Gå til innhold

Multicom Kunshan P150/P170 tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

kan ikke klage da nei. hvilket oppsett har du, og hvilke clocks kjører du på? hadde vert fint å se tempraturene dine også. vet ikke hvor flinke multicom er på kjølepasta så kan være jeg vil legge på dette selv når jeg får maskinen

 

i7 2820, 16GB RAM, Intel 510 256GB SSD og nVidia 485m. Har ikke gjort noe spess med config. Altså rett fra fabrikk.

Lenke til kommentar

Det betyr, som antatt, at Sandy Bridge-prosessorene har nærmet seg sine stasjonære brødre betraktelig.

Jeg mener å huske at jeg fikk noen og tjue tusen i PCMark Vantage, men forskjellen her går på at jeg har stasjonær-prosessor samt "stasjonært" hovedkort (x58), og 3-kanals minne. Og SSD, som betyr mye i PCMark-sammenheng.

Lenke til kommentar

Heisann.

 

Da har jeg fått en P170 i hus med HD6970M-kortet. Noe jeg fant ut veldig fort var at det ikke fungerer å oppdatere med drivere fra AMD sine nettsider - disse gjenkjenner ikke kortet i det hele tatt. Dvs man må bruke drivere som Multicom utgir. Må si jeg blir litt bekymret med tanke på dette. Hvor ofte, om i det hele tatt, kommer Multicom til å oppdatere driverne sine? Skjønner ikke hvorfor de offisielle driverne ikke funker heller. Noen som vet noe rundt dette?

 

Ellers er et tips for de som får PC'en sin å installere "DirectX redist". Denne fjerner et par hic-ups og forbedrer ytelsen når du kjører spill.

 

Kjørte noen benchmarks (uten overklokking):

3DMark06 (dx9): 19174

Vantage (dx10): 12695

3DMark11 (dx11): P3133

 

Resultatene for de to første er ganske greie, den siste vet jeg ikke da jeg ikke har noen referanse.

Lenke til kommentar

Både AMD og Nvidia henger etter med støtte for sine seneste kort i sine nyeste drivere. Slapp av, før eller senere ordner det seg, skal du se. I mellomtiden funker vel de som kom med maskinen, eller fra Multicom helt greit - eller?

 

F.eks. var det sist jeg sjekket ikke støtte for GTX 485M på Nvidia's seneste driver - mulig det er fikset nå.

Lenke til kommentar

Heisann! :)

 

Men, önsker (ja, svensk tastatur-layout) å vite hva folk synes om designen! Selv liker jeg stilrene og anonyme PC-er, men bare lurte på om denne ble altfor "kjedelig"?! Ikke at det egentlig vil ha så mye å si for utfallet, var egentlig litt nysgjerrig.. Kanskje noen gar lyst til å ta noen bilder å legge ut?! :) Har googleet og sånn, men synes de (bildene) ikke var så gode..

 

Jeg hadde en gang i tiden en Whitebox CL50 (mener jeg å huske), som jeg egentlig var fornöyd med, men likte heller ikke det som ble nevnt over angående at drivere må lastes fra Multicom sine sider, og ikke fra produsentenes egne.. men, Multicom har vel et mer profesjonellt forhold til dette, så det går vel bra..

 

Selv har jeg bombardert et par andre tråder her, mye om Kunshan (litt om Asus G73SW), men jeg heller nå mest mot Kunshan sin P150.. det jeg nå er mest i tvil om er HDD vs. SSD.. Jeg ser alle fordelene med SSD, men de er så (pardon my french) jävla små! :( Ja, altså, antall GB! :p

 

Jeg har fått foreslått å kjöpe en ekstern HDD til å ha ved siden av, men leste over at jeg kunne kutte ut DVD-plassen til bytte mot en ekstra HDD.. så DA er jeg mer for en SSD som primary og en vanlig HDD som secondary! Jeg bruker HDD-plass mer enn jeg bruker DVD, for å si det sånn.. Så, så sant man kan boote fra en ekstern DVD-spiller som går på ström via USB (slik at jeg kan få installert Windows på nytt, etc), så er dette veldig aktuelt for meg.. Så, ville dobbeltsjekke at dette er mulig med Kunshan P150: SSD + HDD der DVD-drevet sitter (og at det ser pent ut / lukket), samt å kjöpe en ekstern DVD-spiller som kan kjöres på ström via USB samt boote..

 

 

Takker så meget for all hjelp! :)

Lenke til kommentar

Heisann! :)

 

Men, önsker (ja, svensk tastatur-layout) å vite hva folk synes om designen! Selv liker jeg stilrene og anonyme PC-er, men bare lurte på om denne ble altfor "kjedelig"?! Ikke at det egentlig vil ha så mye å si for utfallet, var egentlig litt nysgjerrig.. Kanskje noen gar lyst til å ta noen bilder å legge ut?! :) Har googleet og sånn, men synes de (bildene) ikke var så gode..

