Gå til innhold

Reklamasjon på fire år gammel Xbox 360?


Anbefalte innlegg

for elektroniske komponenter er reklamasonstiden 5 år ifølge hr.

ved mekaniske deler er det nok litt mindre sikkert, og det beror som sagt over om et produkt er ment å vare vesentlig lenger enn to år, dvs 3,5 år eller mer, noe jeg mene rman kan si en xbox skal

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

det er jo også sånn at hvis de har hatt den inne til reperasjon 2 ganger for samme feil uten at de har klart å fixe det har du krav på å heve kjøpet som du ønsker.. fryktelig trist at elkjøp\expert å alle sånne steder er så vanskelige når det kommer til reklamasjon \ garanti for de taper jo ingenting på dette annet enn at de må faktisk gjøre en jobb noe de fleste tydeligvis er allergiske imot desverre.. Men stå på!! det må jo være en "grei" sak det her, utrolig at de kan være så vanskelig men opplever det selv at dette skjer overalt. Men du har jo rett å lov på din side så med tålmodighet så går det noe veien etter noen uker\måneder..

Lenke til kommentar
de taper jo ingenting på dette annet enn at de må faktisk gjøre en jobb

Det stemmer ikke. De må bruke tid på å behandle reparasjonen og etter 1-2 år må som regel selger dekke kostnaden ved reparasjon eller nytt produkt selv uansett. Forbrukerrettighetene er som regel bedre enn vilkårene selger får med produsent/importør.

Lenke til kommentar

Er utrolig trist at det er sånn ja, men råder alle i sånne situasjoner til å bare stå på! Har jo drevet på med dette lenge og begynner å bli ganske lei, men klarer ikke å la elkjøp slippe unna med dette. Har krevet heving av kjøp og det er det jeg venter svar på.

Lenke til kommentar
de taper jo ingenting på dette annet enn at de må faktisk gjøre en jobb

Det stemmer ikke. De må bruke tid på å behandle reparasjonen og etter 1-2 år må som regel selger dekke kostnaden ved reparasjon eller nytt produkt selv uansett. Forbrukerrettighetene er som regel bedre enn vilkårene selger får med produsent/importør.

 

 

ok, det viste jeg ikke.. men uansett hva er det for f.eks Elkjøp, en fis i vinden?? å dette kan umulig stemme, det du sier er at selger dekker reklamasjon?? at de må bruke tid på å behandle reparasjon kan jeg være enig i ( sende det vidre tar ikke såå lang tid da Elkjøp ikke gjør noe særlig med reperasjoner selv )

men det andre høres tvilsomt ut, men jeg har ikke greie på den siden av saken jeg er stort sett "forbrukeren" 8-)

 

Axel- hvor lenge har det pågått til nå?? (fra første henvendelse til nå mener jeg)

Lenke til kommentar

Vel, slik er det. Tid selger bruker på å ta i mot reklamasjon, registrere den i sitt system, kanskje foreta enkel feilsøking før den videresendes og deretter registrere reklamasjonen hos verkstedet og sende den inn er faktisk tid, lønnet arbeidstid. Dette kan ta alt i fra 2 minutt til 2 timer, alt etter problemet og produktet. Dersom produktet er innenfor avtalt reklamasjonstid med produsent/importør så får selger dekket arbeidstiden som blir brukt. Men om produktet er utenfor så er det et direkte tap for bedriften. Og ikke lur deg selv til å tro at det er forsvinnende lite. I en bedrift med stor omsetning kan reklamasjonsjobben fylle opp en eller flere fulltidsstillinger. Produktet kommer og i retur og da går det med litt tid der også.

 

I tillegg så må selger som regel alltid dekke omlevering(ny vare) og heving ut av egen lomme. Dersom produktet er innenfor reklamasjonsavtalen selger har med produsent/importør, så vil de til slutt dekke det. Men i første omgang er det som regel selger som må dekke.

 

Til slutt har vi forbrukere utrolig gode rettigheter via forbrukerkjøpsloven. Dette er rettigheter selger bare kan drømme om å få hos sin leverandør.

Lenke til kommentar

dette kan jeg se kan plage "mindre" bedrifter, men slike store kjeder som el-kjøp bør bli mer kundevennelige når det kommer til reklamasjon.. Men jeg ser jo hvorfor de er vanskelige, å det å sende ting vidre til reperasjon er ikke akkurat det jeg ser på som tid-krevende.. Men uansett så er dette en vinn-vinn situasjon for kjeder som el.kjøp, tviler på at de "taper" stort på reklamasjon(i alle fall i forhold til hvor mye de tjener på salg..) men joda forbrukeren har veldig gode rettigheter bare så synd det skal så mye om å men til for å få de i "mellom" å det er jo det som er problemet..

Lenke til kommentar
de taper jo ingenting på dette annet enn at de må faktisk gjøre en jobb

Det stemmer ikke. De må bruke tid på å behandle reparasjonen og etter 1-2 år må som regel selger dekke kostnaden ved reparasjon eller nytt produkt selv uansett. Forbrukerrettighetene er som regel bedre enn vilkårene selger får med produsent/importør.

