Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Snart Fagprøve i Elektro, ønsker tips.


Anbefalte innlegg

I morra begynner planleggingsdelen, har øve-dag i dag men vet ikke helt hva jeg skal lese på. Har ikke noen ting jeg lurer sånn veldi på (som jeg vet om, er selvsagt mye jeg ikke kan). Så lurer på om noen har tips om hva man kan bli drilla på under spørredelen på fagprøven. Planleggingsdelen og selve jobben er jeg ikke så veldi bekymra for. Er verre å bli satt fast på spørredelen.

 

Så hvis noen har noe glupt å komme med så tar jeg imor med stor takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I mine øyne er ikke kortsluttnigsberegning viktig på fagprøva til en montør.

Å beregne anlegg er installtørens jobb, men man må selvfølgelig kjenne til det som montør.

Kan du forklare forskjell på Ik verdiene samt gi en kjapp forklaring på hvordan du måler/beregner så er det mer enn godt nok.

 

Det du derimot bør lese på er jording - generelle krav, tverrsnitt på jordledere osv, baderom - soner i forhold til dusj/badekar, IP-grader osv og ikke minst sluttkontroll.

 

Disse tre punktene blir mest satt fokus på og av de tre er sluttkontroll det viktigste.

Her skal du kunne hvilke målinger som skal utføres, hvordan man måler og hvorfor, og vite hvilke tiltak som må gjøres dersom måleresutltatet er for dårlig.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Kanskje ikke "kortslutningberegning" men der i mot kanskje oppslag i NEK400 mhht kabeldimensjon/minste kortslutningsstrøm, eller hva mener dere ? (Det finnes vel en tabell for dette, mon den står i montørhåndboka, eller bare i NEK 400, det kan jeg faktisk ikke huske.)

Lenke til kommentar

Kanskje ikke "kortslutningberegning" men der i mot kanskje oppslag i NEK400 mhht kabeldimensjon/minste kortslutningsstrøm, eller hva mener dere ? (Det finnes vel en tabell for dette, mon den står i montørhåndboka, eller bare i NEK 400, det kan jeg faktisk ikke huske.)

Alt det står i montørhåndboka.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...