Gå til innhold

Skadet harddisk, inneholder dyrebare dokumenter


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har/hadde en ekstern harddisk, som jeg ikke fikk til å lese filene på. Denne harddisken inneholder blant annet musikkprosjekter som jeg har brukt mye tid på, og håper på å kunne redde iallefall noen av dem.

 

Jeg har gjort et første steg i redningsaksjonen, som jeg mener var et klokt valg! Jeg åpnet den eksterne harddisken, og hentet ut den helt standard Serial ATA harddisken som befant seg inne i denne boksen. Denne har jeg nå forsøkt å montere inne i min stasjonære PC.

 

Det var først nå jeg ikke kom lengre. Jeg slo på PCen. PCen oppdaget harddisken helt perfekt, og alt så bra ut så langt, helt til jeg kom til en scanning av skadete sektorer på denne disken. Denne scanningen såg ut til å gå bra et langt stykke, helt til det stoppet opp et sted. Jeg lot det gå en hel dag, men den kom ikke lengre. Jeg slo av PCen, og slo den på igjen. Denne gangen prøvde jeg å hoppe over denne scanningen, men tastaturet ville ikke reagere.

 

Jeg har helt OK kunnskap om datamaskiner, men vet at jeg blir som en potetbonde blant genforskere på denne siden, så jeg håper på å få noen gode råd! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Segate disk? Finnes kanskje en FW oppdatering til den.

Det er en Seagate disk, ja. Vil en FW oppdatering kunne ha noe å si, når problemet ser ut til å være skadete sektorer? Kan bekrefte at det ble funnet mange skadete sektorer under scanningen.

 

Hvis jeg åpner PCen etter Windows har startet, og kobler til disken på dette tidspunkt, vil disken da bli oppdaget?

Lenke til kommentar

Vell, det våpenet jeg ville ha prøvd er Ubuntu Live CD som oppstart.

Linux er litt mer tolerant enn Windows og for å gi ett eksempel, jeg disablet ett par harddisker i BIOS når jeg skulle boote LiveCD (Ville sikre meg at Linux ikke fant disse eller kunne skrive til dem.) men her var Linux knallhard.

Selv om BIOS rapporterte at diskene ikke var der, og Windows i samme tilfelle ville ikke vise dem hverken i diskbehandling eller, Min Datamaskin.

Men Linux? Å nei du, her dukket de opp og om jeg låste opp for NTFS skriving så kunne jeg bruke de uten problemer, så her hadde ikke BIOS så mye å stille opp med, eneste måten å få dem bort i Linux var å rett og slett, nappe ut kontakten.

 

Prøv en LiveCD / DVD eller USB minnepenn først, instrukser på hvordan finner du på www.ubuntu.com de har pene "Walkthroughs" for deg så det er intet problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...