 

Jeg hadde en gang i tiden en Whitebox CL50 (mener jeg å huske), som jeg egentlig var fornöyd med, men likte heller ikke det som ble nevnt over angående at drivere må lastes fra Multicom sine sider, og ikke fra produsentenes egne.. men, Multicom har vel et mer profesjonellt forhold til dette, så det går vel bra..

 

Selv har jeg bombardert et par andre tråder her, mye om Kunshan (litt om Asus G73SW), men jeg heller nå mest mot Kunshan sin P150.. det jeg nå er mest i tvil om er HDD vs. SSD.. Jeg ser alle fordelene med SSD, men de er så (pardon my french) jävla små! :( Ja, altså, antall GB! :p

 

Jeg har fått foreslått å kjöpe en ekstern HDD til å ha ved siden av, men leste over at jeg kunne kutte ut DVD-plassen til bytte mot en ekstra HDD.. så DA er jeg mer for en SSD som primary og en vanlig HDD som secondary! Jeg bruker HDD-plass mer enn jeg bruker DVD, for å si det sånn.. Så, så sant man kan boote fra en ekstern DVD-spiller som går på ström via USB (slik at jeg kan få installert Windows på nytt, etc), så er dette veldig aktuelt for meg.. Så, ville dobbeltsjekke at dette er mulig med Kunshan P150: SSD + HDD der DVD-drevet sitter (og at det ser pent ut / lukket), samt å kjöpe en ekstern DVD-spiller som kan kjöres på ström via USB samt boote..

 

 

Takker så meget for all hjelp! :)

 

 

jada. dette går helt fint. kjøp maksinen med en ssd, og resten løser seg gjennom ekstrautstyr. du kan ha en tusengigger i cd-romet slotten. da blir ikke lagringsplassen noe problem vel? XD

Lenke til kommentar

i cd rom sloten har du plass til en disk som er 12,5mm høy hvis du velger riktig caddy.

 

http://www.dustinhome.no/pd_5010329456.aspx

 

denne er det ikke sikkert du vil få plass til i den vanlige sloten, men der kjører du vel ssd uansett så:p

 

så forøvrig at denne hadde dukket opp på dustinhome. 7200rpm og 1tb. den må være ny vel?

 

http://www.dustinhome.no/pd_5010550400.aspx

Lenke til kommentar

Takk for svar! :)

 

Da blir det nok denne konfigurasjonen jeg önsker å gå for:

http://www.multicom.no/SystemConfigurator.aspx?q=st:10600327;fl:0#2185-10600332-1;2191-10582288-1;2193-10500502-1;2186-3696134-1;2187-10583002-2;2188-3880824-1;2189-10600982-1

 

Mulig jeg går for en 160 GB-er.. jeg er litt usikker! Det er noen hundrelapper, nesten en tusenlapp i forskjell.. greia er at 80 GB er litt i mellom.. Litt for stor for en ren OS-disk synes jeg, men litt for liten til at det er noe vits i å partisjonere den opp i to..

 

Ble ikke så ille pris allikevel dette! :)

Endret av Bone
Lenke til kommentar

Skal prøve å svare på noen av spørsmålene dine.

 

- Svensk tastatur-lauout vil ikke si det samme som at du er nødt til å skrive svensk. Ett hvert tastatur, norsk, svensk eller engelsk, kan ved et bestemmes til å skrive nøyaktig det språket en vil. For min del er mitt tastatur innstilt på 3 språk. Da får jeg tilgang til de bokstavene jeg vil ha, bare med en liten endring i oppgavelinjen. Endringen til et annet språk kan også gjøres med "alt-skift", og vips kan en skrive på kinesisk, eller russisk om en vil med det norske tastaturet.

 

Jeg hadde også Whitebox CL50 og CL56. Var meget fornøyd med det, og jeg hadde ikke problemer med å finne andre drivere da fra produsenten. Det var heller ikke Multicom som solgte Whitebox CL 50/56, men Whitebox som gikk konken. Multicom hadde også de samme maskinen, samt flere andre.

 

2 terrabyte kan vel ikke kalles for lite. Det er den størrelsen som er det maskimale du finner i norske nettbutikker i dag. Prisen er jo litt voldsom, men å si at de er små er vel ikke riktig.

 

Hvorfor ofre DVD spilleren for en HDD/SSD i tillegg, når maskinen er utstyrt med USB3?

Vet du hva USB3 er for noe. Du vil oppnå nesten like stor hastighet til en ekstern disk som en intern, og du kan jobbe akkurat på samme måte med den. Altså både skive og lese samtidig. Eller flere skrive operasjoner samtidig. Det kan man ikke med USB2.

