjeld + skyldig moms = 25.000,-

 

Jeg har ikke bokført innbetalingene fra kundene, men noen av disse er ikke betalt før i 2011, så kundefordringene vil uansett ikke gå i null i 2010.

 

Er det riktig at balansen skal være slik, eller…?

Vil den gå i balanse ved årsavslutningen – evt. hvordan skal dette gå til..?

 

Er det evt. noen bokføringer jeg skulle ha tatt i forb. med oppstarten?

Firmaet har ikke egen bankkonto, så alle inn- og utbetalinger blir bokført mot meg privat.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke hvilket regnskapsprogram du benytter, om noe overhodet, og om du har glemt noen posteringer, men skal komme med et lite hint: (viktig læresetning innen bedriftsregnskap) Sum eiendeler=sum egenkapital og gjeld. Snur du litt på det regnestykket får du at sum egenkapital=eiendeler minus gjeld. Og ja, penger du har krav på i form av kundefordringer er en del av egenkapitalen.

Du har med andre ord 150k i eiendeler, som er finansiert med 25k i gjeld og 125k i egenkapital.

Lenke til kommentar

Jeg bruker et excelprogram som heter iexcel. Tenkte det skulle gå greit, da det ikke er snakk om mange bilag i 2010.

Har kikket litt nærmere på balansen nå, og da ser jeg at differansen mellom sum eiendeler og sum EK/gjeld = periodens overskudd/resultat. (Jeg har nå bokført hele 2010 i samme slengen)

Det går ikke å få ut f. eks. resultatet eller annet fordelt på perioder - vet ikke om det kan ha noe å si..

 

I hvertfall så virker det som at jeg må ta en ekstra manuell føring av resultatet etter hver periode for at balansen skal stemme, men hvilken føring skal det være da tro...?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...