Gå til innhold

Linux + Jensen ruter = problemer?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har fått en merkelig utfording på maskiner som er tilkoblet jensen ruter direkte.

 

Alt innstillinger står på DHCP, har prøvd å fjerne Mac adressen i instilliger for nettverk.

I windows XP mot windows 7, funger ruteren helt greit.

 

Men kobler jeg ruteren mot en linux maskin, får jeg ikke internett.

Prøvd å pinge, ruteren og andre maskiner, og det funger bra.

 

Har noen forslag til hva problemet kan være?

 

Prøvd å deaktivere IPV6 uten det løste problemet.

Prøvd å sette fast ip, uten at det løser problemet.

 

Prøvde å bruke macadressen til windows 7 maskinen, og heller ikke det løser problemet.

 

Når jeg prøver å laste ned oppdateringer får jeg 32 kb nedlastingfiler trengs å laste ned også(258 MB med oppdateringer) om jeg laster ned disse, skjer det ingen ting annet at jeg får beskjed om at nedlasting feilet.

 

Har noen forslag? Dlink ruteren funger fremdeles på windows og linux, mens jensen funger bare mot windows.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jensen Air:Link 59300 ruter

 

Nå har jeg prøvd flere distribusjoner, ubuntu 10.10, mandriva 2010, Fedora 10, Kubuntu 10.10, debian 6 som jeg bruker på forskjellige maskiner, noen er foreløpig koblet gjennom en annen maskin.

 

Og samme problem med alle sammen (Helt vanlig installasjon)

 

Kobler jeg gjennom en annen pc med windows 7 installert og setter fast IP mellom windows maskinen og linux pc så funger internett.

 

Så det er neppe nettverkkortet som er problemet.

 

Hvordan kan DNS være problemet her?

Mener du fra ruterens side?

 

Får fint pinget ruteren.

 

Kan det være jensen rutere bruker annen DNS som linux ikke bruker?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Noe av problemene dine hørtes ut som DNS problem. Men får du pinget maskiner på internet via IP (8.8.8.8 feks). Klarer du dette så har du internet tilkobling, men hva som er problemet videre får vi ta da.

 

Ta utgangspunkt i at du får IP via DHCP rett fra routeren, at du har tilgang (ping feks) til andre datamaskiner på nettverket, og at du har tilgang til routeren.

 

Sjekk også innholdet i /etc/resolv.conf

 

 

Bare for å få det bekreftet, du har flere PC'er med linux? og fungerer nett på windows 7 på en pc som har linux også? (evt en live cd på den med windows 7)

 

EDIT:

DNS er bare en ip adresse til en server, og er lik for både windows og linux. Problemet oppstår hvis linuxmaskinen ikke mottar DNS servern fra routeren via DHCP (noe som kan være casen)

 

Også er dette problemet på både kabel og wifi (hvis du bruker wifi)

Endret av AlecTBM
Lenke til kommentar

 

Sjekk også innholdet i /etc/resolv.conf

 

Hva skal jeg finne der?

 

http://www.linuxguiden.no/index.php/Resolv.conf

 

domain user.local (Linux sin adresse hvis man har satt opp en server?) 
search testdomene.no annetdomene.no endaetdomene.no
nameserver [Ruters IP adresse?]
nameserver [Ruters DNS]
nameserver [Ruterens nettverkmakse?]

 

Bare for å få det bekreftet, du har flere PC'er med linux? og fungerer nett på windows 7 på en pc som har linux også? (evt en live cd på den med windows 7)

Ja jeg har flere pcer med både windows og linux, men det er windows maskinene som funger med en gang når jeg har koblet til ruteren.

 

Har ikke live DVD av windows 7.

Live CD av linux funger heller ikke rett på internett.

 

Men fungerte før når jeg hadde Dlink ruter.

 

Laptopen som bruker fedora kommer heller ikke på internett, så er nok samme problem.

 

Kan mac filtering nekte linux arbeidstasjoner tilgang?

Nå kan man skrive inn mac adresse på linux maskiner, som kan brukes, men vet ikke om det kan være en årsak som gjør linux maskiner kan nektes adgang?

 

Eller burde det ikke bli noe problem, siden mac adressen vil bli samme på alle operativsystem siden mac adressen følger nettverkkortet.

 

Hvordan bruker man linux komandolinje som en nettleser?

Slik:

lynx.png

 

Bare for å utelukke at nettleseren kan være problemet.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Er "sånn" der fungerer ja.

feks elinks eller lynx.

 

Er dette et screenshot fra en maskin som ikke kommer seg på ellers?

 

 

Og jeg mente en live cd med linux på en maskin med windows 7 på, men siden du har sjekket dette så vet vi at det ikke er PC'ene det er noe galt med, pluss at siden du har flere så var det mindre sannsynlig.

 

Men siden du ikke får lastet ned oppdateringer så er det nok ikke nettleseren problemet ligger, men ikke umulig selvfølgelig.

 

Men ang resolv.conf.

I den så skal det være noen linjer som starter med "nameserver" etterfulgt av en ip adresse. Prøv å ping ipadressen.

Du kan også prøve å skrive

nameserver 8.8.8.8

over alle de andre nameserver linjene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...