 

Du har også flere muligheter. Maskinen er utstyrt med kortleser, og pr. øyeblikket er største SD kort som er tilgjengelig på 128 GB. En annen port som flere glemmer, er Express Card porten. Til den finnes det også SSD løsninger på 128 GB (mener jeg å huske). En tredje er USB2/3 minnepenner. Den største tilgjenglig i norske nettbutikker er på 256 GB.

 

Dog det beste etter mitt syn er å kjøpe en ekstern disk med 750 GB til kr 715. Den veier 204 gram. Altså det samme som en ekstra stor smarttelefon. Da slipper du også å tenke på ekstra strømforsyning.

Lenke til kommentar

nice. er litt usikkerhet på hvilke interne caddyer fra ebay som passer perfekt, men de koster jo da 1/3 av den de har på multicom gjør. så kan være det er verdt å ta risken. det er opp til deg egentlig

 

caddy til cd romet som du skal ta ut skal nok funke uanset da. den har jeg linka til før her i tråden.

 

kan ikke se konfigurasjonen din via link. du får skrive det ned her;)

 

edit* skriveleif

Endret av uracoin
Lenke til kommentar

Skal prøve å svare på noen av spørsmålene dine.

 

- Svensk tastatur-lauout vil ikke si det samme som at du er nødt til å skrive svensk. Ett hvert tastatur, norsk, svensk eller engelsk, kan ved et bestemmes til å skrive nøyaktig det språket en vil. For min del er mitt tastatur innstilt på 3 språk. Da får jeg tilgang til de bokstavene jeg vil ha, bare med en liten endring i oppgavelinjen. Endringen til et annet språk kan også gjøres med "alt-skift", og vips kan en skrive på kinesisk, eller russisk om en vil med det norske tastaturet.

 

Jeg hadde også Whitebox CL50 og CL56. Var meget fornøyd med det, og jeg hadde ikke problemer med å finne andre drivere da fra produsenten. Det var heller ikke Multicom som solgte Whitebox CL 50/56, men Whitebox som gikk konken. Multicom hadde også de samme maskinen, samt flere andre.

 

2 terrabyte kan vel ikke kalles for lite. Det er den størrelsen som er det maskimale du finner i norske nettbutikker i dag. Prisen er jo litt voldsom, men å si at de er små er vel ikke riktig.

 

Hvorfor ofre DVD spilleren for en HDD/SSD i tillegg, når maskinen er utstyrt med USB3?

Vet du hva USB3 er for noe. Du vil oppnå nesten like stor hastighet til en ekstern disk som en intern, og du kan jobbe akkurat på samme måte med den. Altså både skive og lese samtidig. Eller flere skrive operasjoner samtidig. Det kan man ikke med USB2.

 

Du har også flere muligheter. Maskinen er utstyrt med kortleser, og pr. øyeblikket er største SD kort som er tilgjengelig på 128 GB. En annen port som flere glemmer, er Express Card porten. Til den finnes det også SSD løsninger på 128 GB (mener jeg å huske). En tredje er USB2/3 minnepenner. Den største tilgjenglig i norske nettbutikker er på 256 GB.

 

 

 

Dog det beste etter mitt syn er å kjøpe en ekstern disk med 750 GB til kr 715. Den veier 204 gram. Altså det samme som en ekstra stor smarttelefon. Da slipper du også å tenke på ekstra strømforsyning.

 

mange gode løsninger ja:P den ssd'n på 2 terra går vel ikke inn i denne maskinen men. også får vi ikke expresscard på p150 da, men de andre mulighetene er der jo:)

 

edit* skrev innlegget mitt inni sitatet, merker jeg er litt for trøtt for dette nuhXD

Endret av uracoin
Lenke til kommentar

Takk for svar, Protest! :)

 

Jeg sitter på en kompis, som er svensk, sin Mac -og orket ikke å styre med å finne ut hvordan jeg skifter, så jeg bare kommenterte det siden ö-en ble som den ble! :p

 

Vet også at det var Whitebox som hadde Whitebox-maskinene, det jeg mente var vel at Multicom er såpass etablert i forhold til hva Whitebox var, at det med å laste driverne ned fra Multicom sine sider ikke vil väre så problematisk, da det ikke er så stor fare for at de forsvinner med det förste..

 

Jeg ofrer uten tvil en DVD-spiller for en större HDD.. jeg bruker veldig sjelden det drevet, og når jeg gjör det, så kan jeg ta bryet med å koble den til.. problemet med en ekstern HDD er at den vil jeg ha "bruk for" så ofte (pga den lille plassen på SSD-disken) at jeg i praksis vil måtte ha den tilkoblet hele tiden.. og det blir bare irriterene! Slik er det ikke med DVD-drevet som jeg knapt bruker!

