Gå til innhold

fordeler med linux?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en elendig pc som jeg egentlig ikke bryr meg om og som går VELDIG dårlig, men gidder ikke å kjøpe ny ennå.

Men jeg lurer på om det da er noen forskjeller om jeg bytter til linux?

Hva ville isåfall vere det beste?

Det jeg sliter veldig med er at vlc fryser bildet, men lyden fortsetter, etter ca 5-10 sec er det i orden, og dette skjer ca vert 5-10min i filmen...

Så vil det fikses om jeg bytter til linux? Og er det egentlig noe vits i det ellers?

 

Takk for svar! :thumbup:

 

PS: bruker win7 nå.

 

EDIT: kom akkurat på at msn ikke funker, har reinstalleret 2-3 ganger. :dontgetit:

Endret av burndrinker
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm.. kort svar siden jeg skal legge meg nå..

 

Linux er lite resurs krevende sammenlignet med Microsoft.. ingen virus trussel.. mye mer oversiktlig når det gjelder eh alt..

 

Personlig bruker jeg både win7 og Linux Mint på samme pc.. (dual boot) ..

 

Bruker Amsn i Linux og i win7 (den er bedre enn MSN.. min mening!! )

 

Hvor gammel er pc`n din? og kom gjerne med navn på den, og hva du bruker den til.. så kanskje jeg kan anbefale deg en Linux distro som passer deg :) Ubuntu og Mint har jeg alltid vært fornøyd med, og er lette å komme i gang med..

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Til en ny linux bruker, kan du vurdere mandriva powerpack.

 

http://store.mandriva.com/product_info.php?cPath=158&products_id=479

 

Velg nedlastingversjon (på en 4.6 Gb for 32 bits) og noe tilsvarende for 64 bits.

Husk at lenken du får varer bare en dag, slik at har du treg internetlinje kan du vurdere gratis mandriva one CD.

 

Til den prisen, får du med engelsk support.

 

Husk at programvarepakkene baseres på mandriva 2010 (Den gamle versjonen) medlagt flash, adobe reader 8, Mp3 støtte, Nvidia + ATI drivere og en del til.

 

Ubuntu, fedora, opensuse er jo også gode, men der er det bare gratis programvare, og det kan bli litt stress å legge inn drivere til skjermkort ol.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Mint er bygget på Ubuntu, så de er 90% av det samme. Hoved forskjellene er at Ubuntu og Mint har to forskjellige pakkebehandlere og Mint kommer med Flash og div codec-er out-of-the-box.

 

Bare husk at Linux ikke er Windows.

 

Her har du en manual som så helt grei ut, kan være nyttig å ha første gang:

http://files.ubuntu-manual.org/manuals/getting-started-with-ubuntu/10.04e2/en_US/screen/Getting%20Started%20with%20Ubuntu%2010.04%20-%20Second%20Edition.pdf

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Bare husk at Linux ikke er Windows.

 

Blir vel som omtrent si, windows er ikke Mac men hva er forskjellen?

Linux kjernen og unix kjernen er ganske likt utformet.

 

Nå er neppe linux ennå beregnet for gamere, eller folk med store behov.

Selv bruker jeg mest linux til enkel spilling og surfing samt kontorbruk.

 

Blender + Wine HQ kan jo være fint å ha.

 

Ellers har jeg ikke klart å bytte ut windows med Linux.

 

Mint er bygget på Ubuntu, så de er 90% av det samme. Hoved forskjellene er at Ubuntu og Mint har to forskjellige pakkebehandlere og Mint kommer med Flash og div codec-er out-of-the-box.

Gjelder det med flash og div codec med (x64) bits versjon av Mint også?

Bruker denne flash player 10.2.152.32?

 

Som regel er flashplayer vanskelig å få tak i for 64 bits linux distribusjoner som regel utdatert også.

 

Ubuntu bruker vel debian sin APT platformen om jeg ikke husker feil.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Mint er bygget på Ubuntu, så de er 90% av det samme. Hoved forskjellene er at Ubuntu og Mint har to forskjellige pakkebehandlere og Mint kommer med Flash og div codec-er out-of-the-box.

 

Bare husk at Linux ikke er Windows.

 

Her har du en manual som så helt grei ut, kan være nyttig å ha første gang:

http://files.ubuntu-...d%20Edition.pdf

 

Lykke til :)

 

Forskjellen ligger i hovedsak på startmenyen, medfølgende pakker og hvordan de har tweaket Gnome. Ellers er alt underliggende nesten identisk.

Jeg personlig sverger til Ubuntu for nybegynnere. Ubuntu har et stort community som er villige til å hjelpe, og det er lite man taper fra å gå for Ubuntu istedet for Mint

 

Selv for meg som bruker Linux nesten hver dag må si at det egentlig ikke er noe poeng i å skifte fra Windows til Linux. Så det er egentlig mer til hobbybruk fremfor fordi det er produktivt.

 

Ulempen med Linux er hvis det skulle gå noe galt, for som regel når noe går galt i Linux, så går det svært galt. Slik som hvis lyden din slutter å fungere, så er det ikke bare å reinstallere noen drivere.

Lenke til kommentar

Linux funker like greit til spill som alle andre OS, det lages bare ikke mange kommersielle spill til Linux.

