Gå til innhold

Solenergi i fremtiden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er dette en skoleoppgave?

 

Edit: Ja, det er det. Fortell oss litt av dine meninger, så kan kanskje vi supplementere med noe. Poenget er ikke at vi skal gjøre leksene for deg. :)

Nei, forventer ikke at andre skal gjøre arbeidet mitt :)

 

Har jo selvfølgelig skrevet en haug med andre opplysninger...

Endret av jespio19
Lenke til kommentar

Du kunne for eksempel tatt med forskjellige former for solenergi og hva du mener har størst sjanse for å bli utbredt i fremtiden. Det er i hovedsak to typer, de som er parker av solcellepaneler og de som er parker av speil som varmer opp et medium, for eksempel vann eller salt.

Lenke til kommentar

Det som virker veldig spennende er hvor solkraftverket går i bane rundt jorda, og strømmen blir så overført via f.eks. mikrobølger ned til bakken. Dette løser problemer med dårlig vær, natt og at man kan fange/motta mye mer sollys enn på bakken, men introduserer andre problemer som må løses, bl.a. hvordan å sette det hele sammen. Hvor langt man er kommet med dette er jeg ikke sikker på. Ett google søk eller fem bør vel gi litt mer informasjon ;)

Lenke til kommentar

EU har vurdert å dekke deler av Sahara med solpaneler: http://www.guardian.co.uk/environment/2008/jul/23/solarpower.windpower

Speaking at the Euroscience Open Forum in Barcelona, Arnulf Jaeger-Waldau of the European commission's Institute for Energy, said it would require the capture of just 0.3% of the light falling on the Sahara and Middle East deserts to meet all of Europe's energy needs.
Lenke til kommentar

jeg går fornybar energi, og vil bare si at det du kan tenke litt over, er pris iforhold til energiproduksjon. når det gjelder solenergi, så er jo solen opphav til alle de fornybare energikildene vi har. bio, vind, vann, bølge og seff sollyspaneler.

 

skal jeg deg litt hjelp på veien:

fotosyntesen har en virkningsgrad på 1-3 %

forbrenning av biomasse har en virkningsgrad på 80-90 %

solcellepaneler har en virkningsgrad på 15-16 %

vindmøller kan maks utnytte 37 % av energien i vinden.

 

tenk på pris, og kom med egen konklusjon av hvilken kilde som er "best".

Endret av konrad_91
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...