Gå til innhold

Trenger hjelp med Nikon d5000 - Autofokus.


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har et skikkelig stort problem med et Nikon D5000 jeg nylig har kjøpt. Har hatt speilrefleks i mange år, både dyre og billig hus, eks 350d, 20d, 1ds, 1d, D700 og nå d5000 for å nevne noen. På alle de nevnte kameraene (Unntatt 350d hvis jeg husker rett) så hadde man mulighet til å låse autofokus ved å bruke en annen knapp enn utløseren, jeg har blitt totalt avhengig av dette da jeg som regel bruker objektiver med stor blender. Jeg fokuserer på, feks personen som skal være i fokus, for deretter å komponere bilde som jeg vil. Når jeg fikk D5000 kamera la jeg med en gang autofokus lås til AE-L + AF-L knappen og tenkte at den var i boks. Men så lett var det ikke.

 

Når jeg nå skal ta bilder fungerer alt som det skal helt til jeg skal komponere bilde slik jeg vil. Da nekter kamera å ta bilde hvis ikke det område jeg akkurat fokuserte på er i midt i fokuspunktet. Det er en avstand måler som måler dette, og den har jeg prøvd å sku av uten at det hjalp. Selvsagt kan jeg drive å flytte rundt på fokuspunktene, men dette er latterlig tungvint etter min mening.

 

Kamera var et brukt kjøpt, så noe bruksanvisning har jeg heller ikke. Please si at det er en mulighet å bruke autofokus litt friere enn dette, eller er det slik idiotiske ting Nikon implementerer i de billigere kameraene sine slik at sånne som meg "må" kjøpe noe dyrere... Noen der ute som kan hjelpe meg, så blir jeg kjempe glad. Håper det er en idiotisk feil av meg og at det er løst i en fei.

 

mvh Cooj (Som er noe frustert når han skriver dette innlegget, er vanligvis ganske Nikon fanboy....)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann!

 

Vår venn Mr Rockwell har skrevet litt om AF på D5000:

http://www.kenrockwe...af-settings.htm

 

Har ikke lest den selv, og har heller ikke D5000, så går ikke god for at du får den hjelpen du trenger der.

 

Ellers har Nikon en "digitutor" for D5000 her:

http://www.nikonusa....utor/index.html

 

Og her er link til nedlasting av brukermanual på engelsk:

http://www.nikonusa....lr/D5000_en.pdf

 

Da har du noe å lese på resten av kvelden :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå har jeg lest igjennom det som er å lese, og jeg finner rett og slett ikke en løsning på problemet mitt...

Jeg får stikke innom foto video eller en lignende butikk og høre med noen der, hvis ikke blir det nok nytt kamera på meg.

Lenke til kommentar

Jeg hadde en d5000 før, og hadde ett ganske likt problem når jeg brukte min sigma vidvinkel (var ikke mulig å velge AF eller MF på objektivet) Det som funka for meg var å holde inn en knapp oppe ved utløseren når jeg tok bildene. Nå er det en stund siden jeg har hatt nikon, så husker ikke hva knappen heter, men den var liten og litt kjeitete plassert ikke så langt unna utløseren. Håper det hjelper

Lenke til kommentar

Har ikke Nikon selv, men brukte et halvt minutt til å skumme gjennom PDF-manualen. Leser du bruksanvisningen, som ble linket til over, så ser du at knappen "AE-L/AF-L" er nettopp dette - bokstavene står forøvrig for "Auto Exposure-Lock" og "Auto Focus-Lock". Les side 164 i manualen:

 

f2: Assign AE-L/AF-L Button

Choose the role played by the AE-L/AF-L button.

 

AE/AF lock

Focus and exposure lock while the AE-L/AF-L button is pressed.

AE lock only

Exposure locks while the AE-L/AF-L button is pressed.

AF lock only

Focus locks while the AE-L/AF-L button is pressed.

AE lock (hold)

Exposure locks when the AE-L/AF-L button is pressed, and remains locked

until the button is pressed a second time or the exposure meters turn

off.

