Gå til innhold

Oppvarming for styrketrening


Anbefalte innlegg

 

Skal du varme opp med så tunge vekter, så vil det påvirke prestasjonen hvis man f.eks trener program ala RYP og Stronglifts.

Nei, det stemmer ikkje. Eg kjører eit program som er tyngre enn SL og varmar opp med 95% før dei tyngste setta. Utan den oppvarminga klarar eg stort sett ikkje å løfte vektene.

 

 

Det varierer veldig på antall sett og hvordan man utfører dem.

HAr f.eks forskjellig oppvarming fra mark til knebøy, sidne jeg bare kjører 1x5 topsett på mark.

Få orden på quotinga di.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da gjenstår spørsmålet: trenger man oppvarming før oppvarminga?

 

Min mening er at det er 10 bortkasta minutter. Ved å legge mark eller bøy til starten av økta vil du få i gang blodpumpa.

 

Jeg gjør unna treningsøktene mine på 35-45 min, uten stress.

Så du meiner at ein ikkje bør vere skikkeleg varm før ein tar markløft eller knebøy? To av dei tyngste øvelsane med høgast skadefrekvens, foreslår at du tenker over den en gang til.

 

Kor lang tid ein brukar på ei økt varierar etter kva program ein køyrer, mine økter varer alt fra 25 min til 90 min, medregna oppvarming.

Skader i markløft og knebøy kommer vel like så gjerne av den elendige teknikken folk flest utøver. Jeg har fortsatt til gode å se noen med god knebøyteknikk der jeg trener, skal sies at det er sjelden jeg ser noen som kjører knebøy. Poenget mitt er: du trenger ikke oppnå 80% av maxpuls før du begynner på oppvarminga til knebøyen. Gå heller rett til racket og begynn oppvarminga der. Om du ikke føler deg klar for arbeidssett - mer oppvarming.

 

Jeg varmer opp i fire inkrementer før tre arbeidssett à 5 repetisjoner. Man behøver ikke pause mellom arbeidssettene - tiden det tar å bytte vekt er nok.

 

Hvis arbeidssettene er på 50kg, er dette hvordan det vil se ut:

 

Stang: 2x5

30kg: 1x5

40kg: 1x3

45kg: 1x2

50kg (arbeidssett): 3x5

 

Om du ikke har pause mellom arbeidssett, er ikke dette styrketrening. 4 inkrementer på oppvarming er unødvendig.

 

Ops, fikset.

Anyways, oppvarming varierer fra person til person og fra øvelse til øvelse etc.

 

Folk er ikke så forskjellige som du skal ha det til. Oppvarming varierer fra øvelse til øvelse, men dette er klart skrevet i førstepost.

 

 

Synes diskusjonen sporer av tråden her nå.

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...