Gå til innhold

TV/Internett oppfører seg rart, strømnettet?


Anbefalte innlegg

Heisann

 

Flyttet inn i rekkehus for noen år siden og har GET digital tv, og for ikke så lenge siden fikk vi internett via GET også. Er ganske fornøyd og er mye bedre enn Ventelo som vi hadde før.

 

Men tven her i huset har alltid oppført seg rart syns vi. Fordi hver gang vi åpner kjøleskapet (som er like ved tven) eller slår av/på lys i nærheten av tven, så glitcher bildet og det spraker litt i lyden. Det skjer ikke hver gang, men det skjer ganske ofte. Kan jo legge til at det ikke skjer hvis vi ser på film på tven via dvd-spiller, så det eksluderer vel at det er noe gale med TVen?

 

I det siste har internettet også vært ganske ustabilt. Mine foreldre som er på nettet trådløst har klagd veldig mye over at det er veldig ustabilt. Jeg som er på kabel har ikke lagt mye merke til det, men i det siste så har jeg ofte fått veldig dårlige resultater på speedtest.net, langt fra det vi betaler for. Ofte går streaming av youtube veldig tregt. Mens andre dager går alt i toppfart.

 

Ringte GET og han sa det kunne se ut som det var noe gale med signalet inn til oss, og det kommer en tekniker for å se på det. Så hva er poenget med emnet? Vel jeg lurer på om noen har erfaringer med dette? Hva virker som problemet?

 

Et annet poeng jeg vil trekke frem er strømforsyningen min. Det er en flett ny Corsair HX 750W, den kan plutslig begynne å pipe ganske høyt, og på en veldig høy frekvens som virkelig er irriterende. Varer i noen sekunder så forsvinner det. Det kan skje når jeg surfer eller rett og slett når pcen er slått av (men ikke når selve strømforsyningen også er slått av)

Det som er rart er at dette skjedde med MIST 600w strømforsyningen jeg hadde tidligere også, jeg kjøpte ny når jeg bygde ny PC for jeg trodde den sang på sitt siste vers. Kan dette ha sammenheng med strømnettet vårt?

 

 

Jeg har veldig dårlig peiling på alt som har med strøm å gjøre, hvis dere trenger mer informasjon så spør så skal jeg prøve mitt beste å svare.

Og takk til alle som vil dele erfaringer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Præv å mål spenningen inn på strømforsyninga di. Er den litt høy kan det uten tvil forårsake "pipinga" du snakker om og i tillegg være skadelig.

 

Det at tv'en "glitsjer" kommer av forstyrrelser ifra strømnettet internt i huset ditt. Det kan være at tv-kabelen ligger i nærheten av en strømførende kabel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Teknikeren var og så på det i dag. Kabelen til utaket var ikke splittet skikkelig (var ikke isolering på ene kabelen!) så ikke rart det har glitchet i bildet når elektriske artikler har gått av på. Har ikke merket problemer enda hvertfall.

 

Angående strømforsyningen min, er det billig med slikt apparat? Noe som selges på clas ohlson f.eks? Er det bare noe som man stikker i veggen så gjør den resten?

 

Hva hvis spenningen er for høy, er det skadelig for strømforsyningen/pcen min? Og hva kan/må eventuelt gjøres hvis spenningen er for høy?

 

Edit: Lyspærer virker også til å ha en veldig kort levetid her i huset, spesielt foreldrene mine irriterer seg over det. Det er vel gjerne også et tegn på at spenningen er for høy?

Endret av siindre
Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Teknikeren var og så på det i dag. Kabelen til utaket var ikke splittet skikkelig (var ikke isolering på ene kabelen!) så ikke rart det har glitchet i bildet når elektriske artikler har gått av på. Har ikke merket problemer enda hvertfall.

 

Angående strømforsyningen min, er det billig med slikt apparat? Noe som selges på clas ohlson f.eks? Er det bare noe som man stikker i veggen så gjør den resten?

 

Hva hvis spenningen er for høy, er det skadelig for strømforsyningen/pcen min? Og hva kan/må eventuelt gjøres hvis spenningen er for høy?

 

Edit: Lyspærer virker også til å ha en veldig kort levetid her i huset, spesielt foreldrene mine irriterer seg over det. Det er vel gjerne også et tegn på at spenningen er for høy?

 

Spenningen i boligen din kan være relativt høy før TV, pc, etc tar skade. Vi snakker over 250-260V. Lyspærer kan ryke litt fortere, men dette kan også være pga. av vibrasjoner i bygningen og i nærheten til pærene. Hvor er det pærene som ryker er plassert? Er det mye gjennomgang i de rommene? Ligger de inntil naboen som kanskje er litt hardhend med dørene sine? Glødepærer i ytterganger/vindfang, trapperom og ganger har en tendens til å ryke fortere en andre. Mulig bøtemiddel er bytte til sparepærer eller LED-pærer dersom lysvarmen fra disse ikke er for kaldt for deg. Finnes varianter av både LED- og sparepærer med varmer lys dersom du vil ha det.

