Gå til innhold

Lightroom eller ps..?


Anbefalte innlegg

PS Elements har også ACR, men den er noe amputert - vil foretrekke LR eller PS for RAW-konvertering.

 

Lastet netopp ned 30dagers fra adobedotno, å jeg må si så langt fy flate for ett genialt program! Hvorfor har jeg ikke lastet ned detta før? :)

 

Jeg tok noen RAW bilder med kamera netopp også å importerte dem inn til LR, Her ser jeg jo grafer deluxe å infoen om alt jo, iso,mm,f og lukker.

Å sikkert en HEL del jeg ikke har oppdaget enda.

 

Makan jeg ble helt målløs..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk et bilde hvor hvitbalansen ble feil (fargestikk) - bruk hvitbalanse-pipetten og klikk på noe hvitt/grått i bildet.

 

Ta et RAW-bilde som er litt over/undereksponert - trekk litt i Exposure.

 

Ta et RAW-bilde som er litt blasst - trekk litt i Blacks.

 

 

Bruker du mye Blacks i et bilde - senk saturation for å ikke få for kraftige farger.

 

Bruker du mye Recovery/Fill light i et bilde - legg på litt Clarity for å kompensere.

 

(Etter en stund kommer du ikke til å skyte noe annet enn i RAW.. ;) )

Lenke til kommentar

Jeg har knipset en del bilder, men har aldri begitt meg inn på etterarbeid. Jeg har et par tusen bilder som per nå er sortert i mapper, men synes ikke det er helt optimalt. Jeg har også tenkt til å begynne med RAW sånn ca. nå.

 

Utifra det jeg leser her virker LR som det perfekte programmet og at jeg burde prioritere og bli kjent med det programmet før jeg begynner med PS. Enig?

 

Er LR altså også et bibliotek-program (alla Picasa, iPhoto osv. bare proffere)?

 

Jeg har for tiden alt av bilder lagret på ekstern disk og bruker OSX. Er det noe jeg bør tenke på i forbindelse med ekstern disk og LR?

 

Blir sannsynligvis å laste ned en trial i løpet av kvelden og begi meg ut i en ny verden. Gleder meg.

Lenke til kommentar

Sjekk et bilde hvor hvitbalansen ble feil (fargestikk) - bruk hvitbalanse-pipetten og klikk på noe hvitt/grått i bildet.

 

Ta et RAW-bilde som er litt over/undereksponert - trekk litt i Exposure.

 

Ta et RAW-bilde som er litt blasst - trekk litt i Blacks.

 

 

Bruker du mye Blacks i et bilde - senk saturation for å ikke få for kraftige farger.

 

Bruker du mye Recovery/Fill light i et bilde - legg på litt Clarity for å kompensere.

 

(Etter en stund kommer du ikke til å skyte noe annet enn i RAW.. ;) )

 

Prøvde det netopp, detta var mat for mons. Ser vedlig godt hva som passer å hvor som du beskrev ovenfor,å når man prøver seg litt også.

 

Det kan du stole på Trond, dette åpnet jo en hel verden for meg gitt.

skal herved bestille to til sd kort så har 2 i kamera å ett i reserve tilfelle man går tom.

 

Jeg har mange bilder som er i jpeg som jeg skulle gjerne gjort noe med ,men ikke har kunnet det, en del bilder er ikke gode med over eks,hvit osv. Nei detta var saker.

Ganske sikker på jeg blir å holde meg til RAW framover nå!

Dog kan jo selvsagt velge RAW+JPEG å prøve meg mere fram på kamera å hvordan det går.

Er jo sånn att prøver man ikke så kan man ikke feile eller rette på det heller.

Lenke til kommentar

Jeg har knipset en del bilder, men har aldri begitt meg inn på etterarbeid. Jeg har et par tusen bilder som per nå er sortert i mapper, men synes ikke det er helt optimalt. Jeg har også tenkt til å begynne med RAW sånn ca. nå.

 

Utifra det jeg leser her virker LR som det perfekte programmet og at jeg burde prioritere og bli kjent med det programmet før jeg begynner med PS. Enig?

 

Er LR altså også et bibliotek-program (alla Picasa, iPhoto osv. bare proffere)?

