Gå til innhold

Hjelp til telezoom


Anbefalte innlegg

Sorry for en crapy emnetittel. men det var det beste jeg kunne diske opp sånn i farta.

 

Jeg leker med tanken på kjøpe meg ett nytt objektiv av typen telezoom (tror jeg) Det første problemet som dukker opp er prisen :p det andre er hvor mye zoom trenger jeg.. Trenger ikke tips til diverse objektiver i første omgang, så derfor havnet tråden hær.

 

For jeg lurer på om det finnes ett nettsted dær ute som viser forskjellen på forskjellige brennvidder med fine bilder som eksempler.

 

Mulig dette var et long-shot ;)

Endret av grautmaum
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sorry for en crapy emnetittel. men det var det beste jeg kunne diske opp sånn i farta.

 

Jeg leker med tanken på kjøpe meg ett nytt objektiv av typen telezoom (tror jeg) Det første problemet som dukker opp er prisen :p det andre er hvor mye zoom trenger jeg.. Trenger ikke tips til diverse objektiver i første omgang, så derfor havnet tråden hær.

 

For jeg lurer på om det finnes ett nettsted dær ute som viser forskjellen på forskjellige brennvidder med fine bilder som eksempler.

 

Mulig dette var et long-shot ;)

Tror du må komme med litt mer info, for eksempel HVA skal du ta bilde av?

 

Det står blant annet noe om det her

En illustrasjon av forskjellige lengder på tele

Lenke til kommentar

Endrer du til telezoom i tittelen, så hjelper det en god del.

 

Et par par spørsmål:

 

1. Hvilket kamera har du?

2. Hva er det du ønsker å fotografere med telezoomen din?

3. Hva mange penger kan du tenke deg å bruke?

4. Og hva er absolutt smertegrensen på pris?

 

1. Objektivet skal sitte på en Canon 7D

2. Jeg har aldri hatt en telezoom, så jeg vet jo ikke helt sikkert, men fugler eller dyr som man ikke bør/kan gå nært vil jeg tro blir hovedfokus.

3. Tenkte i utgangspunktet på noe rundt 5-7000

4. ikke over 10000, siden dette mest sannsynlig blir ett objektiv jeg drar fram på dager med svært godt vær og jeg kjeder med (vi har lite godværsdager i trøndelag for å si det sånn..)

 

 

Men det hadde vært arti å sett forskjellen av de forskjellige brennvidden "svart på hvit" sp jeg ikke leiter i "blinde" etter ett objektiv

Lenke til kommentar

Du har et romslig budsjett med andre ord. Jeg tror jeg vil anbefale deg å å se på disse utgavene:

 


  •  
  • Sigma 50-150mm f/2.8 - denne er relativt rimelig; men har noe kort rekkevidde. Mangler bildestabilisering.
  • Canon EF 70-200mm f/4 L - også hyggelig pris på; men mangler bildestabilisering.
  • Canon EF 70-200mm f/4 IS L - som forrige modell, men med bildestabilisering - ganske dyr.
  • Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS L - Større rekkevidde, ikke så lyssterk, med bildestabilisering - ganske dyr.
     

 

Den var jo bare helt genial, akkurat noe sånt jeg var på utkikk etter! takker så meget!

Husk å velg crop-kamera.

 

edit: Når det gjelder fugl (som jeg ikke fikk med meg ved første gjennomlesing) så er nok selv 300mm noe snaut.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Jeg vil gjerne berømme hvor raskt og presist dere svarte! takk til alle bidrag.

 

Ut i fra eksempelbildene så ser det ut som at jeg må på 500mm som minimum for å få det jeg ønsker (lommeboka gråter)

 

Så jeg ser meg ferdig med denne tråden, og lager en ny i ett mer passende underforum når det kommer til hvilket objektiv jeg skal velge.

 

Igjen, takk for rask respons!

Lenke til kommentar

Jeg vil gjerne berømme hvor raskt og presist dere svarte! takk til alle bidrag.

 

Ut i fra eksempelbildene så ser det ut som at jeg må på 500mm som minimum for å få det jeg ønsker (lommeboka gråter)

 

Så jeg ser meg ferdig med denne tråden, og lager en ny i ett mer passende underforum når det kommer til hvilket objektiv jeg skal velge.

 

Igjen, takk for rask respons!

Du har hvertfall funnet ett vanskelig segment å skulle ta bilder av :)

Objektiver på 500mm ++ koster fort en del, hvertfall hvis du skal ha noe som gir bra farger, skarphet osv.

Ett alternativ er Sigma 150-500mm, ikke alle som er helt fornøyde med dette, men samtidig er det en god pris.

 

Edit, litt seint ute med den anbefalingen :)

Endret av egilrs
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...