Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nok strøm?


Anbefalte innlegg

Hei!

Har satt anlegget mitt inn i bilen til kompisen, anlegget består av:

Monoblokk forsterker (1 Ohm - 1250w RMS, jallawatt..) 105A sikringer(35x3) Merker: usCarvor

Driver 2stk:

Almani S3-12, 500w RMS (Dual 4 Ohm voice coil) koblet sammen til 1 Ohm.

Batteri:

Biltema 62Ah bilbatteri

Bilen:

Audi a4 1,6l(B5), original dynamo, antageligvis 60A eller noe sånn..

Kabler og sikring:

Biltema 16mm2 strøm og jord, 60A sikring (største de solgte på biltema..)

 

Når vi skurdde dette litt høyt røyk sikringen ganske fort, men det jeg egentlig lurer på er om denne dynamoen og dette batteriet gir nok størm?? :p

Hvis ikke er det noen rimelige!? alternativer for oppgradering? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Har satt anlegget mitt inn i bilen til kompisen, anlegget består av:

Monoblokk forsterker (1 Ohm - 1250w RMS, jallawatt..) 105A sikringer(35x3) Merker: usCarvor

Driver 2stk:

Almani S3-12, 500w RMS (Dual 4 Ohm voice coil) koblet sammen til 1 Ohm.

Batteri:

Biltema 62Ah bilbatteri

Bilen:

Audi a4 1,6l(B5), original dynamo, antageligvis 60A eller noe sånn..

Kabler og sikring:

Biltema 16mm2 strøm og jord, 60A sikring (største de solgte på biltema..)

 

Når vi skurdde dette litt høyt røyk sikringen ganske fort, men det jeg egentlig lurer på er om denne dynamoen og dette batteriet gir nok størm?? :p

Hvis ikke er det noen rimelige!? alternativer for oppgradering? :)

 

Hei.

 

Sier seg vel ganske klart at dette ikke er bra nok... For tynne ledninger og for liten hoved sikring. Nei dynamoen er ikke sterk nok til å drive anlegget ditt stabilt. Ett 62 amp batteri vill ikke holde særlig lenge. Ambefaler deg å montere ett bateri til og en kondensator. Dette vil hjelpe litt. Du kan jo også se etter en kraftigere dynamo fra en dieselbil.

 

:innocent:

Lenke til kommentar

Du må nok legge opp dobbelt så tykk ledning ja, men noe kondensator trenger du ikke, det gjør ingen, men større sikring må du ha. Jeg vil tro dynamoen din lader litt mer enn 60A, kanskje 80A, men dette kan du sjekke med forhandler. Også bør du ha et litt kraftigere batteri, samt oppgradere kablene mellom batteri og dynamo, og mellom batteri og karosseri ;)

Lenke til kommentar

Du må nok legge opp dobbelt så tykk ledning ja, men noe kondensator trenger du ikke, det gjør ingen, men større sikring må du ha. Jeg vil tro dynamoen din lader litt mer enn 60A, kanskje 80A, men dette kan du sjekke med forhandler. Også bør du ha et litt kraftigere batteri, samt oppgradere kablene mellom batteri og dynamo, og mellom batteri og karosseri ;)

Hadde dette babelsettet holdt Boss kablesett :)

Også når det kommer til batteri, er det lurt med gele/stereo batteri eller holder det med bare et vanlig, noe kraftigere batteri (90Ah+? , 100A sikring?)

