Gå til innhold

Stormsoldat i fyrstegongstenesta


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Les om stormesk3 på den gamle siden til forsvaret.

http://www.mil.no/haren/pbn/start/stormesk3/

 

Esk3 og esk4 er det samme, bare at man bytter på hvem som har bs, og hvem som har folk som er inne til fgtj annenhvert år

 

Krevende tjeneste, med mye tid i felt, mye skyting, osv.

 

V&S vet jeg ikke så mye om, så der kan sikkert andre svare bedre for meg.

 

Ellers kan du bare søke her på forumet, er skrevet mye om tjenesten som stormer og V&S

Endret av saftsus
Lenke til kommentar

Har du lyst å en relativt avslappende og chill tjeneste velger du vakt og sikring.

Ønsker du en tjeneste med høyt tempo, fysisk krevende og litt typisk krigertjænest velger du storm.

 

For all del, anbefaler storm på det sterkeste. Av alle jeg prater med, får de i storm mest ut av tjenesten. I tillegg blir de høyt prioritert med tanke på økonomi og dermed øvelser, ammunisjon osv.

Lenke til kommentar

JR Ewing: Er vel den vanlege V&S eg tenkjer på, har ikkje høyrt om Basesett II.

 

K.E: Men problemet er at eg kunne tenkt meg begge to, og sidan eg ikkje har funne noko om stormsoldat anna enn det som står på forsvaret sine sider, så tenkte eg å prøve her inne.

 

Beklagar rar sitering, men får ikkje den heilt til :)

 

EDIT: Den Basesett II såg eigentleg interessant ut, er det veldig krevande i forhold til vanleg V&S?

Endret av melbyes
Lenke til kommentar

Da jeg var på sesjon forrige torsdag var følgende avdelinger opptatt:

- 2. Bataljon

- Panserbataljonen

- Artilleribataljonen (ledig i januar)

- Ingeniørbataljonen (ledig i januar)

- GSV

- Militærpoliti

- Sjøforsvaret (ledig januar og mars)

- Sambandsbataljonen

- Kampeskadronen

- Sanitetsbataljonen

- HMKG (ledig oktober, januar og april)

 

Ledige avdelinger:

- HMKG (oktober, januar og april)

- Sjøforsvaret (januar og mars)

- Luftforsvaret (juli, september, januar og mars)

- CSS-bataljonen

 

Stormsoldat er ikke lenger mulig, da dette ble fullt allerede lang tid før jeg var på sesjon. Så med mindre du er født i 93 og senere, eller ønsker å utsette førstegangstjenesten et år, så blir du plassert i en av de ledige avdelingene jeg listet opp. Ville i selv i Sjøforsvaret i juli og fikk dette ønsket oppfylt som en av de siste som fikk plass på juli-innrykket på Madla Leir.

Endret av Pleya
Lenke til kommentar

Da jeg var på sesjon forrige torsdag var følgende avdelinger opptatt:

- 2. Bataljon

- Panserbataljonen

- Artilleribataljonen (ledig i januar)

- Ingeniørbataljonen (ledig i januar)

- GSV

- Militærpoliti

- Sjøforsvaret (ledig januar og mars)

- Sambandsbataljonen

- Kampeskadronen

- Sanitetsbataljonen

- HMKG (ledig oktober, januar og april)

 

Ledige avdelinger:

- HMKG (oktober, januar og april)

- Sjøforsvaret (januar og mars)

- Luftforsvaret (juli, september, januar og mars)

- CSS-bataljonen

 

Stormsoldat er ikke lenger mulig, da dette ble fullt allerede lang tid før jeg var på sesjon. Så med mindre du er født i 93 og senere, eller ønsker å utsette førstegangstjenesten et år, så blir du plassert i en av de ledige avdelingene jeg listet opp. Ville i selv i Sjøforsvaret i juli og fikk dette ønsket oppfylt som en av de siste som fikk plass på juli-innrykket på Madla Leir.

Jaja, men får vel meir informasjon når eg er på sesjon, men likte ikkje det du lista opp pleya. Men går det an å utsette fgtj når du er på sesjon?

