Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmm jeg får ikke noe til å synes på skjermen, og jeg kan ikke se at jeg gjør noe galt :/

Det som er snodig dog, er at det ikke kommer noen feilmeldinger hvis jeg går langt over vertexbufferet, som peker i retning av at ingen attributter blir definert.

 

Men det er jeg ganske sikker på at jeg gjør...Hømm hømm.

 

Hele opplegget med attributes, vertexarray osv. er ganske forvirrende.

 

Hømm ser mer ut til at det er shaderen som ikke funker av en eller annen grunn.

 

Jeg har skrevet følgende:

data = GenerateVertices(12).ToArray();

GL.GenVertexArrays(1, out va);
GL.BindVertexArray(va);
GL.GenBuffers(1, out vb);
GL.BindBuffer(BufferTarget.ArrayBuffer, vb);
GL.BufferData(BufferTarget.ArrayBuffer, new IntPtr(12 * PositionNormalTexture.Descriptor.TotalSize), data, BufferUsageHint.StaticDraw);
GL.EnableVertexAttribArray(0);
GL.VertexAttribPointer(0, 4, VertexAttribPointerType.Float, false, PositionNormalTexture.Descriptor.TotalSize, new IntPtr(0));
GL.EnableVertexAttribArray(1);
GL.VertexAttribPointer(1, 3, VertexAttribPointerType.Float, false, PositionNormalTexture.Descriptor.TotalSize, new IntPtr(16));
GL.EnableVertexAttribArray(2);
GL.VertexAttribPointer(2, 2, VertexAttribPointerType.Float, false, PositionNormalTexture.Descriptor.TotalSize, new IntPtr(28));

 

Og det funker fortsatt ikke...

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Så det kan kanskje være bedre å laste ned Visual Web Developer (som er en gratis lite versjon av VS for Web utvikling)

Ok. Uansett om jeg velger den plattformen eller å oppgradere DreamWeaver som jeg kjenner best, må (bør) vel C# siter hostes på en IIS sever med Windows operativsystem og ikke en Apache / Linux server? Med andre ord et alternativ til LAMP.

 

Har planer om å skaffe meg en ny hoster som i prioritert rekkeføge tilbyr

  1. God Shell access.
  2. Python Django Hosting.
  3. C# ASP.NET hosting.

Noen som kjenner noen gode?

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

"But after a while, most programmers realize that this means that a program is equipped with a safety net: many errors that programmers make when they construct programs are caught by this net before they lead to unpleasant effects.

 

An example: A very expensive American space rocket crashed on its way to Venus a few years ago, because of an extremely trivial error in a FORTRAN program. A comma had be written as a point, and, as a consequence of that, the start of a special kind of repeat imperative was mistakenly read as an assignment imperative assigning a value to an undeclared variable. Had it been required to declare every variable in FORTRAN programs, the compiler would have discovered that the variable was undeclared and the error would have been caught much earlier than in the Atlantic Ocean."

 

Professor Bjørn Kirkerud (1989): "Object Oriented Programming With Simula". Addison Wesley Publishing Company ISBN 0 201 17574 6. Page 31-32.

Lenke til kommentar

Har noen en mening om hva slags maskinvare som skal være målet? Nå er kravet GeForce 8, ekvivalent eller bedre.

 

Har forøvrig fårr Transforms og slikt til å fungere. Har lagt til en DollyModifier som kan brukes under testing. Det denne gjør er at den får objektet til å snurre rundt.

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jo flere maskiner spillet virker på dess bedre. Det bør vel virke på alle moderne spill Pc'er og om mulig også på Macintosh.

 

Portabilitet er viktig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Glimrende.

 

Har du tenkt å la prosjektet munne ut i et et komersielt spill?

 

Gi i det minste spillet et navn, og som tidligere nevnt en egen nettside. Har du tid kan du jo også som nevnt tidligere kontakte et eller flere forlag og skrive en bok. Jeg er usikker på når det er best å kontakte forlag, når prosjektet som nå er påbegynet eller når det er ferdig. Det ene trenger ikke utelukke det andre.

