Gå til innhold

Samyang med spennende prototype


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Veldig fin størrelse på den prototypen. Synd bildesirkelen sikkert er for liten for APS-C (Samsung NX og Sony NEX).

 

Et lite spørsmål på siden: Hvorfor er det ingen(?) ultravidvinkler/fisheye med større blender enn f/2,8? Med f.eks 8 mm så er jo f/3,5 = ~2,3 mm blenderåpning. Er det så vanskelig å lage større blenderåpning på utravidvinkler/fisheye?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Veldig fin størrelse på den prototypen. Synd bildesirkelen sikkert er for liten for APS-C (Samsung NX og Sony NEX).

 

Et lite spørsmål på siden: Hvorfor er det ingen(?) ultravidvinkler/fisheye med større blender enn f/2,8? Med f.eks 8 mm så er jo f/3,5 = ~2,3 mm blenderåpning. Er det så vanskelig å lage større blenderåpning på utravidvinkler/fisheye?

Enig at den der ser søt ut, kanskje det blir min første fish-eye?

 

Hvor realistisk vil det egentlig være å bruke smal selektiv fokus med fish-eye? Jeg ser at man kan ønske å legge mest vekt på det nær, eller det langer vekk i forhold til maks skarphet, men fokusavstandsskalaen blir jo veldig logaritmisk (eller eksponensiell?), kanskje enda mer enn på et kort makro-objektiv? Og hvor buet er fokusplanet? Har blenderen på et sånt objektiv egentlig annen funksjon enn å øke/minke lyset som slipper inn?

 

Eller tenker du på å kunne bruke større blender for fotografering i mindre lys? (Kom på den muligheten rett før jeg skulle poste...)

Lenke til kommentar

Jeg tenkte på håndholdt foto på veldig mørke plasser. F.eks inne i mørke katedraler, huler, kjellere, loft, maskinrom, natt, nordlys osv på steder der man ikke gidder/kan ha med seg stativ.

 

Det hadde vært gøy med 1/5 sekund lukkertid håndholdt i svært dårlig lys uten alt for høy ISO.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...