Gå til innhold

Verdens beste gitarist?


Skandee

Anbefalte innlegg

Hva er verdens beste mat?

Det beste svaret på det er nok verdens sunneste mat, siden det ikke er subjektivt.

 

 

Hvem som er verdens beste gitarist er ikke et subjektivt spørsmål. Jeg har hatt en lignende diskusjon, bare at den handlet om sjangre. Man kan si at dansebandmusikk er dårlig, men da må man ha grunnlag for å kunne si det. Det ble nevt tidligere i tråden at kids skriver douchy kommentarer under youtube-videoer av geniale musikere, men jeg vil tro at de fleste her har selv kritisert musikk som f. eks. Lady Gaga uten å ha et saklig argument.

 

Å finne svaret på spm. som dette er vanskelig, men det er mulig. Verdens beste gitarist har mye teoretisk kunnskap, og kan komponere musikk av høy musikals verdi, han kan også fremføre teknisk krevende stykker innen ett vidt spekter av sjangre og stilarter.

 

En gitarist som burde nevnes i denne tråden er John McLaughlin, som bla. spiller på de legendariske Miles Davis-platene In A Silent Way og Bitches Brew.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Umulig å komme med navn. Kommer jo helt an på hva man ser etter. Selv har jeg favoritter innen mange genre, hvor det er sånn at den ene ikke kan spille slik den andre gjør. Al McKay kan neppe spille noe ala John Petrucci, og Petrucci kan se laaangt etter å spille troverdig funk. Begge er blant mine favoritter, men har to spillestiler som er omtrent så langt fra hverandre som det kan bli.

Lenke til kommentar

Hva er verdens beste mat?

Det beste svaret på det er nok verdens sunneste mat, siden det ikke er subjektivt.

 

 

Hvem som er verdens beste gitarist er ikke et subjektivt spørsmål. Jeg har hatt en lignende diskusjon, bare at den handlet om sjangre. Man kan si at dansebandmusikk er dårlig, men da må man ha grunnlag for å kunne si det. Det ble nevt tidligere i tråden at kids skriver douchy kommentarer under youtube-videoer av geniale musikere, men jeg vil tro at de fleste her har selv kritisert musikk som f. eks. Lady Gaga uten å ha et saklig argument.

 

Å finne svaret på spm. som dette er vanskelig, men det er mulig. Verdens beste gitarist har mye teoretisk kunnskap, og kan komponere musikk av høy musikals verdi, han kan også fremføre teknisk krevende stykker innen ett vidt spekter av sjangre og stilarter.

 

En gitarist som burde nevnes i denne tråden er John McLaughlin, som bla. spiller på de legendariske Miles Davis-platene In A Silent Way og Bitches Brew.

For noe tøys. Dette er da høyst subjektivt. Kunst kan ikke beskrives vitenskapelig, enkelt og greit. Det finnes ingen gitarist som er "best".

Lenke til kommentar

Hva er verdens beste mat?

Det beste svaret på det er nok verdens sunneste mat, siden det ikke er subjektivt.

 

 

Hvem som er verdens beste gitarist er ikke et subjektivt spørsmål. Jeg har hatt en lignende diskusjon, bare at den handlet om sjangre. Man kan si at dansebandmusikk er dårlig, men da må man ha grunnlag for å kunne si det. Det ble nevt tidligere i tråden at kids skriver douchy kommentarer under youtube-videoer av geniale musikere, men jeg vil tro at de fleste her har selv kritisert musikk som f. eks. Lady Gaga uten å ha et saklig argument.

 

Å finne svaret på spm. som dette er vanskelig, men det er mulig. Verdens beste gitarist har mye teoretisk kunnskap, og kan komponere musikk av høy musikals verdi, han kan også fremføre teknisk krevende stykker innen ett vidt spekter av sjangre og stilarter.

 

En gitarist som burde nevnes i denne tråden er John McLaughlin, som bla. spiller på de legendariske Miles Davis-platene In A Silent Way og Bitches Brew.

For noe tøys. Dette er da høyst subjektivt. Kunst kan ikke beskrives vitenskapelig, enkelt og greit. Det finnes ingen gitarist som er "best".

Klart det kan! Jeg sier ikke at subjektive meninger ikke er viktige, for det er de så absolutt. Grunnen til at noe ikke kan beskrives vitenskapelig er at vitenskapen ikke har kommet langt nok.

 

Det er mulig å finne ut hvem som er verdens beste gitarist, men det er ikke interessant vitenskap.

Lenke til kommentar

Hva er verdens beste mat?