Dette stemmer kanskje for gråsoneimporterte produkter, men for produkter importert gjennom de vanlige kanalene vil produsenten oftest dekke det norsk lov krever. (Dette gjelder ihvertfall mobil-tlf-bransjen)

 

F.eks TV-en min er en Samsung C650, det er ikke en nordisk modell, så der står de jeg kjøpte TV-en for garanti/reklamasjonssaker utover 1-2 år. Den nordiske modellen heter C655 og kostet på det tidspunktet jeg kjøpte TV-en ca 1500kr mer...

Lenke til kommentar

ronja123: er vel rundt 3 måneder cirka, kanskje 4...

 

For min del vil jeg absolutt tro at elkjøp tjener mer på å følge loven og ta imot reklamasjoner. Til sammen har vel jeg diskutert med elkjøp i hvertfall 2 timer. Den tiden kunne de brukt på å ordne alt som de burde ordnet ettersom loven sier de skal det. Helt latterlig at de gidder å bruke så mye tid på å ikke gjøre det i forhold til å faktisk bare gjøre det. At reparasjon/omlevering kanskje ikke dekkes av produsent er irrelevant. Elkjøp må fremdeles følge loven overfor sine kunder. En så stor bedrift kan umulig tape på god service. Både meg og hele familien min har handlet der stort sett alltid når vi har trengt elektronikk. Nå har de mistet mye mer enn de ville gjort på å fikse dette problemet med en gang.

 

I dag har det gått to uker uten svar så får høre med forbrukerrådet hva som skjer videre.

Lenke til kommentar

At reparasjon/omlevering kanskje ikke dekkes av produsent er irrelevant.

Det er ikke fullstendig irrelevant. Rettighetene dine iht. forbrukerkjøpsloven har du uavhengig av om reklamasjonen dekkes av produsent eller ei. Imidlertid kan ikke forhandler nektes å søke kreditt fra produsent eller undersøke produktet selv om du i utgangspunktet har rett på heving, bare dette skjer innen rimelig tid. Det at det nå er seks uker siden du sist forsøkte å reklamere på Xboxen din, burde nærme seg kredittgrunnlag i seg selv (lang ventetid).

Lenke til kommentar

At reparasjon/omlevering kanskje ikke dekkes av produsent er irrelevant.

Det er ikke fullstendig irrelevant. Rettighetene dine iht. forbrukerkjøpsloven har du uavhengig av om reklamasjonen dekkes av produsent eller ei. Imidlertid kan ikke forhandler nektes å søke kreditt fra produsent eller undersøke produktet selv om du i utgangspunktet har rett på heving, bare dette skjer innen rimelig tid. Det at det nå er seks uker siden du sist forsøkte å reklamere på Xboxen din, burde nærme seg kredittgrunnlag i seg selv (lang ventetid).

 

Det jeg mener er at hvis produsent sier de ikke dekker det, så har fremdeles elkjøp ansvaret overfor meg. De kan ikke si at Xbox ikke dekker dette og derfor kan de ikke gjøre noe. Er jo elkjøp som har solgt varen til meg;)

Lenke til kommentar

Da er saken løst! Elkjøp svarte forbrukerrådet og de vil kontakte meg så jeg får hevet kjøpet. Gjenstår bare å se om de faktisk gjør det og:P

 

Så alle som havner i slike situasjoner anbefales å stå på!!

 

Nå må jeg finne ut om jeg skal kjøpe xbox eller wii eller begge:D

Lenke til kommentar

Er det bare jeg her som syntes at det var Microsoft som var de vanskelige?

Når butikken ikke får godkjent eller får sendt xboxen til reperasjon, så må de bare gi kunden pengene tilbake og skrote varen.

 

Men godt det ordnet seg for trådstarter ihvertfall. Det er uansett ikke kunden til slutt som skal få svi.

Lenke til kommentar

Er det bare jeg her som syntes at det var Microsoft som var de vanskelige?

Når butikken ikke får godkjent eller får sendt xboxen til reperasjon, så må de bare gi kunden pengene tilbake og skrote varen.

 

Men godt det ordnet seg for trådstarter ihvertfall. Det er uansett ikke kunden til slutt som skal få svi.

Kunden reklamerer til butikken, så det var snarere butikken som ikke gjorde jobben sin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Microsoft var veldig vanskelig ja, og det er veldig synd. MEN til syvende og sist er det elkjøp sitt ansvar i og med at jeg har kjøpt varen av de. At microsoft ikke tar ansvar må da elkjøp eventuelt ta videre med de selv.

 

Som en av norges største el kjeder kan de ikke tillate seg å fraskrive seg ansvaret sånn som de prøvde å gjøre med meg. For all del, det er veldig dumt for elkjøp å bare måtte kaste den fordi microsoft er vanskelig, men det har absolutt ingenting med meg som kunde å gjøre.

 

Er utrolig trist at dette er veldig vanlig hos elkjøp. Har hørt om veldig mange som må betale for reperasjon av xbox selv eller rett og slett kjøpe ny fordi de ikke orker å gå videre med saken eller faktisk ikke vet hva de har rett på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...