Gå til innhold

Apple - elendig service når noe går i stykker?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har vurdert å kjøpe en MacBook Pro 15" nå som der har dukket opp en ny generasjon. For et par dager siden snakket jeg imidlertid med en kamerat som har svært dårlige erfaringer med kundeservice hos Apple. Saken går ca. slik som dette (og vi snakker om en maskin som kun er ca. 1 år gammel):

 

  1. Harddisk ryker helt uten forvarsel (tydeligvis ingen SMART-diagnostikk på disken)
  2. Service/reparasjon tar drøye to uker
  3. Når maskinen kommer tilbake, er OSX ikke lengre installert.
  4. DVD-en med OSX som fulgte med maskinen er ikke lesbar (til tross for at den aldri hadde vært i bruk, og den var behandlet fint).
  5. Apple blir kontaktet, og det gis tilbud om å kjøpe OSX... Dette er selvsagt ikke spesielt interessant, i og med at det allerede er betalt for OSX-versjonen som fulgte med maskinen (nyeste versjon).
  6. Dersom det ikke er ønskelig å kjøpe OSX på nytt, vil det ta 14 dager å undersøke DVD-en, uten at det en gang er sikkert at den blir erstattet.

 

Har andre tilsvarende erfaringer? Det er spesielt punkt 2, 5 og 6 jeg reagerer på. Er reparasjonstiden vanligvis så lang for et såpass enkelt problem? Og må man regne med at servicenivået er så lavt som dette? Vi snakker her om minst 4 ukers "driftsavbrudd"! Sist jeg hadde en Dell-maskin som gikk i stykker, ble den reparert i løpet av en ukes tid.. Og da snakker vi om en maskin til rundt regnet halve prisen.

 

At OSX ikke leser ut SMART-informasjon fra diskene er upraktisk, men ingen showstopper, i og med at jeg alltid har minst et par backup-kopier av ting og tang.

 

Dersom Apple selv har så elendig kundeservice som jeg fikk inntrykk av nå; vil det da hjelpe å kjøpe maskinen hos f.eks. Elkjøp? Eller blir man utsatt for det samme serviceregimet da også? Evt. tar Elkjøp seg av reparasjoner selv?

 

Mvh,

K

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Syntes ikke 2 uker var så lang tid på reparasjon. Husk at den skal frem og tilbake via posten. Også skal en teknikker godkjenne at det virkelig er noe feil med disken (Er høl i hue ja, men sånn er det med alle produsenter). OSX har har S.M.A.R.T. funksjonalitet bare gå i diskverktøy og se på disken din ;) Skal stå "S.M.A.R.T.-status : Verifisert". Hvor god den er, er en annen sak :p

 

Sikker på at cden ikke er lesbar? Jeg hadde satt firmware passord på Macen, så jeg må holde inne alt når jeg booter opp (eller var det cmd? husker ikke helt). Da blir jeg bedt om passord (som jeg har satt selv).

 

5 og 6 hørtes ikke så bra ut. Hvis man kan verifisere at man har kjøpt en Mac, som i tillegg har vært på service burde man bare få en cd. Det hadde hvert fall vært god service!

 

Tviler på at Elkjøp tar reparasjonen selv. Man må være autorisert av Apple for å kunne det.

 

Hadde noen problemer med Apple kundeservice for leenge siden. Da var det at de hadde bytta feil deler på Eplehuset. Og Eplehuset fikk ikke delene fra Apple, fordi de ikke mente det var en service sak. Jeg tok en telefon inn til Apple og saken ordnet seg :)

Lenke til kommentar

To uker er ikke helt galt, men sammenlignet med Dell hørtes det veldig skuffende ut. Og vi snakker vel egentlig om drøye to uker, iallfall ikke under.

 

Godt å høre at det finnes et SMART-verktøy ja.. Men litt kjedelig å måtte starte dette manuelt for å sjekke disken. Slikt går iallfall helt automagisk i Ubuntu.

 

DVD-en var visst ikke lesbar på verken Mac-en eller PC-er nei.. Antageligvis bare dårlig kvalitet på platen. Apple burde lett kunne verifisere at kunden har kjøpt Mac-en.. Neppe mer komplisert enn å taste inn navnet/kundenr. i en eller annen kundedatabase..

 

Får ta en tur bortom Elkjøp og høre hvordan det fungerer der for sikkerhetsskyld, men blir overrasket hvis dem ikke bare sender maskinene videre til Apple ja..