Lenke til kommentar

Det kabelsettet holder, du kan jo legge det sammen med det du har. Et vanlig batteri burde også holde til ditt bruk, og 100A sikring holder. (husk at sikringen skal sitte ved batteriet ;))

Ja, har sikringen ca 20 cm fra batteriet ;D

Men holder et biltema batteri da, eller burde det være ordentlig merke? :p

Takke for svar! :)

Lenke til kommentar

Du må nok legge opp dobbelt så tykk ledning ja, men noe kondensator trenger du ikke, det gjør ingen, men større sikring må du ha. Jeg vil tro dynamoen din lader litt mer enn 60A, kanskje 80A, men dette kan du sjekke med forhandler. Også bør du ha et litt kraftigere batteri, samt oppgradere kablene mellom batteri og dynamo, og mellom batteri og karosseri ;)

 

Hvordan kan du påstå at "ingen" trenger kondensator? Vet du egentlig hva en kondensator er og brukes til? Kondensator er faktisk ekstra viktig når ikke bilen klarer å levere nok strøm. De sørger for at du ikke får for lite strøm til bass. Slik at du ikke får etter slep. Er jo kjedelig når bassen ikke går i takt med musikken. En kondensator sørger for av forsterkeren/e får nok spenning. Alle som driver litt med bil stereo vet at man trenger ca 1 farads kondensator pr 1000w. Mener A4 1.6 har 64amp dynamo. A4 1.8 har 70amp. A4 1.9TDi leveres med 90 og 120amp dynamo... så det man burde sette inn er en 120amp fra en A4 1.9TDi

 

:innocent:

Lenke til kommentar

Det kabelsettet holder, du kan jo legge det sammen med det du har. Et vanlig batteri burde også holde til ditt bruk, og 100A sikring holder. (husk at sikringen skal sitte ved batteriet ;))

Ja, har sikringen ca 20 cm fra batteriet ;D

Men holder et biltema batteri da, eller burde det være ordentlig merke? :p

Takke for svar! :)

 

Sikringen skal sitte max 15 cm fra batteriet. Det beste er selvfølgelig ett kvalitets batteri. Syre batterier tåler ikke å utlades på samme måte som ett gelebatteri. Men syrebatterier funker selvfølgelig om du bare passer på dem. Noe jeg pleier å gjøre ved ettermontering av bilstereo er og sette inn ett batteri ekstra i bagasje rommet. På den måten så blir ikke strekkene fra bateriet til forsterkerene så langt. Du får også flere ampere strøm til å spille med. Sett så en kondensator mellom batteriet og forsterkeren. Så nære forsterkeren som mulig. Så har du en god og stabil strømforsyning. :thumbup:

 

:innocent:

Lenke til kommentar

Du må nok legge opp dobbelt så tykk ledning ja, men noe kondensator trenger du ikke, det gjør ingen, men større sikring må du ha. Jeg vil tro dynamoen din lader litt mer enn 60A, kanskje 80A, men dette kan du sjekke med forhandler. Også bør du ha et litt kraftigere batteri, samt oppgradere kablene mellom batteri og dynamo, og mellom batteri og karosseri ;)

 

Hvordan kan du påstå at "ingen" trenger kondensator? Vet du egentlig hva en kondensator er og brukes til? Kondensator er faktisk ekstra viktig når ikke bilen klarer å levere nok strøm. De sørger for at du ikke får for lite strøm til bass. Slik at du ikke får etter slep. Er jo kjedelig når bassen ikke går i takt med musikken. En kondensator sørger for av forsterkeren/e får nok spenning. Alle som driver litt med bil stereo vet at man trenger ca 1 farads kondensator pr 1000w. Mener A4 1.6 har 64amp dynamo. A4 1.8 har 70amp. A4 1.9TDi leveres med 90 og 120amp dynamo... så det man burde sette inn er en 120amp fra en A4 1.9TDi

 

:innocent:

 

Tosk, det er du som ikke vet hva du snakker om nå, for en kondensator gir absolutt ingen ekstra strøm, det er ingen magisk sak. Den trenger derimot strøm for å lade seg opp, og kan i noen tilfeller jevne ut strømmen, men hvis man har nok strøm så er alt i orden, og har man for lite strøm så lager ikke en kondensator noe ekstra strøm, hvis du tror det så er du virkelig ute å sykler. Diskusjonen har vært oppe mange ganger, så søk litt og du vil finne ut dette du også ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du må nok legge opp dobbelt så tykk ledning ja, men noe kondensator trenger du ikke, det gjør ingen, men større sikring må du ha. Jeg vil tro dynamoen din lader litt mer enn 60A, kanskje 80A, men dette kan du sjekke med forhandler. Også bør du ha et litt kraftigere batteri, samt oppgradere kablene mellom batteri og dynamo, og mellom batteri og karosseri ;)