 

Har nettopp svart på liknende i annen tråd i samme forum som du kan sjekke ut.

 

For å måle spenningen i stikkontaktene dine så trenger du ikke rarer greiene.

for 150;- får du helt greie instrumenter til ditt bruk.

Clas Ohlsons versjon

Du får samme type instrument til nesten samme penge på biltema, jula, obs, etc.

 

Edit: Den andre tråden

Endret av Vigge
  • Liker 1
Lenke til kommentar

snip

 

Spenningen i boligen din kan være relativt høy før TV, pc, etc tar skade. Vi snakker over 250-260V. Lyspærer kan ryke litt fortere, men dette kan også være pga. av vibrasjoner i bygningen og i nærheten til pærene. Hvor er det pærene som ryker er plassert? Er det mye gjennomgang i de rommene? Ligger de inntil naboen som kanskje er litt hardhend med dørene sine? Glødepærer i ytterganger/vindfang, trapperom og ganger har en tendens til å ryke fortere en andre. Mulig bøtemiddel er bytte til sparepærer eller LED-pærer dersom lysvarmen fra disse ikke er for kaldt for deg. Finnes varianter av både LED- og sparepærer med varmer lys dersom du vil ha det.

 

Har nettopp svart på liknende i annen tråd i samme forum som du kan sjekke ut.

 

For å måle spenningen i stikkontaktene dine så trenger du ikke rarer greiene.

for 150;- får du helt greie instrumenter til ditt bruk.

Clas Ohlsons versjon

Du får samme type instrument til nesten samme penge på biltema, jula, obs, etc.

 

Edit: Den andre tråden

 

Tusen takk for tipset, kan kanskje ha noe med vibrasjoner og voldelig bruk av trappene i huset. Vi er tross alt en familie på 5, og det er visst pærene i trappen og underetasjen som går oftest. Kan også se for meg at det er de som får mest gjennomgang vibrasjonsmessig.

 

Takk for linkene også, skal se til å få målt spenningen i uttakene. Liker ikke at både min nye og eldre strømforsyning piper på den måten. Begge kvalitetsmerker, Corsair og MIST.

 

Alt i alt, tusen takk for hjelpen folkens. Hvis jeg husker det så skal jeg oppdatere tråden med hva jeg finner ut hvis noen søker opp tråden senere :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vil bare tilføye at det er KRAV til galvanisk skille på antenneuttak på kabel-tv. Dette i hovedsak pga noen leie situasjoner med brann i antenneuttaket på tv'n.

 

For å prøve og forklare kort:

 

 

Du har en mottaker/tv som er koblet til nettet. Den er dobbeltisolert(Symbol: Firkant inni firkant)

Har du da tv med f.eks strømledning rett i og denne har jord.

Om da enten tv eller annet får jordfeil så vil alltid strømmen ta korteste vei mot jord.

Om da jordingsstrukturen i huset dårlig eller evt tv er koblet til stikk uten jord så kan følgende scenario skje:

Jordfeilen vil følge SCART(jordingen) inn til boksen.

Den er forbundet med kapslingen på boksen. Det samme er antenneledningen. Jordfeilen fil følge den kabelen videre. Dette er ikke dette utstyret dimensjonert for og kan skape høge temperaturer, som igjen kan skape brann.

 

Det samme er med andre forstyrrelser på el-nettet.

Typisk problem kan være tørketrommel som endrer retning, starter eller stopper. Brytere etc.

 

Krav om galvanisk skille

PT fastsatte den 9. juli 2007 forskrift om endring i forskrift om elsikkerhet i elektronisk

kommunikasjonsnett. Endringsforskriften har som formål å hindre brannfare ved tilkobling av

flatskjerm-TV eller datamaskin med TV-kort til kabel-TV-nett.

I elsikkerhetsforskriften § 4 heter det:

”I nye og ombyde elektroniske kommunikasjonsnett som består av koaksialkabel som føres inn

til en bygning, skal skjermen galvanisk skilles fra kabelens skjerm inne i bygningen.”

PT vil presisere at dette galvaniske skille enten kan plasseres i siste avgreningsstender eller i

kundens antennekontakt.

Med ombygning av kabel-tv-nett menes:

1. Utvidelse av antall antennekontakter ut over det anlegget er prosjektert for.

2. Økning av kapasiteten i kabel-TV-nettet utover det nettet er dimensjonert for,

eksempelvis ved utskiftning av forsterkere og passive komponenter med høyere

frekvensområde.

 

 

Endret av ThOms-N
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...