 

Noen ganger må man legge alt annet til side og jobbe med skylapper for øynene. Skriver du 2 sider per dag på en bok, blir det en bok på vel 700 sider på et år.

 

Du kan jo også skrive boken som en innføring i C# samt ASP.NET og tilhørende teknologier. I del to av boken brukes det du har skrevet i del I til utvikling av spillet.

 

Personlig irriterer jeg meg over at mange forfattere er veldig overfladiske på konfigurering av et program på ulike plattformer. Her kan du gjøre det bedre enn mange utlendinger. Beskriv eksakt den konfigureringen du har brukt for å få koden til å fungere på ulike maskiner.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Er det meningen at pidb skal ligge i repository?

 

Har du vurdert å lage en motor for XNA 4 i stedet? Da har du fordelene i .NET med deg hele veien. En annen tanke er jo en wrapper rundt id Tech 3 motoren...

 

kgun: Hvorfor blander du ASP.NET inn i dette?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

kgun: Hvorfor blander du ASP.NET inn i dette?

Fordi jeg ikke kan det :dribble: .

 

Jeg skulle nok holdt meg til, C, C++, php og JavaScript + tagging, så jeg ikke forvirrer dere.

 

Så jeg bør forlate tråden? :roll:

Lenke til kommentar

Er det meningen at pidb skal ligge i repository?

 

Har du vurdert å lage en motor for XNA 4 i stedet? Da har du fordelene i .NET med deg hele veien. En annen tanke er jo en wrapper rundt id Tech 3 motoren...

 

kgun: Hvorfor blander du ASP.NET inn i dette?

Nei, skal få vekk pidb, har bare ikke tenkt på det.

 

Grunnen til at jeg ikke tar med XNA 4 er fordi det ikke er portabelt. Dette skal fungere under Mono, og jeg utvikler det primært med Mono develop for at dette skal kunne garanteres.

 

Men Id Tech 3 var jo en morsom tanke. Idéen er etterhvert å få inn constructive solig geometry og BSP, men jeg er veldig tidlig i prosjektet, så det er bare tanker foreløpig. Enda har jeg til gode å få kameraet til å fungere skikkelig med perspektiv, men det kan være behandlingen min av transform noder.

 

Jeg har også tenkt å kanskje skille Transform ut i et eget objekt. Akkurat nå arver Node fra Transform, men hva om Transform var et valgfritt objekt som en egenskap på en node? Men har ikke tenkt det godt nok igjennom enda.

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg ikke tar med XNA 4 er fordi det ikke er portabelt. Dette skal fungere under Mono, og jeg utvikler det primært med Mono develop for at dette skal kunne garanteres.

Jeg ser den... Jeg ser bare for meg at å kode en motor i Mono/NET blir å bruke mye energi på mellomlagskode mellom motoren og OpenGL der du _kanskje_ til slutt finner ut at motoren burde vært skrevet i C/C++ og heller lage et Mono/NET interface til denne igjen. Bare tenker høyt jeg...

 

XNA er portabelt til Xbox og Windows Phone... Det er et marked som ellers er vanskelig å nå... Og siden det ikke finnes noen skikkelig XNA 4 game engine så er det et hull som trengs fylling... ;)

 

Nå er vel ikke fremtiden til Mono så spikret heller lengre... :|

Lenke til kommentar

Har du hørt noe om Mono jeg ikke har hørt? Sist så sa Fedora og Ubuntu at de ikke hadde noen planer om å kutte de fra pakkene sine, og Novell fortsette sponsingen...

 

Jeg vil helst først og fremst støtte PC og Mac plattformene. Det er vesentlig mer å ta av. Hvis jeg designer litt annerledes dog, såkan vi sikkert få til at både OpenGL+OpanAL og XNA er mulig mål for applikasjonen, men vil helst at det skal være andre prioritet.

 

Akkurat nå er renderingprimitivene mer eller mindre bare wrappere på utsiden av OpenGL kall, men hvis det gjøres litt mer generelt (med interfaces for eksempel) kan det ordnes bedre. Skal se nærmere på dette. Er et par problemer med dette, mest angående tråder, men det kan sikkert ordnes.