Det beste svaret på det er nok verdens sunneste mat, siden det ikke er subjektivt.

 

 

Hvem som er verdens beste gitarist er ikke et subjektivt spørsmål. Jeg har hatt en lignende diskusjon, bare at den handlet om sjangre. Man kan si at dansebandmusikk er dårlig, men da må man ha grunnlag for å kunne si det. Det ble nevt tidligere i tråden at kids skriver douchy kommentarer under youtube-videoer av geniale musikere, men jeg vil tro at de fleste her har selv kritisert musikk som f. eks. Lady Gaga uten å ha et saklig argument.

 

Å finne svaret på spm. som dette er vanskelig, men det er mulig. Verdens beste gitarist har mye teoretisk kunnskap, og kan komponere musikk av høy musikals verdi, han kan også fremføre teknisk krevende stykker innen ett vidt spekter av sjangre og stilarter.

 

En gitarist som burde nevnes i denne tråden er John McLaughlin, som bla. spiller på de legendariske Miles Davis-platene In A Silent Way og Bitches Brew.

For noe tøys. Dette er da høyst subjektivt. Kunst kan ikke beskrives vitenskapelig, enkelt og greit. Det finnes ingen gitarist som er "best".

Klart det kan! Jeg sier ikke at subjektive meninger ikke er viktige, for det er de så absolutt. Grunnen til at noe ikke kan beskrives vitenskapelig er at vitenskapen ikke har kommet langt nok.

 

Det er mulig å finne ut hvem som er verdens beste gitarist, men det er ikke interessant vitenskap.

 

Sorry mac, men det er ikke riktig. Såfremt du vet om en spiller som har innovasjon- og kompeskillsene til Beck og Page, vibratoen til Albert King, sweet pickingen til Malmsteen, følelsene til Gary Moore og tonen til Gilmour, så tviler jeg rett og slett på om det er mulig å finne en som er best i alt.

 

Selvfølgelig har du Petrucci og gutta som har gjort gitaren til en vitenskap og mestret det meste av teknikk, men det å blodrunke fancy tidssignaturer og pretensiøse soloer, gjør deg ikke nødvendigvis til verdens beste. Man kan godt rangere gitarister etter visse kriterier, men kommer man opp på et visst nivå, er det personlighet, og ikke teknikk som skiller dem.

Lenke til kommentar

Sorry mac, men det er ikke riktig. Såfremt du vet om en spiller som har innovasjon- og kompeskillsene til Beck og Page, vibratoen til Albert King, sweet pickingen til Malmsteen, følelsene til Gary Moore og tonen til Gilmour, så tviler jeg rett og slett på om det er mulig å finne en som er best i alt.

Finnes sikkert flere som kan alt dette, men hvis du mener at disse seks er kremen bør du utvide horisonten – ikke at disse ikke er i toppsjiktet. Det er også ganske ironisk at du selv forteller hva som skal til for å være den beste.

 

Selvfølgelig har du Petrucci og gutta som har gjort gitaren til en vitenskap og mestret det meste av teknikk, men det å blodrunke fancy tidssignaturer og pretensiøse soloer, gjør deg ikke nødvendigvis til verdens beste. Man kan godt rangere gitarister etter visse kriterier, men kommer man opp på et visst nivå, er det personlighet, og ikke teknikk som skiller dem.

Jeg har hørt veldig lite på Petrucci, men av det lille jeg har hørt får jeg inntrykk av at han kun er teknisk flink – noe som bare er en brøkdel av det å være god. Jeg så nettopp en video av han der han spilte solo samtidig som to andre, noe alle (flike) musikere vet de ikke skal gjøre.

Lenke til kommentar

Sorry mac, men det er ikke riktig. Såfremt du vet om en spiller som har innovasjon- og kompeskillsene til Beck og Page, vibratoen til Albert King, sweet pickingen til Malmsteen, følelsene til Gary Moore og tonen til Gilmour, så tviler jeg rett og slett på om det er mulig å finne en som er best i alt.

Finnes sikkert flere som kan alt dette, men hvis du mener at disse seks er kremen bør du utvide horisonten – ikke at disse ikke er i toppsjiktet. Det er også ganske ironisk at du selv forteller hva som skal til for å være den beste.

 

Selvfølgelig har du Petrucci og gutta som har gjort gitaren til en vitenskap og mestret det meste av teknikk, men det å blodrunke fancy tidssignaturer og pretensiøse soloer, gjør deg ikke nødvendigvis til verdens beste. Man kan godt rangere gitarister etter visse kriterier, men kommer man opp på et visst nivå, er det personlighet, og ikke teknikk som skiller dem.

