Gå til innhold

Begrense nettkapasitet til leieboer?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Vi har fått ny leieboer i kjelleren, og jeg skulle gjerne ha begrenset nettet hannes siden han tydeligvis ikke greier dette selv. I området hvor jeg bor får vi bare 4/0,5mbit linje så skal ikke mye til fra hannes side før nettet er fullstendig ubrukuelig for meg og resten av familien. Han laster vel egentlig ned 24/7.

 

Spørsmålet er da om jeg kan sette en "limit" for hannes PC? Har googlet litt og sjekket ut config på routeren våres, men har ikke funnet noe som kan hjelpe.

 

Er villig til å kjøpe ny router om det finnes routere med denne funksjonen, den vi har nå fikk vi av telenor så regner med den er ganske dårlig, den vi har nå er en:

Speedtouch Thomson ST780

 

Håper virkelig noen kan hjelpe, vurderer å bare sperre nettet til fyren...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4/0,5 er jo ingenting! Det ville vært hjerteløst og kun gitt han en andel av den linjen.

 

Kjøp dere en skikkelig linje eller sett nedlastingsforbud på dagtid.

 

Jeg vet at 4/,05 er ingenting, men vi får ikke bedre, har ringt og sjekket omtrent vær måned de 3 siste årene...

 

Vi har allerede bedt ham fint om å begrense nettbruken sin, men det gjør han jo tydeligvis ikke. Vurderer å bare sperre ham ute av hele systemet og be ham betale sitt eget nett, men vil helst ikke gjøre dette.

 

Ingen som vet hvordan? Ikke gidd og lag meningsløse replies som Gavekort

Lenke til kommentar

@Gavekort: Nå fikk han jo ikke akkurat svar på det han lurte på heller. :)

 

@Sander92: Usikker på om det finnes dedikerte routere for hjemmebruk med denne funksjonaliteten, men en liten PC med et router-OS (pfSense er bra - FreeBSD-basert, ellers finnes det en haug av linux-baserte også) burde greie jobben fint.

Lenke til kommentar

@Sander92: Usikker på om det finnes dedikerte routere for hjemmebruk med denne funksjonaliteten, men en liten PC med et router-OS (pfSense er bra - FreeBSD-basert, ellers finnes det en haug av linux-baserte også) burde greie jobben fint.

 

Regner med en slik PC ikke trenger å være noe spesielt god? Har en 10-11 år gammel stasjonær som står å samler støv :p Får ta å google litt på pfSense ;)

 

Takk for hjelpen :)

 

Vel! Du må ihvertfall skifte router, for det er ikke alle routere som har muligheten til å begrense hastigheten til enkelte MAC-addresser, og din router er ikke en av dem.

 

Ok :) Har du noen forslag til en god router? Kommer for det meste til å bli brukt til gaming og VOIP.

 

Forstår ikke at dere gidder å stå til ansvar for noen som laster ned ting 24/7.

 

bare hyggelig med meningsløst svar =)

 

Skjønner ikke jeg heller, men min far mener noe annet tydeligvis :(

Endret av Sander92
Lenke til kommentar

Jeg vil heller si, legg en egen linje inn til leiligheten til leieboer. Mulig det blir litt dyrere, men dette kan dere ta opp ang. leien om han er villig til å gjøre være med på det.

Det er jo en vinn/vinn situasjon. Du får ditt eget nett tilbake og kan evt. øke verdien og leien litt ved neste utleie og nåværende leieboer har ett eget nett han kan styre hva han vil på..

Lenke til kommentar

@Sander92: Usikker på om det finnes dedikerte routere for hjemmebruk med denne funksjonaliteten, men en liten PC med et router-OS (pfSense er bra - FreeBSD-basert, ellers finnes det en haug av linux-baserte også) burde greie jobben fint.

Regner med en slik PC ikke trenger å være noe spesielt god? Har en 10-11 år gammel stasjonær som står å samler støv :p Får ta å google litt på pfSense ;)

Det behøver ikke være en spesielt bra PC. Dagens routere har f.eks stort sett 16-64MB RAM og CPU på 300-600MHz.

Lenke til kommentar

Jeg vil heller si, legg en egen linje inn til leiligheten til leieboer. Mulig det blir litt dyrere, men dette kan dere ta opp ang. leien om han er villig til å gjøre være med på det.

Det er jo en vinn/vinn situasjon. Du får ditt eget nett tilbake og kan evt. øke verdien og leien litt ved neste utleie og nåværende leieboer har ett eget nett han kan styre hva han vil på..

 

Er dette jeg har bedt min far gjøre en stund, men han forstår ikke seg så altfor bra på denne typen ting så blir vanskelig og forklare det for ham. Men etter den siste leieboeren flyttet inn har han problemer selv, så får håpe han er villig til å gjøre noe med det snart :)

Lenke til kommentar

Det er jo ikke bare å stenge nett-tilgangen for leieboeren heller, hvis det står i leiekontrakten - eller han har muntlig forsikring om - at han/hun skal ha nett-tilgang.

 

Den beste løsningen er et eget nettabonnement med eget aksesspunkt for nåværende og eventuellt kommende leieboere. Uten dette, så vil gjerne problemet dukke opp igjen i fremtiden også - alle forventer å ha nett-tilgang nå til dags. Det vil koste deg/dere utgifter til opprettelse av ny linje/aksesspunkt, men selve internettabonnementet er det leieboer som står for.

 

Nest best er som foreslått, med en router med firmware som kan settes til å begrense hastigheten. Leieboeren skal i så fall ha klar beskjed om hvilken netthastighet han/hun får, og betaler leie for.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Hei!

 

Vi har fått ny leieboer i kjelleren, og jeg skulle gjerne ha begrenset nettet hannes siden han tydeligvis ikke greier dette selv. I området hvor jeg bor får vi bare 4/0,5mbit linje så skal ikke mye til fra hannes side før nettet er fullstendig ubrukuelig for meg og resten av familien. Han laster vel egentlig ned 24/7.

 

Du kan jo lese litt HER der et tilsvarende problem er diskutert.

Se spesielt mitt, og la7dfa.com's forslag til ruter.

Lenke til kommentar

Såvidt eg veit kan dette gjerast vha. QoS, og det er støtta av f.eks DD-WRT. Her kan du sjekke kva routerar som er støtta av dette.

Legger en link HER for oppsett QOS for en Liknsys m/tomato firmware, gir deg kanskje bedre forståelse når du leser om QOS for Zyxelen. Eventuelt så google "QOS+Zyxel"

 

Alternativt så kjøp en Linksys WRT54G/GL til ca kr 500.-

 

Heatsink

Jeg kan skrive under på at Linksys med tomato-firmware fungerer svært bra. Dette er også en forholdsvis billig løsning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...