Lenke til kommentar

Har du hørt noe om Mono jeg ikke har hørt? Sist så sa Fedora og Ubuntu at de ikke hadde noen planer om å kutte de fra pakkene sine, og Novell fortsette sponsingen...

Novell er kjøpt opp av Attachmate, og Attachmate har varslet masseoppsigelser. Hvor mye man skal legge i det er nå en ting. Mono prosjektet dør nok ikke enda, men kanskje det endrer retning? Ikke godt å si...

http://www.theregister.co.uk/2011/05/03/novell_mono_layoffs/

http://www.zdnet.com/blog/open-source/is-mono-dead-is-novell-dying/8821

 

Ellers er jeg spent på hva du får til. Jeg følger med selv om jeg ikke har tid/mulighet til å bidra så mye... :)

Lenke til kommentar

Har du hørt noe om Mono jeg ikke har hørt? Sist så sa Fedora og Ubuntu at de ikke hadde noen planer om å kutte de fra pakkene sine, og Novell fortsette sponsingen...

Novell er kjøpt opp av Attachmate, og Attachmate har varslet masseoppsigelser. Hvor mye man skal legge i det er nå en ting. Mono prosjektet dør nok ikke enda, men kanskje det endrer retning? Ikke godt å si...

http://www.theregister.co.uk/2011/05/03/novell_mono_layoffs/

http://www.zdnet.com/blog/open-source/is-mono-dead-is-novell-dying/8821

 

Ellers er jeg spent på hva du får til. Jeg følger med selv om jeg ikke har tid/mulighet til å bidra så mye... :)

Dårlig nytt indeed.

Men det endrer ikke så mye egentlig. Det vil bety at motoren over tid kanskje ikke blir støttet lenger av Mono, men det betyr at det kanskje vil ligge mer gevinst i å støtte XNA som du sier. Men jeg vil prøve å holde det plattformuavhengig, og støtte for XNA vil da være en fordel hvis Mono dukker under.

Lenke til kommentar

XNA er portabelt til Xbox og Windows Phone... Det er et marked som ellers er vanskelig å nå... Og siden det ikke finnes noen skikkelig XNA 4 game engine så er det et hull som trengs fylling... ;)

 

Nå er vel ikke fremtiden til Mono så spikret heller lengre... :|

 

Jeg har sittet og fundert på det du sa, og tror du har et veldig godt poeng her. Med OpenGL så vil målet være nærmest utelukkende PC-er, Mac OS X, Windows og Linux, men med XNA vil målet være Windows PC, Windows Phone og Xbox 360... Mulighetene er jo mye større for de som eventuelt kommer til å bruke dette. Dessuten sliper jeg å skrive biblioteker for å importere ressurser, og behandle disse, som tross alt er en stor del av jobben allikevel.

 

Eneste ulempen er at motoren blir fullstendig låst til Microsoft plattformer, men spørs om det egentlig gjør noe.

Lenke til kommentar

Du avgjør selv i stor del hvor låst du er. Du har fordelen at du kjenner OpenGL og da kan du kanskje se for deg hvordan et interface må være for å kunne implementere OpenGL senere.

 

Jeg tror XNA vil gjøre det lettere for C# programmerere å velge å bruke motoren din, samt at det kan være enklere å rekruttere folk til å bidra.

 

 

 

Lenke til kommentar

Du avgjør selv i stor del hvor låst du er. Du har fordelen at du kjenner OpenGL og da kan du kanskje se for deg hvordan et interface må være for å kunne implementere OpenGL senere.

 

Jeg tror XNA vil gjøre det lettere for C# programmerere å velge å bruke motoren din, samt at det kan være enklere å rekruttere folk til å bidra.

 

Det ser ut til at jeg ikke trenger å velge :D Det er en Mono port av XNA under utvikling kalt Mono.XNA. Det er dog tidlig under utvikling, men XNA kunne spart meg for vesentlig med arbeid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...