Gå til innhold

Har arbeidsgiver lov til dette?


Anbefalte innlegg

Jeg har jobbet i en butikk som selger mobil og data en stund nå men har ikke tenkt over dette før nå.

 

I arbeidsavtalen min står det at jeg ikke kan jobbe med tilsvarende arbeid før det har gått 6 mnd etter endt oppsigelse.

 

Det vil da si at jeg ikke kan søke på tilsvarende jobb. Men det er dette jeg har god erfaring/kunnskap til og det er dette jeg ønsker å jobbe videre med!

 

Har arbeidsgiver virkelig lov til å nekte meg dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har du signert/gått med på dette? har ikke helt roen på om det er lov eller ikke, men vet at den slags avtaler blir gjort i div bransjer.

feks så var det en sushi-kokk her i bergen som hadde at han ikke fikk lov til å drive på med sushi i bergen før 12 mnd etter oppsigelse

Lenke til kommentar

Det blir vanligere og vanligere og er etter som jeg har forstått helt legalt. Tenk deg fra arbeidsgivers side. De bruker tid og penger på å lære deg opp. De setter deg inn i deres systemer og kanskje bedriftshemligheter. Så plutselig en dag sier du opp og tar jobb hos nærmeste konkurrent.

Lenke til kommentar

Hei, det er riktig at de kan nekte deg å begynne i den nye jobben. Derimot må de betale deg lønn for den 6 måneders perioden du er i karantene, selv om du ikke jobber for de.

 

Forresten må de også ta rettslige steg for å hindre deg å begynne i den nye jobben, mest sannsynlig kommer de ikke til å gjøre noe.

Endret av skromt
Lenke til kommentar

Så de må betale meg for denne perioden?

Hvor har du det fra? skulle gjerne likt å hatt link til der det står :D

 

Så det er ikke bare meg nei :p Men ser jo den at det er en ulempe fra arbeidsgiver sin side om jeg går over til nærmeste konkurrent..

Lenke til kommentar

Unntak for urimelige klausuler med mer - avtaleloven § 38

 

 

I henhold til avtaleloven § 38 første ledd vil en konkurranseklausul likevel ikke binde arbeidstaker hvis den urimelig innskrenker hans adgang til erverv eller må anses for gå lenger enn påkrevet for å verne mot konkurranse.

 

 

Avgjørelsen av om avtalen skal sensureres etter avtaleloven § 38 første ledd må tas etter en helhetsvurdering der det blant annet legges vekt på forbudets varighet, arbeidstakers øvrig muligheter til å skaffe seg arbeid, forbudets geografiske virksområde, hvorvidt det ytes et vederlag fra arbeidsgiver, varigheten av forbudet og arbeidsgivers interesse i at konkurranseklausulen opprettholdes. I sistnevnte punkt må det blant annet ses på hvilke opplysninger arbeidstaker reelt besitter, og vedkommendes faktiske mulighet til å bruke disse til skade for virksomheten.

 

 

Hvis det skal antydes noe om en normalbegrensning i forhold til tid, vil nok arbeidsgiver vanligvis ikke få medhold i en påstand om at en omfattende konkurranseklausul kan gjelde i mer enn to år etter fratreden.

 

 

Unntak for underordnede stillinger

 

 

I avtaleloven § 38 annet ledd heter det at en konkurranseklausul inngått med arbeidstaker som er lærling, kontorist, betjent, arbeider eller i lignende underordnet stilling i utgangspunktet ikke er bindende. Hvis den ansatte i slik stilling likevel får innblikk i virksomhetens kundekrets eller forretningshemmeligheter, vil klausulen likevel kunne stå seg.

 

 

Unntak ved arbeidsgivers mislighold av forpliktelser og oppsigelser på grunn av virksomhetens forhold

 

 

Etter tredje ledd i avtaleloven § 38 forplikter ikke konkurranseklausuler arbeidstaker hvis han eller hun sies opp uten rimelig grunn eller arbeidstaker fratrer som følge av at arbeidsgiver ikke har oppfylt sine forpliktelser.

 

 

Høyesterett har i en dom fra 2006 fastslått at arbeidstaker blir fri fra konkurranseklausulen hvis arbeidstaker sies opp på grunn av virksomhetens forhold.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...