Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] produsere strøm til flåte

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei

går rett på sak

vi skal bygge ei flåte til sommeren, så ser vi etter en måte å produsere strøm på, feks. koble en dynamo til vannkraft? men vi trenger å få opp 2500W, er det noen som har noe ideer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei

går rett på sak

vi skal bygge ei flåte til sommeren, så ser vi etter en måte å produsere strøm på, feks. koble en dynamo til vannkraft? men vi trenger å få opp 2500W, er det noen som har noe ideer?

Aggregat? Synes 2500 watt høres litt mye ut til at en dynamo skal klare å produsere, men skal ikke si noe sikkert da jeg aldri har brukt en dynamo før. Kanskje et bilbatteri vil virke? Med en 12-230V trafo. De yter rundt 2500 watt tror jeg.

Skrevet (endret)

hei

går rett på sak

Aggregat? Synes 2500 watt høres litt mye ut til at en dynamo skal klare å produsere, men skal ikke si noe sikkert da jeg aldri har brukt en dynamo før. Kanskje et bilbatteri vil virke? Med en 12-230V trafo. De yter rundt 2500 watt tror jeg.

ja dynamo skal kobles til en batteri men tror du vi får nok kraft til å drive rundt dynamo?

hei

går rett på sak

ja dynamo skal kobles til en batteri men tror du vi får nok kraft til å drive rundt dynamo?

og aggregar er egentlig siste muligheten, pågrunn av støyen og mye bruk av bensin.. vi trenger strøm til belysning,anlegg og kjøleskap..

Endret av kelevra110
Skrevet

Jeg tror også det beste er å skaffe et aggregat. Kanskje ikke den som XiM nevnte da den har lav IP-grad eller kapslingsgrad om du vil (Beskyttelsesfaktor mot væske og støv). Du kan ta deg en tur på Biltema el. og spørre om de har et aggregat som kan egnes til dette.

Skrevet (endret)

Kjøp et agregat, hva slags flåte har dere tenkt å bruke?

Et agregat har som regel et 12v og 230v uttak, da kan man bruke hjemmestereoanlegg og vanlige lamper.

Edit: husk at et agregat bråker veldig mye, kanskje dere klarer dere med en batteribank om det bare er snakk om en fest?

Endret av RIP
Skrevet (endret)

Kjøp et agregat, hva slags flåte har dere tenkt å bruke?

Et agregat har som regel et 12v og 230v uttak, da kan man bruke hjemmestereoanlegg og vanlige lamper.

Edit: husk at et agregat bråker veldig mye, kanskje dere klarer dere med en batteribank om det bare er snakk om en fest?

Lydnivået kan vel reduserest ved å lage en lydisolert kasse med skikkelig lufting av eksos etc.

Men en batteribank hadde fungert, men mengden med batterier er ganske stor. 210A i timen, på full belastning. (12V)

Dvs, minst 10 batterier på 100A for å dekke en dag sånn noen lunde.

Er ikke så god på elekrisitet, men tror det ble rett :)

Endret av XiM
Skrevet

Dere kunne vel kanskje fått festet en dynamo til en påhengsmotor på et vis, men dynamoen bør være borti 200 ampere, også bør dere ha et skikkelig batteri til dette, så det blir nok vel så dyrt som et ok agregat.

Skrevet

Tror det enkleste hadde vært aggregat. Du kunne laget til en kasse ala motorkassene til de luftavkjølte Sabb 12-hesterne som ble brukt i livbåter tidligere. Dette er ensylindrete dieselmotorer som støyer noe enormt. Allikevel klarte man dempe lyden betraktelig ved å føre eksosen ned i vann og lage en skumgummimattedempet labyrint til luftinnsuget. I tillegg ble kassene dempet skikkelig i lokk og sider, til og med der eksosrøret går ut av kassen må det være tett da den minste "frie" luftvei vil slippe ut mye lyd.

post-123074-0-66109800-1299771456_thumb.jpg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...