 

Ja det finnes jo Alien Arena (Action spill tilsvarende Quake 2) (PPracer fra tuxracer) supertux som er lik som supermario.

 

Men ja ellers mangler linux en del spill bortsett fra sjakk, kabal, 4 på rad etc.

 

Hvis vi snakker om ATI drivere, og Nvidia drivere tar det ikke lange tiden før man merker ytelsen. ATI er dårligst på drivere på ubuntu.

 

Så ja dårlig optimalisering av drivere, og vanskelig installasjon av drivere trekker ned.

 

Uansett så har jeg hørt at Halflife 2 og Counter strike 1.6 skal fungere bra gjennom WineHQ.

Men jeg har ikke prøvd noe særlig.

 

Crysis tror jeg man kan glemme, siden ytelsen vil bli elendig og spillet bli ustabil.

 

Hvis man har prøvd en mac, så ser man også at Apple maskiner ikke er generielt best på ytelse.

Så her er det nok microsoft windows XP eller nyere som gjelder desverre.

Med mindre man er ganske flink på tilpassning av linux.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

At windows-spill ikke fungerer 100% i linux er jo en selvfølge. Det er to helt forskjellige systemer. Det betyr ikke at linux ikke er egnet for spill, man må bare programmere for linux.

 

Blir som å forvente å kunne kjøre windows-spill på xbox eller playstation.

Endret av Bjohansen
Lenke til kommentar

Crysis kan faktisk kjøre under Wine.

 

Problemet med spill til Linux er at Windows har et gigantisk bibliotek som mange utviklere sverger til, og å porte til en platform som har >0,5% markedsandel vil ikke være verdt det.

Spillene må både kjøre under OpenGL og relativt skrøpelige bibliotek. Spør hvilken som helst programmerer, og han vil si at han foretrekker Windows.

 

Derimot er det snakk om å porte Valve sin Source-motor til Linux. Da kan vi få litt fart på sakene. Eller streaming-tjenester som OnLive kan redde Linux-brukere som har en trang til å spille.

Lenke til kommentar

At windows-spill ikke fungerer 100% i linux er jo en selvfølge. Det er to helt forskjellige systemer. Det betyr ikke at linux ikke er egnet for spill, man må bare programmere for linux.

 

Blir som å forvente å kunne kjøre windows-spill på xbox eller playstation.

 

Linux har forbedring pontensiale helt klart.

Men å si linux som spillmaskin bør gå problemfritt.

 

Er jo nesten som å si at Xbox 360 fint funger med windows 7, så sant man gjør noen endringer under installasjon.

 

Men jeg vil påstå i dag, at Apple og linux er like dårlige på spilling.

Men på en annen side, har man playsation 3 eller xbox 360 og en billig maskin, så trenger man jo ikke spillmaskin heller.

Lenke til kommentar

Problemet ligger vel strengt tatt ikke i operativsystemet. Det er mangel på støtte fra spill-utviklere pga. liten brukermasse.

 

Det er ikke attraktivt å lage spill til Linux, men det betyr ikke at Linux ikke fungerer som spillmaskin.

 

Noen kommersielle spill som har linux klient:

Eve Online (ser ut som de har fjernet støtten, men har laget en guide til wine/cedega)

Neverwinter Nights

Savage 2

Penumbra

Doom 3

Quake 4

X-Plane

Endret av Bjohansen
Lenke til kommentar

Problemet med spill til Linux er at Windows har et gigantisk bibliotek som mange utviklere sverger til, og å porte til en platform som har >0,5% markedsandel vil ikke være verdt det.

Spillene må både kjøre under OpenGL og relativt skrøpelige bibliotek. Spør hvilken som helst programmerer, og han vil si at han foretrekker Windows.

 

Derimot er det snakk om å porte Valve sin Source-motor til Linux. Da kan vi få litt fart på sakene. Eller streaming-tjenester som OnLive kan redde Linux-brukere som har en trang til å spille.

 

Jeg ser at det ikke er verdt prisen.

 

Men streamingtjeneste hadde ikke jeg gått for med min maskinvare.

Da hadde jeg heller betalt 500 kr for en linux operativsystem beregnet for spillere.

 

Med openGL har du et fint poeng, dermed er ikke linux optimalisert for god grafikk.

Sammenlignet med DX10 og DX 11

 

Til trådstarter: Skal du bare bruke linux som kontor, surf maskin uten om de store tingene, kan du godt velge ubuntu, eller mandriva one, mint helt hva du foretrekker.

Som regel finnes det youtube filmer og bilder på google, som viser mulightene.

 

På et eldre pc ville jeg foretrekket Gnome.

 

KDE kan gjøres veldig lik windows 7, men effektene kan bli litt for krevene på et eldre skjermkort og dårlige drivere.

 

Bjohansen: Spillene du nevner, er jo helt greie spill, men ikke noe man spiller på et ATI HD 5770 skjermkort eller Nvidia GT 560 bedre.

 

I prinsippet funger Steam i linux gjennom (Wine HQ) men problemet blir heller wineHQ ikke funger uten for emulatoren, altså har man en 3 TB harddisk fullt med steam, vil nok man oppleve en del ustabilitet med NTFS filsystem, hvis man bruker windows 7 også. Lesing går nok greit, men skriving kan verstefall føre til at windows ikke gjenkjenner filsystemet.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...