Lenke til kommentar

De erfaringene jeg har hatt er ikke i nærheten av så problematiske, og som oftest langt raskere. Om du bor i en by med en noenlunde oppegående Apple-forhandler ville jeg handlet derfra, mange av disse har egne verksteder og vet å ta vare på gode kunder.

 

(For å være litt presis: det du er ute etter er "Authorised Service Provider"-merket.)

Endret av Euklid
Lenke til kommentar

To uker er vel strengt tatt ikke så ille. Men kunne selvsagt vært bedre, spesielt ettersom man betaler så mye ekstra for en Mac. To uker er jo like lang tid som for eksempel Acer har som turn around time på sine laptop'er ved reklamasjon.

 

Jeg har ikke selv noen Macbook som jeg har supporterfaring fra. Men derimot har jeg dessverre ikke vært altfor heldig med andre ting jeg har kjøpt fra Apple. Jeg har fire iPod'er (to classic, en touch og en ny nano). Tre av disse har fått problemer med hodetelefonutgangen. Jeg har to dockingstasjoner. En av de har også problem med stereoutgangen. På en spiller kan jeg forstå at slike problemer kan oppstå, men på min Touch varte spilleren bare ett år før problemet oppstod. Apple avskriver dette med brukerfeil.

 

Batteriene har vært elendig på samtlige iPod'er minus Nano'en (som bare er tre måneder gammel). På min første classic sank batterikapasiteten drastisk etter litt over ett år. Oppgitt batteritid var 12 timer. Jeg opplevde at batteriet ved normal avspilling ble tappet etter bare 4 timer. Sendte inn til Apple. Fikk spilleren tilbake etter ei uke. Ingen feil funnet. Batterikapasitet testet til 60% av opprinnelig kapasitet, ergo over 50%-grensen. Med returen av spilleren kom også et krav om å betale flere hundre kroner for undersøkelsen. Etter litt krangel fikk jeg de til å gå bort fra kravet, men batteriet ville de ikke erstatte.

 

Siste erfaring er med min Airport Express. Denne skulle jo være så enkel å sette opp. Vel, det gikk ikke helt etter planen. Etter tre uker med prøving og feiling, og noen samtaler til support, fikk jeg den heldigvis til å virke noenlunde stabilt. Men rekkevidden er elendig. Står jeg mer enn 7 meter unna, mister jeg stadig forbindelsen mellom Touch'en og Airport Express, med det til resultat at jeg må inn på spilleren og velge spill over Airport Express igjen. Irriterende. Og Apple mener at "that's life, nothing to do", og de vil ikke ta den tilbake.

 

Men support svarer stort sett innen rimelig kort tid, og som sagt; reparasjonstid på to uker er ikke det verste som finnes, selv om det er utrolig irriterende å måtte vente så lenge, spesielt når man har betalt svært mye for produktet.

Lenke til kommentar

Løsning på alle Apple-problemer: Glem det og aldri kjøp apple-produkt igjen.

Det er ikke noe i veien med Apple's produkter, de lager gode løsninger som absolutt fyller en nisje i markedet.

At Apple som firma har sine mindre sjarmerende sider er dessverre ingen hemmelighet, jeg tenker da spesielt på prispolitikken som er direkte latterlig sammenlignet med pc produsenter og produsenter av software til pc.

Lenke til kommentar

Du må nokk åpne øyya, jobbet i elektrobutikk og det var veldig sjeldent noe kom tilbake på under 2 uker. men er faktisk heldig om man får det til 2 uker da jeg har vært borti tilfeller på 4-6 uker

 

Gjør hva jeg vil jeg. Reprasjon burde gå fort. Fikk min laptop ca 1-2 dager etter bestilling, ble reparert (av acer) på ca 3-4 dager. Hovedkort og tastatur fikset.

Lenke til kommentar

leverte du direkte til acer selv da?

 

2 uker re raskt for de fleste verksteder bare så du vet det

 

Jeg har faktisk en kollega som har noe skjermtrøbbel med en Acer-laptop nå. Så da kan vi ta en måling på hvor rask Acer er. Snakket med ham i lunsjen nå.

Hans erfaring er så langt at de svarer innen en time på mailhenvendelser. På telefon går det maks 5 minutter før han kommer gjennom. I går sendte han laptop'en per post. Rett før lunsj fikk han melding om at laptop'en var mottatt hos Acer. Etter hva jeg forstod på ham, er Acers policy at laptop'en skal være ferdig behandlet innen to uker. Blir spennende å se.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...