Gå til innhold

Hjelp til gåte


Anbefalte innlegg

Hei

 

Noen som har svaret på denne?

 

Du har 10 små poser med10 kuler i. I en av posene er det like kuler som i di andre posene men de veier 0,9 gram per, mens de i di andre veier kulene 1,0 gram. Ved hjelp av èn - 1 - veiing på en digital vekt skal du finne ut hvilken pose de lette kulene ligger i. Hvordan gjør du det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det er da mulig tror jeg..

 

vei alle posene, men start pose 1 med 0 kuler, pose 2 med 1 kule, pose 3 med 2 kuler.. etc

 

Da vil du se hvor mange 0.1 som mangler og der for kan vite hvilken antall kuler som ligger på vekten.

 

første pose er 0 fordi da vil det ikke bli noen forskjell i desimal.

 

Håper dette hjelper, og reply på om det var riktig :p

Lenke til kommentar

det er da mulig tror jeg..

 

vei alle posene, men start pose 1 med 0 kuler, pose 2 med 1 kule, pose 3 med 2 kuler.. etc

 

Da vil du se hvor mange 0.1 som mangler og der for kan vite hvilken antall kuler som ligger på vekten.

 

første pose er 0 fordi da vil det ikke bli noen forskjell i desimal.

 

Håper dette hjelper, og reply på om det var riktig :p

Hvordan skal du få til det på 1 veiing?

Om man kan legge på en og en pose og se på vekten hele tiden er det jo bare å se hvilken pose som veier 9 gram, men i mitt hode er ikke dette 1 veiing...

Lenke til kommentar

Ta en kule fra pose nr 1, to kuler fra nr 2, tre kuler fra nr 3 osv opp til 10, og vei disse 55 kulene.

 

Hadde alle veid 1.0 g hver ville vekten altså blitt 55 g totalt.

 

Men dersom pose 1 inneholder de lette kulene er det èn kule som under veiingen veier 0.9 g, og totalvekten blir 54.9 g.

 

Er det pose 2 som inneholder lette kuler blir totalvekten under veiingen 54.8 g. (2 kuler under veiingen veier 0.9 g i stedet for 1.0).

 

Slik fortsetter det, og på grunnlag av hvor mye vekt som "mangler", vet man hvor mange kuler som er lette, og dermed også hvilken pose disse kom fra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

cricket: hvordan gjør du dette med 1 avlesing av vekta?

 

Og, kan man flytte kuler fra en pose til en annen?

 

Begrensningene er jo kun at det skal være maks _en_ veiing, står ingenting om at man ikke kan flytte på kulene osv og dermed vil jeg påstå at crickets metode er smart og korrekt! :)

Lenke til kommentar

cricket: hvordan gjør du dette med 1 avlesing av vekta?

 

Og, kan man flytte kuler fra en pose til en annen?

 

Begrensningene er jo kun at det skal være maks _en_ veiing, står ingenting om at man ikke kan flytte på kulene osv og dermed vil jeg påstå at crickets metode er smart og korrekt! :)

 

Man kan jo uansett ikke veie kulene med posene, ettersom det ikke er oppgitt hvor mye posene veier. Kravet er dessuten bare at man skal finne ut hvilken pose som innholder lette kuler.

 

Så ja, metoden jeg beskrev er den korrekte:)

Lenke til kommentar

Akkurat samme metode skrev jeg, bare ikke like detaljert.

 

Man legger da alle kulene på vekten med unntak av de kulene som skal bort i hver enkelt pose.

Da vises det hvor mange 0.1 gram som mangler i totalvekten og kan derfor se hvilken pose som hadde x antall kuler på vekten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...