Gå til innhold

Hva er det som er så "fælt" med jøder egentlig?


Anbefalte innlegg

Hei :)

 

Ser støtt og stadig diskusjoner hvor en eller to prøver å overbevise om hvor flott Hitler var og hvor forferdelig jødene er.

 

Hva er det egentlig som er så fælt med jøder? Hvorfor skal jeg være så redde for de?

Til anti-jøde folk (vil ikke bruke ordet nazist for å tråkke noen på tærne): Prøv å overbevis meg slik dere har blitt overbevist.

Endret av Simon Aldra
Emne flyttet fra Politikk og Samfunn til Oppslagstavlen av moderator.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er i grunn ingen god grunn til å hate jøder spesielt.

Grunnen til "hatet" mot jødene gjennom årene har nok sammenheng med det to ting:

 

1. De har alltid vært en minoritet.

2. Under det føydale kristne Europa og muslimske midtøsten var ikke kapitalisme noe stor "hit" for å si det mildt.

Det har riktig nok vært kjøpmenn gjennom tidene, men svært liten del av økonomien.

Det som har med jødene å gjøre, er at på denne tiden var det sett som umoralsk og forkastelig å kreve renter ved lån (forsatt umoralsk ifølge Islam lære), så man kan forestille seg hvor rike enkelte jødiske kjøpmenn ble etterhvert.

(Et lignende eksempel er vel katolske kjøpsmenn i India som drev med kapitalistisk handel, som var ikke vanlig i Indisk kultur)

Og folk har alltid gjennom tidene ikke likt de med masse penger, så jeg tror det ligger noe der.

 

Sier ikke hatemerket er rettferdig, men er en slik tolkning jeg har det.

 

edit: Men var det i grunn dette du spurte etter eller? :/

Edit2: jeg er trøtt, du får tilgi meg. :)

edit3: Jøde er vel slags kallenavn den dag i dag i Norge forsatt, ikke det? "Hvorfor servete du ikke meg mat, er jeg jøde eller?" "Nå må du da slutte din jøde!"

edit4: Er mange som kritiserer Israel, og også dannelsen av staten, men mesteparten av oss (kan dog bare snakke for min del) er anti-sionist, ikke anti-semitett (som er brukt feil den dag i dag, men la oss ikke ta den diskusjonen).

edit5: virkelig beklage all skrivefeil og den slags, er trøtt :/

Endret av amir90
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan forstå at mange kristne før i tiden hadde en negativ holdning til jødene pga. av at jødene "drepte"/annga Jesus.

 

Videre kan jeg se for meg at det i Russland kan ha blusset opp et hat pga. det sionistiske manifest etc.

 

Hvorfor det absolut alltid skal gå så jævlig for Jødene kan jeg ikke forstå.

 

Jødene har konstant hat fiender, og der vel ikke stort bedre i dag når de har fiendtlige naboland som skyter rakketer inn i byene deres, og en Iransk president som vil utrydde Isreal fra overflaten etc.

 

Unner Isreal all den støtte de kan få.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, du ignorerer dermed årsaken til at de blir mislikt, nemlig deres Talmud og væremåte. Hjelper ikke å plapre om politiske partier i Israel, det kommer ikke til å forandre noe.

 

og en Iransk president som vil utrydde Isreal fra overflaten etc.

Dette er en løgn som har blitt gjentatt såpass mange ganger at du har falt for den. Hva han snakket om var sionisme og ikke landet Israel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Israel er selv skyld i all motstanden mot dem og for så og si alt av det moderne hatet mot jøder!

 

Hva skal Isreal gjøre da? De har fiender på alle kanter, både i form av stater og terrorister. Isreals eksistens er avhenig av å kunne forsvare seg.

 

Dette kommer uansett til å bli en helvetes diskusjon her inne, hvor ingen kommer til å gi etter. Jeg kommer alltid til å støtte Isreal på samme måte som du sikkert kommer til å forsvare palestinerne.

Endret av HeatSeeKinG
  • Liker 2
Lenke til kommentar

De oppfant det banksystemet vi i vesten bruker dvs. med renter og inflasjon og alt som ikke gagner noen untatt de styrtrike sentralbankeierne. Grunnen til at Judea erklærte krig mot Hitler i 1933 var at han brøt med denne jødisk styrte bankmakten og lagde sitt eget system som var inflasjonsfritt og til det beste for det tyske folk. Et slikt system burde vi ha hatt i dag, da hadde det ikke vært noe inflasjon eller finanskrise.

 

Så bare så dere vet det. Det pengesystemet vi bruker i dag er ikke til det gode for den vanlige borger, men for sentralbankene.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...