Gå til innhold

Cold Challenge 2011


Chiraen

Anbefalte innlegg

Tjohei, mange som skal delta på Natoøvelsen som starter om noen dager eller? Interessant å vite hvilke forventninger folk har til den.

 

Selv er jeg på de allierte(angriperne) sin side, i Stridsvogneskadronen, og ser for meg at det blir lite søvn i lagstelt :)

Men det som er kjekt når man er på vogn, er at man har plass til litt snadder som kan holde motivasjonen oppe :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man trenger da ikke å holde motivasjonen oppe på natoøvelser! Da jeg var med på Cold Response i 2009 fikk vi opplevde ganske mye action, og jeg storkoste meg hele tiden. Å stå på vakt midt på natten og hele himmelen er fylt av nordlys er jo mildt sagt imponerende.

 

Men så har man jo de som ikke får oppleve så mye annet enn vakt på en øde vei, og da smaker det nok godt med litt snop, ja :wee:

 

Hvor skal den holdes? :D

Nordland og Troms ;)

Lenke til kommentar

Har hørt rykter om at årets øvelser er relativt liten? Hvor mange deltakere er med?

jepp, det er derfor de endret fra "Cold Response" til "Cold Challenge"...

Hvor mange deltagere som er med vet jeg ikke, vanskelig å vite hvordan man skal regne det ut også da det er ett gigantisk nettverk rundt øvelsen som ikke er ute i felt, men er med øvelsen.

 

 

Men, nei, jeg er ikke med i år heller, skulle vært en av de som støtter oppunder ting rundt øvelsen, men har ikke tid...

Lenke til kommentar

Synd, var artig å være med i fjor når det var såpass stort. Ikke at jeg traff på noe stort annet enn svensker, nordmenn og nederlendere men vet da at det var diverse andre folk som glante på oss fra diverse OPer.

 

For å komme med litt nostalgi, så var den siste dagen noe av det råeste jeg var med på som vernepliktig. Stod tett mot svenskegrensa og kikka på 2 tropper nederlandske leo2 A6 som kom kjørende mot en, bak der kom det en haug svensker og finner og noen franske alpejegere etterhvert... En liten stund før disse nådde frem fløy det et F16 rett over oss i svært lav høyde og droppa litt flares. Da Leopardene kom var vi kun et lag bevæpnet med hk416 og en 12,7 rett bak oss, men vi fikk da prøve å ta ut VKene mente vi. Resultatet ble at det første jeg så da jeg kikka over snøkanten var rett ned i et 120mm kanonløp rett før en "rødfis" av de vilt store ble avfyrt rett mot meg.

Endret av Killswitch
Lenke til kommentar

Store øvelser er gøy. Rett og slett. Om man får vært med på noe fett da selvfølgelig.

 

Får vel komme med litt nostalgi selv da.

 

Husker vi lå i OP og venta på noen soldater fra Fremmedlegionen. Hadde ikke før kommet inn i OP'en før vi så billysa oppi åssiden. Meldte fort inn en grid til KO, og rett etterpå fikk vi det bekreftet; halve troppen var ute av spill :D

 

Resten av dem var jo også veldig lure og stilte seg opp i et kryss i sentrum. Et kryss?!?! Har aldri vært med på å melde inn en mer korrekt grid enn som så. Den var ganske bænkers.

 

Endte opp med at de gav opp, og vi fikk litt etterlengtet søvn!

Lenke til kommentar

Stemmer at de var med, ja. Var de som satte opp lagstelt med multifuel utpå ei myr. Og hva skjer når man har en varm multifuel på ei islagt myr? Jo, den forsvinner ned i myra når isen er smelta. Ett poeng til Fremmedlegionen!

Lenke til kommentar

Nato-øvelsen som hvert år blir gjennomført er ikke noe hver enkelt soldat melder seg på. Dette blir bestemt av ledelsen for øvelsen, og til en viss grad bataljonssjef. Det avhenger av hvilke rammer øvelsen vil ha. Altså hva skal skje på øvelsen, og hvem trengs for å gjennomføre øvelsen på denne måten. Du som skal ha innrykk om fire dager vil nok mest sannsynlig ikke delta på årets øvelse, da du vil være altfor lite forberedt til en øvelse av dette kaliberet.

Endret av HOK
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...