AF-ON

The AE-L/AF-L button initiates autofocus. The shutter-release button can

not be used to focus.

 

 

Gå inn i custommenyen på "f2" og velg den modusen som passer deg best.

 

 

Edit:

Og ellers er standardrutinen for å kun bruke utløserknappen å peke på det som skal være i fokus, holde knappen halvveis nede så du får fokus, og deretter fremdeles holde knappen halvveis nede mens du rekomponerer bildet. Det funker dårlig med servo-autofokus (men det bruker du typisk uansett ikke når du rekomponener), og det er en problemstilling med at avstanden endrer seg når fokusplanet får en annen vinkel i det du roterer kameraet, men det er en kjent og kjær måte å få det til å fungere på selv uten "ekstra" knapp.

 

Full artistisk frihet får du ved å sette enten autofokus eller eksponering på utløserknappen og den andre av de to på "AE-L/AF-L"-knappen - så kan du rette kameraet både mot det du skal eksponere ut fra og det du skal fokusere ut fra og trykke passende knapper, før du rekomponerer det endelige bildet og trykker knappen helt ned.

 

Men, som sagt, hvis du ikke kjenner til det - så kan du enkelt gjøre det du beskriver ved å rette kameraet mot der du skal ha fokus og trykke utløserknappen halvveis ned før du rekomponerer - med mindre du også skal lage eksponering mot annet punkt, ta seriebilder eller lignende vil denne metoden fungere fint.

Endret av Trondster
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Glemte du å lese den øverste posten, Trondster? Det var et veldig langt og informativt svar du skrev, men jeg mistenker at trådstarter skjønner alt det der.

 

Sånn jeg forstår det, er det slik at når han fokuserer, så låser AF (med AE-L/AF-L-knappen), og så rekomponerer, så vil ikke kameraet la han ta bilde, siden området som nå er i det aktive fokuspunktet ikke lenger er i fokus. Er det riktig, Cooj?

 

Har undersøkt litt med min D7000 nå, og eneste måten jeg får en lignende oppførsel er når AE-L/AF-L er valgt til AF-ON, og AF-modus er satt til AF-S eller AF-A. Da vil AF slå inn når jeg trykker AE-L/AF-L-knappen, så rekomponerer jeg, og slipper AE-L/AF-L-knappen, og trykker utløseren helt ned. Da vil jeg ikke få tatt noe bilde. Om det er det som skjer hos deg, så er løsningen å ikke slippe AE-L/AF-L-knappen før du trykker utløseren.

 

Håper det hjalp :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Glemte du å lese den øverste posten, Trondster? Det var et veldig langt og informativt svar du skrev, men jeg mistenker at trådstarter skjønner alt det der.

 

Sånn jeg forstår det, er det slik at når han fokuserer, så låser AF (med AE-L/AF-L-knappen), og så rekomponerer, så vil ikke kameraet la han ta bilde, siden området som nå er i det aktive fokuspunktet ikke lenger er i fokus. Er det riktig, Cooj?

 

Har undersøkt litt med min D7000 nå, og eneste måten jeg får en lignende oppførsel er når AE-L/AF-L er valgt til AF-ON, og AF-modus er satt til AF-S eller AF-A. Da vil AF slå inn når jeg trykker AE-L/AF-L-knappen, så rekomponerer jeg, og slipper AE-L/AF-L-knappen, og trykker utløseren helt ned. Da vil jeg ikke få tatt noe bilde. Om det er det som skjer hos deg, så er løsningen å ikke slippe AE-L/AF-L-knappen før du trykker utløseren.

 

Håper det hjalp :)

 

Takk, som du sier er jeg selvfølgelig klar over alt som blir nevnt i posten til Trondster.

 

Du har helt rett, i alle dine antagelser Evenseth. Og du har også løst problemet mitt, tidligere kunne jeg slippe fokus knappen og knipse i vei, men nå må altså denne holdes nede, dette hadde jeg rett go slett ikke tenkt på, så tusen takk for hjelpen Evenseth. God kveld til dere alle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...