 

Om jeg vet hva USB3.0 er? Ikke annet enn at jeg antar at det er som en vanlig USB, bare raskere!? Men, fikk en närmere forklaring nå, og det var informativt, så takk! :) Men, det forandrer ikke mitt bruk og behov for de ekstra GB-ene, og jeg orker ikke å ha en ekstern disk koblet til hele tiden.. Får jeg satt inn noe mellom 750 GB og 1TB, så har jeg kommet godt på vei! :)

 

Takk igjen! :)

Lenke til kommentar

Mange bilder av Clevo P150 har du her, i denne Eurocom Racer testen hos Notebookcheck.net. Jepp, det er samme maskin, og alle de små bildene kan klikkes på for å få dem mye større.

 

Så til det med drivere. Det ordner seg etterhvert, man er ikke avhengig av at Multicom oppdaterer sine. Jeg oppdaterer mine drivere helt fint fra Nvidia's sider hver gang de legger ut nye, på mitt snart 2 år gamle skjermkort. Det er bare det at både Nvidia's og AMD's driverutviklingsavdelinger ligger ofte et skritt bak resten av gjengen, og har ikke fått puttet inn gjenkjenning av de aller nyeste kortene i .ini-filen til driverne. Det betyr at kjøpere av helt nye kort ofte må klare seg med den driveren som følger med kortet, eller den fra forhandlerens sider, den første måneden eller to. Etterhvert kan man laste ned helt ferske oppdaterte drivere fra Nvidia's eller AMD's sider. No worry.

 

I software'n til Nvidia (og jeg kan tenke meg AMD også?) er det en egen oppdateringsfunksjon, som kan settes til auto eller manuellt søk. Man får beskjed når en ny WHQL-verifisert driver kan lastes ned, og man kan også sette oppdateringsfunksjonen til å lete etter de aller siste beta-driverne.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Eller her. Fra en brukeranmeldelse i Notebookreview.com's Sager/Clevo-forum. Sager NP 8130 og NP 8150 er også en Clevo P150. Forskjellen mellom de to versjonene er at 8130 er begrenset til kun å romme GTX 460M-kortet, mens 8150 kan utstyres med GTX 485M og HD 6970. Multicom gjør som kjent ingen slik distinksjon. Eieren har verdens styggeste spisebord, men det får ikke hjelpe.

 

Her er en til, fra samme forum. Klikkbare bilder.

 

Edit: Den første lenken ble feil. Rettet den nå.

 

Og nok en her.

 

Finner ikke mange gode brukerbilder av P170, men her er noen få av lav kvalitet: Lenke

 

Edit 2: Å ja, det glemte jeg - det er også en annen forskjell mellom Sager NP8130 og 8150, nemlig overflaten. 8130 har ikke denne "gummiaktige" teksturen rundt pekeflate og keyboard som 8150 har. ThinkPad-lakk, kaller jeg det. Hos Multicom er det altså bare 1 type overflate, og samme chassis enten man velger GTX 460M eller GTX 485M/HD 6970.

 

Mer: Nok en test og bilder av P150 her.

 

Og P170 her.

 

Jeg har nok lenket de samme sidene før, men dette er altså for de som etterlyser bilder.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Mange bilder av Clevo P150 har du her, i denne Eurocom Racer testen hos Notebookcheck.net. Jepp, det er samme maskin, og alle de små bildene kan klikkes på for å få dem mye større.

 

Så til det med drivere. Det ordner seg etterhvert, man er ikke avhengig av at Multicom oppdaterer sine. Jeg oppdaterer mine drivere helt fint fra Nvidia's sider hver gang de legger ut nye, på mitt snart 2 år gamle skjermkort. Det er bare det at både Nvidia's og AMD's driverutviklingsavdelinger ligger ofte et skritt bak resten av gjengen, og har ikke fått puttet inn gjenkjenning av de aller nyeste kortene i .ini-filen til driverne. Det betyr at kjøpere av helt nye kort ofte må klare seg med den driveren som følger med kortet, eller den fra forhandlerens sider, den første måneden eller to. Etterhvert kan man laste ned helt ferske oppdaterte drivere fra Nvidia's eller AMD's sider. No worry.

 

I software'n til Nvidia (og jeg kan tenke meg AMD også?) er det en egen oppdateringsfunksjon, som kan settes til auto eller manuellt søk. Man får beskjed når en ny WHQL-verifisert driver kan lastes ned, og man kan også sette oppdateringsfunksjonen til å lete etter de aller siste beta-driverne.

 

Takker, det var oppklarende og betryggende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...