Gå til innhold

kamera i lommeformat med minst 10x zoom


Anbefalte innlegg

En bekjent har bedt om hjelp til å finne et kompaktkamera som supplement til speilrefleks, men ettersom jeg ikke har fulgt med på markedet for kompaktkameraer i det siste, håper jeg på noen forslag herfra.

 

Hun stiller følgende krav:

 

- må passe i en vanlig jakkelomme.

 

- relativt enkelt i bruk. Manuelle innstillinger og mange programmoduser er altså ikke nødvendig.

 

- "mye zoom". Hun har sett på noen kameraer med 10x optisk zoom, så ikke noe mindre enn det.

 

- "gode bilder". Altså minst mulig støy, at kameraet har god fargegjengivelse, lyssterk optikk osv.(Hun vet at stor zoom innebærer visse kompromisser).

 

Prisgrense: rundt 3500kr

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en egen "klasse kameraer" som passer beskrivelsen rimelig bra. De kalles "Travel Zoom" på engelsk og det kan være verdt å lese for eksempel denne testen.

 

Ulempen er at de ikke er spesielt lyssterke, så mye zoom gir ikke helt topp bildekvalitet og generelt er kameraer med så små sensorer ikke så gode i lite lys.

 

Flere av modellene i testen jeg linket til er erstattet av 2011-modeller, men den gir likevel en god oversikt over denne typen kameraer. Endringene er sjelden veldig store fra et år til neste. Både Pansonic og Canons modeller og sikkert flere andre er oppdatert i år (ikke sikker på om de er i butikkene ennå). Panasonic har hatt et godt tak på dette segmentet og er kanskje det "tryggeste" valget selv om de ikke vant dpreview-testen jeg linket til.

 

Fjorårets modell TZ10 var bra, årets versjon (TZ20) har fått Full HD video, men jeg har ikke sett noen test av denne ennå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...