Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Film og Lyrikk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Lurte på om noen har noen meninger om at film kan oppfattest som lyrikk og poesi?

Kan en film være likt satt opp som et dikt?

Takker for alle svar :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-o2uOMM
Skrevet

Film kan være likt satt opp som et dikt, det kommer jo litt an på hvordan du ser på det. ;)

Skrevet

Filmen jeg tenker på er den norske filmen Uno. Den er delt opp i 7 deler i 5 forskjellige farge koder. Som er fargene Gul, Grønn, Blå, rød og hvit helt på slutten.

I denne rekkefølgen:

Gul,

Grønn,

Blå,

Gul,

Rød,

Grønn

og til slutt hvit som symboliserer alle fargene samtidig.

Er det bare meg, eller ser det ut som et dikt opp sett? :)

I isåfall har du noen tips på hvordan jeg kan underbygge min påstand? :)

Gjest Slettet-o2uOMM
Skrevet

Selv har jeg ikke sett filmen Uno, så de farge-kodene dine høres egentlig bare helt perverst ut, men ok. La oss si at filmen er delt opp i disse farge-kodene, hvorfor kobler du det til et dikt-oppsett? Hva gjør at du tenker dikt og poesi?

Skrevet

Tenker litt på det med at hendingene som skjer i de forskjellige fasene kan bli symbolisert av fargen. Feks kan gul symbolisere glede, og så viser personer i fasen tydelige tegn på glede. Slik fortsetter det gjennom alle fasene.

Gjest Slettet-o2uOMM
Skrevet

Man trenger ikke koble det til poesi og dikt for det om. Man ser et man vil se, er det noe som heter. Men for å underbygge påstanden din så er det jo bare å komme med det du nettopp sa, at man kobler humøret og følelsene til farger og dermed får et poetisk-/diktoppsett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...