Lenke til kommentar

Da jeg var på sesjon forrige torsdag var følgende avdelinger opptatt:

- 2. Bataljon

- Panserbataljonen

- Artilleribataljonen (ledig i januar)

- Ingeniørbataljonen (ledig i januar)

- GSV

- Militærpoliti

- Sjøforsvaret (ledig januar og mars)

- Sambandsbataljonen

- Kampeskadronen

- Sanitetsbataljonen

- HMKG (ledig oktober, januar og april)

 

Ledige avdelinger:

- HMKG (oktober, januar og april)

- Sjøforsvaret (januar og mars)

- Luftforsvaret (juli, september, januar og mars)

- CSS-bataljonen

 

Stormsoldat er ikke lenger mulig, da dette ble fullt allerede lang tid før jeg var på sesjon. Så med mindre du er født i 93 og senere, eller ønsker å utsette førstegangstjenesten et år, så blir du plassert i en av de ledige avdelingene jeg listet opp. Ville i selv i Sjøforsvaret i juli og fikk dette ønsket oppfylt som en av de siste som fikk plass på juli-innrykket på Madla Leir.

Jaja, men får vel meir informasjon når eg er på sesjon, men likte ikkje det du lista opp pleya. Men går det an å utsette fgtj når du er på sesjon?

 

Man kan utsette førstegangstjenesten et år ja. Å bli "midlertidig fordelt", altså sette opp 3 alternativer anbefales ikke om man ønsker å bli innkalt til tjeneste. Om du utsetter den et år, og blir direkte fordelt, er omtrent alle muligheter tilstede.

 

Inne på sesjonssenteret sto det ei tavle som var satt opp nærmest som en resturantmeny.

"Dagens anbefalte" var HMKG i oktober... :p

 

Ellers kan jeg nevne at omtrent halvparten av gutta på sesjon bare snakker om hvor fett de skal ha det når de kjører TANKS i panser eller hvor fett de skal ha det når de får bazooka, men skuffelsen blir stor når de kommer ut fra offiser og har fått fordeling til helt andre tjenestesteder.

 

Egentlig synd i grunnen med det "førstemann til mølla-prinsippet" når det gjelder førstegangstjeneste.

 

Men om du ønsker store muligheter og har bestemt deg for å bli stormsoldat, og har mulighet til å utsette tjenesten et år, så gjør du det. For Panser eller 2. batajon kommer du ikke i nå.

Endret av Pleya
Lenke til kommentar

JR Ewing: Er vel den vanlege V&S eg tenkjer på, har ikkje høyrt om Basesett II.

 

EDIT: Den Basesett II såg eigentleg interessant ut, er det veldig krevande i forhold til vanleg V&S?

Var i Basesett II for noen år siden. Har ikke vært i vanlig v&s, så har ikke all verdens sammenligningsgrunnlag. Men da jeg var inne var basesettet i Bodø. Du kan tro vi var misunnelige på v&s gjengen på hovedflyplassen som hadde turnus, og to netter i felt iløpet av året.. :p

Lenke til kommentar

Hehe, kjedeleg at det ikkje er turnus på Basesett II da, men kan skjøne frustrasjonen :)Trur nok at det blir den vanlege V&S om det skulle bli ein av dei.

Du vil heller ha en slakk førstegangstjeneste enn en fet?

Eg kunne vel tenkt meg begge typane, men verken for slapt eller for ekstremt slik som fallskjermjeger osv. er eg ikkje interessert i.

Lenke til kommentar

Valgte selv å utsette tjenesten et år for å kunne havne i PBN. Har veldig lyst til å ta HBS senere, da helst også innen PBN eller 2.BN og da føler jeg det hvertfall ikke har vært noen ulempe å vite litt mer om hva man går til.

Også kan du jo risikere å havne med meg hvis du utsetter til 2012, bare det er jo god nok grunn til å utsette. :new_woot:

Lenke til kommentar

Valgte selv å utsette tjenesten et år for å kunne havne i PBN. Har veldig lyst til å ta HBS senere, da helst også innen PBN eller 2.BN og da føler jeg det hvertfall ikke har vært noen ulempe å vite litt mer om hva man går til.

Også kan du jo risikere å havne med meg hvis du utsetter til 2012, bare det er jo god nok grunn til å utsette. :new_woot:

Må vel nesten utsette tenesta mi då :tease: Men er ikkje til PBN eg har tenkt meg, men heller til 2. BN som eg trur eg kjem til å ende på ;)

Lenke til kommentar

Er inne til førstegangstjenesten som stormer nå, så hvis du har noen spesifikke spørsmål, så skal jeg svare så godt jeg kan :)

 

Er det fysisk krevande, eller går det greit med ein som er i normalt fysisk form?

 

Er det mykje å gjera?

 

Er det på Rena eller på Setermoen du er stasjonert, og korleis er evt miljøet der?

 

Kjem med fleire om det dukkar opp fleire spørsmål i denne skallen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...