 

Hvordan kan du påstå at "ingen" trenger kondensator? Vet du egentlig hva en kondensator er og brukes til? Kondensator er faktisk ekstra viktig når ikke bilen klarer å levere nok strøm. De sørger for at du ikke får for lite strøm til bass. Slik at du ikke får etter slep. Er jo kjedelig når bassen ikke går i takt med musikken. En kondensator sørger for av forsterkeren/e får nok spenning. Alle som driver litt med bil stereo vet at man trenger ca 1 farads kondensator pr 1000w. Mener A4 1.6 har 64amp dynamo. A4 1.8 har 70amp. A4 1.9TDi leveres med 90 og 120amp dynamo... så det man burde sette inn er en 120amp fra en A4 1.9TDi

 

:innocent:

 

Tosk, det er du som ikke vet hva du snakker om nå, for en kondensator gir absolutt ingen ekstra strøm, det er ingen magisk sak. Den trenger derimot strøm for å lade seg opp, og kan i noen tilfeller jevne ut strømmen, men hvis man har nok strøm så er alt i orden, og har man for lite strøm så lager ikke en kondensator noe ekstra strøm, hvis du tror det så er du virkelig ute å sykler. Diskusjonen har vært oppe mange ganger, så søk litt og du vil finne ut dette du også ;)

 

Og hvor dum er det mulig å bli? En kondensator er som ett batteri i miniatyr. Men den gir fra seg strømmen ufattelig mye raskere. Og ja, den jevner ut strømmen. Du sier at en ikke trenger kondensator så lenge du har strøm nok. Vel det er ikke så helt dumt sagt. Men hva når batteriene dine ikke klarer å levere strømmen raskt nok? Ingen trenger kondensator sier du? Da foreslår jeg at du åpner en kvalitets forsterker å ser om du ikke finner en kondensator eller ti... Kondensatorer blir også brukt som beskyttelse for å ikke overbelaste kurser ved store effekt uttak. Tror nok ikke du finner mange følsome el produkter uten kondensatorer lengre... og ja jeg sier ikke at det bare er du som tror at kondensatorer ikke har noe for seg. Sier bare at du / dere tar feil! Hadde vel vært liten vits å fulle all mulig elektronikk med kondensatorer om det ikke var behov for det... Tror du produsentene gjør det for morro skyld? Nei da, jeg er ikke elektrikker. Jeg jobber i bilbransjen. Men min svigerfar er elektrikker. Og ja jeg har forhørt meg med ham.

 

:innocent:

Lenke til kommentar

OMG! nå snakker du om kondensatorer INNI forsterkerene plutselig, og de er selvfølgelig der av en grunn, men en ekstra stor kondensator trenger man IKKE uansett om man har nok strøm eller ikke.

Har man nok strøm, så er saken grei, og forsterkerene får det de trenger, og har man for lite strøm så må man bytte dynamo osv, enkelt og greit. En kondensator lager ikke strøm på noen måte. Det er en myte at man MÅ ha kondensator for å få nok strøm. Har man en skikkelig forsterker, og nok strøm så blir en kondensator overflødig uansett hva du tror.

 

Nå har jeg bare drevet med bilstereo i 20år, men jeg har ennå ikke hatt bruk for en kondensator, selv ikke med anlegg opp mot 100K og 500A+, så jeg mener det er totalt bortkastede penger.

 

Jeg gidder ikke å diskutere dette med folk som ikke vet hva de snakker om, så jeg legger denne diskosjonen død nå, men jeg foreslår at du søker litt på feks bilstereoforumet så får du fort svarene ang kondensator eller ikke ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...