Gå til innhold

Komplett-PC, garanti vs. reklamasjon


srbz

Anbefalte innlegg

Dette er en sak jeg plutselig kom til å tenke på etter å ha fundert litt i en annen tråd. Vanlig standard er å gi ett til to års garanti på en PC, mens Komplett normalt gir tre års garanti på maskiner de bygger for deg (altså Komplett PC-bygger, og ikke deler eller "ferdigmaskiner" fra andre produsenter). I disse tilfeller må jo Komplett anses for å være både produsent og selger av maskinen.

 

Garanti vs. reklamasjon

Grensene her er ofte uklare, men i all hovedsak er reklamasjonsrett noe du som forbruker har overfor selger. Garanti er en "tilleggstjeneste" produsenten ofte tilbyr, som regel med kortere omfang enn den lovbestemte reklamasjonstiden, men en garanti har på ingen måte mulighet til å redusere forbrukerens lovfestede reklamasjonsrett. Reklamasjonstiden for PC-er er ved dom fastsatt til å være fem år.

 

Hvorfor tre år?

Det jeg da lurer på er: hvorfor tilbyr Komplett tre års garantitid når andre produsenter vanligvis tilbyr ett til to? Det jeg umiddelbart selv tenker er at når de som selger uansett har en femårig reklamasjonsplikt kan de like gjerne også utvide garantitiden som en ekstra "rosin i pølsa". De har jo uansett fem års reklamasjonsplikt, og kunden har uansett fem års reklamasjonsrett, så de forplikter seg ikke noe ytterligere ved å gi tre års garanti istedenfor to. Ikke alle forbrukere tenker over at de faktisk har en lovfestet reklamasjonsrett som ofte strekker seg ut over den produsentfastsatte garantitiden.

 

Hvorfor da ikke fem år?

Vel, hvis min foreløpige resonnering så langt er riktig, hvorfor gir ikke Komplett da like gjerne fem års garantitid? Sett i forhold til konkurrerende produsenter ville jo det vært aldeles himmelsk, og forbrukere som vektlegger slikt (og som samtidig ikke er klar over den lovfestede reklamasjonsretten) ville gått i taket! Komplett sin "fordel" er jo at det vil være dem selv som tar regningen uavhengig av om en evt. mangel rettes på garanti eller reklamasjon, siden de er både produsent og selger. Om en selger selger produkter fra andre produsenter vil produsenten dekke mangler innenfor garantitiden, mens selger potensielt vil måtte ta regningen i perioden etter garantitiden er løpt ut så lenge produktet fremdeles har reklamasjonsrett.

Kan det være nettopp fordi mange forbrukere generelt ikke er klar over den lovfestede femårige reklamasjonsretten, og at Komplett dermed går ut ifra at mange forbrukere ellers ikke vil benytte seg av denne?

 

Er det hele et "sleipt" triks fra Komplett for å gjøre PC-byggeren sin mer attraktiv samtidig som de vil redusere antall reklamasjonssaker, eller er det andre vesentlige forskjeller mellom Komplett sin garanti og den lovfestede reklamasjonsretten jeg har oversett?

 

edit: de har reklamasjonsplikt som selger, ikke som produsent :)

Endret av srbz
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor 3 år og ikke 2 eller 5 år? Fordi garanti selger. Etter 5-6 år med forbrukerskjøpsloven så er ordet garanti fortsatt et "salgstriks" som faktisk selger. Står man som forbruker og skal velge i mellom maskin 1 og maskin 2, så kan antall garantiår være utslagsgivende for hvilken man velger, selv om reklamasjonsfristen er lik på begge. Sistnevnte overgår da også som regel antall garantiår.

 

Det er forsåvidt ikke vanskelig å skille mellom garanti og reklamasjon. Ufravikelig reklamasjon har man på alt som kjøpes av en privatperson i en butikk her i Norge. Den gir klare rettigheter som er lovfestet i forbrukerkjøpsloven. Det finnes naturligvis enkelttilfeller som kan være på kanten og/eller diffuse, men som regel er den veivisende i mange saker.

 

Garanti er noe produsent, butikk eller selger gir deg på frivillig basis. De er ikke lovpålagt å gi dette. Men skal de reklamere med garanti, så må de også tilby bedre rettigheter enn hva forbrukerkjøpsloven gir, selv om de ikke kan redusere rettighetene man får via loven.

Lenke til kommentar

Hvorfor 3 år og ikke 2 eller 5 år? Fordi garanti selger.

ja, nettopp. Så hvorfor ikke fem år?

 

skal de reklamere med garanti, så må de også tilby bedre rettigheter enn hva forbrukerkjøpsloven gir, selv om de ikke kan redusere rettighetene man får via loven.

Jess, men hvilke utvidede rettigheter gir Komplett sin garanti kontra forbrukerkjøpsloven?

 

Er det hele et "sleipt" triks fra Komplett for å gjøre PC-byggeren sin mer attraktiv samtidig som de vil redusere antall reklamasjonssaker, eller er det andre vesentlige forskjeller mellom Komplett sin garanti og den lovfestede reklamasjonsretten jeg har oversett?

Endret av srbz
Lenke til kommentar
ja, nettopp. Så hvorfor ikke fem år?

Sannsynligvis fordi det vil være en større kostnad knyttet til 5 års garanti kontra 3 års garanti.

 

Jess, men hvilke utvidede rettigheter gir Komplett sin garanti kontra forbrukerkjøpsloven?

Eg vet ikke, men i følge en av disse komplett PC'ene de har så var det linket hit.

 

I henhold til markedsføringsloven så skal Komplett opplyse klart og tydelig om vilkårene for garantien. Det kan eg ikke akkurat si at Komplett gjør.

Lenke til kommentar
ja, nettopp. Så hvorfor ikke fem år?

Sannsynligvis fordi det vil være en større kostnad knyttet til 5 års garanti kontra 3 års garanti.

Poenget mitt er: er det egentlig det? Gitt at garantien ikke utvider rettighetene i forhold til reklamasjon så blir det bare et ord. Et ord som da både er et salgsargument og en "oppvekker" som bevisstgjør forbrukerne deres rettigheter.

 

Spørsmålet mitt med denne tråden er da: unngår Komplett med overlegg å gi fem års garanti fordi forbrukere som ellers ikke ville vært klar over den femårige reklamasjonsretten da vil være troende til å benytte seg av dette - eller er det andre vesentlige forskjeller mellom garanti og reklamasjon?

 

i følge en av disse komplett PC'ene de har så var det linket hit.

 

I henhold til markedsføringsloven så skal Komplett opplyse klart og tydelig om vilkårene for garantien. Det kan eg ikke akkurat si at Komplett gjør.

Jeg så også denne linken, og det er ingenting der som tilsier at garanti gir noe utvidete rettigheter kontra reklamasjon.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Du gikk glipp av et poeng. Komplett har ikke lov til å markedsføre garanti med mindre det gir utvidede rettigheter i forhold til forbrukerkjøpsloven, uten å begrense den. Så ja, 5 år kontra 3 år vil kunne gi Komplett merutgifter ettersom de må gi forbrukeren mer rettigheter i to år ekstra.

Lenke til kommentar

Isåfall er vel hovedspørsmålet mitt besvart, neste på listen blir da å dokumentere hvilke utvidede rettigheter garantien gir. Sendte en mail til Komplett, kanskje vi er så heldige å få et svar fra dem selv :)

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...