 

Jeg har for tiden alt av bilder lagret på ekstern disk og bruker OSX. Er det noe jeg bør tenke på i forbindelse med ekstern disk og LR?

 

Blir sannsynligvis å laste ned en trial i løpet av kvelden og begi meg ut i en ny verden. Gleder meg.

 

Etter hva jeg har prvd til nå så ser LR lovende ut. Dette er snadder,å som en nent ovenfor er det ikke dyrt heller 1600.-

 

Det er ett slags "library" i LR også jeg må bare lære meg det bedre først, men det skal jeg klare på 30 dager! Også som noen sa ovenfor LR er veldig bra for oversikt over hvist man har en del bilder.

Lenke til kommentar

Er LR altså også et bibliotek-program (alla Picasa, iPhoto osv. bare proffere)?

 

Hovedsakelig er det beregnet på de som skal behandle/redigere mange bilder på en rask måte, enten individuelt eller likt.

 

top ten lightroom speed tips og lightroomkillertips.com og lightroom video guide.

 

En annen fordel som jeg liker "spesielt nyttig for nybegynnere" er alle presets man finner på nettet, du kan laste ned spesielle bildestiler og automatisk tilføre de til dine bilder.

 

How to download and install lightroom presets.

 

Her er noen.

presetpond.com

presetsheaven.com

 

 

Her er en jeg liker og bruke Kodak T-Max 3200, bilde i spoiler.

 

 

post-151946-0-49364300-1301088104_thumb.jpg

 

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

 

Det er ett slags "library" i LR også jeg må bare lære meg det bedre først, men det skal jeg klare på 30 dager! Også som noen sa ovenfor LR er veldig bra for oversikt over hvist man har en del bilder.

 

Hvis du øverst på siden ser i library mode "text,attribute,meta-data og none, så kan du der søke på objektiver,brennvidder,blender,kameraer etc.

 

Øverst venstre side i develop mode kan du se om bildene er overeksponert eller undereksponert, ved og holde eller trykke musepekeren på de to pilene. Så kan du justere i exposure-spaken til du får en tilnærmelsesvis riktig eksponering.

Lenke til kommentar

 

Det er ett slags "library" i LR også jeg må bare lære meg det bedre først, men det skal jeg klare på 30 dager! Også som noen sa ovenfor LR er veldig bra for oversikt over hvist man har en del bilder.

 

Hvis du øverst på siden ser i library mode "text,attribute,meta-data og none, så kan du der søke på objektiver,brennvidder,blender,kameraer etc.

 

Øverst venstre side i develop mode kan du se om bildene er overeksponert eller undereksponert, ved og holde eller trykke musepekeren på de to pilene. Så kan du justere i exposure-spaken til du får en tilnærmelsesvis riktig eksponering.

 

Jepp fant det ut, meget flott å ikke alt for vrient å finne fram heller. Takker for tipsa!

Lenke til kommentar

LR er et eget program, og fullversjonen koster ca 3k.

Er du studerende kan du få den for €69 og CS5 for €199 fra Adobe.

Og er du tilsluttet en fotoklubb,kan du få feks CS5 til 2900.-ved ett 3 timers kurs...lisens men da eier NSFF programmet og du kan ikke drive næringsvirksomhet...sier seg selv..selger du bilder har du råd til å kjøpe CS5 for fullpris...se NSFF hjemmesider for info:)

Endret av Jee113
Lenke til kommentar

Henger meg på Ligthroom fanclub her.. Jeg har og har hatt linux som hoved os de siste 4 årene, og har prøvd stort sett alle store og små bildebehandlere i både linux og windows. Ligthroom er klart det mest intuitive og kraftige verktøyet for RAW behandling. Super kjipt at det ikke fungerer under Linux! :( Om adobe lager en linux versjon hadde jeg kjøpt den på dagen. Til da får jeg nøye meg med Bibble, som også er et godt bibliotek og raw-konverterer, men krever litt mer av brukeren.

Lenke til kommentar

Jeg har tatt nesten alle bildene mine i Raw format siden 2005. Og har først i år begynt å behandle bildene. De fleste bildene har kun blitt lastet inn på pc uten at jeg har sett på de, men nå blir det sortering med Lightroom, genialt program :new_woot:

Endret av Pc Lynet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...