Jeg har hørt veldig lite på Petrucci, men av det lille jeg har hørt får jeg inntrykk av at han kun er teknisk flink – noe som bare er en brøkdel av det å være god. Jeg så nettopp en video av han der han spilte solo samtidig som to andre, noe alle (flike) musikere vet de ikke skal gjøre.

 

At du mener jeg må, noe syrlig vel og merke, utvide horisentene mine, sier litt om hvor forskjellig musikk- og gitaristsmak man har. Dog å si at Beck og Page ikke er i hvertfall topp 5, blir dumt. Beck er selve pioneren innen rock og det er få, om noen, gitarister som er bedre til å skrive låter og lage arrangementer som Page.

 

Jeg snakker om rock og blues her. Jazz og fusion er ikke min greie.

Lenke til kommentar

Sorry mac, men det er ikke riktig. Såfremt du vet om en spiller som har innovasjon- og kompeskillsene til Beck og Page, vibratoen til Albert King, sweet pickingen til Malmsteen, følelsene til Gary Moore og tonen til Gilmour, så tviler jeg rett og slett på om det er mulig å finne en som er best i alt.

Finnes sikkert flere som kan alt dette, men hvis du mener at disse seks er kremen bør du utvide horisonten – ikke at disse ikke er i toppsjiktet. Det er også ganske ironisk at du selv forteller hva som skal til for å være den beste.

 

Selvfølgelig har du Petrucci og gutta som har gjort gitaren til en vitenskap og mestret det meste av teknikk, men det å blodrunke fancy tidssignaturer og pretensiøse soloer, gjør deg ikke nødvendigvis til verdens beste. Man kan godt rangere gitarister etter visse kriterier, men kommer man opp på et visst nivå, er det personlighet, og ikke teknikk som skiller dem.

Jeg har hørt veldig lite på Petrucci, men av det lille jeg har hørt får jeg inntrykk av at han kun er teknisk flink – noe som bare er en brøkdel av det å være god. Jeg så nettopp en video av han der han spilte solo samtidig som to andre, noe alle (flike) musikere vet de ikke skal gjøre.

 

At du mener jeg må, noe syrlig vel og merke, utvide horisentene mine, sier litt om hvor forskjellig musikk- og gitaristsmak man har. Dog å si at Beck og Page ikke er i hvertfall topp 5, blir dumt. Beck er selve pioneren innen rock og det er få, om noen, gitarister som er bedre til å skrive låter og lage arrangementer som Page.

 

Jeg snakker om rock og blues her. Jazz og fusion er ikke min greie.

De er, som sakt, i toppsjiktet, og for å understreke at jeg ikke har en helt annen musikk smak enn deg, så kan jeg fortelle at jeg i dag har hørt på Zeppelin i flere timer, men om Page og Beck er blandt de 5 beste vet jeg ikke.

 

Man kan ikke la være å inkludere gitarister innen en sjanger fordi man ikke liker sjangeren.

Lenke til kommentar

Kanskje vi skal skylde på Idol og X-factor og fanden og hans oldemor, men: Musikk er ikke en konkurranse.

 

Det er den dagen i 1975 da jeg kom kjørende i min fars Ford og jeg hørte Thunder Road med Springsteen for først gang. Det er den gangen på Ole Blues her i Bergen når jeg sto i mine egne tanker og digget Buddy Guy og en søt jente hvisket "Jeg skulle ønske jeg var i drømmene dine" inn i øret mitt. Den gangen Jeg gikk inn på Hagstrøm i Oslo og la pengene kontant på disken for min første ekte strat (En Silver Anniversary som jeg har fremdeles 32 år senere). Det er å sitte i korridoren på Haslemoen med andre gitarfrelste rekrutter og spille Pink Floyd klokka 1 om natta, selv om 'sjanten har vært innom to ganger og bedt oss pelle oss til helvete i køya. Det er å spelle en gig på Ila Sikringsanstalt og klare å ryke strengene på begge gitarene du har med. Det er å våkne på sommerleir og finne ut at min Ibanez akustiske har ligget ute i regnet hele natten, uten å ta skade av det (jeg har den ennå også, 36 år etter). Det er å bla i de gamle tekstene du skrev for 35 år siden og oppdage at noen av dem faktisk ikke var så dumme. Min bandkompis Jørgen som spilte den perfekte soloen til en av mine låter (bare for å finne ut at noen hadde slettet tapen noen uker senere.)

 

Verdens beste gitarist? Jeg vet hvem det er, men jeg sier det ikke bort. Moroa er jo å finne ut av det selv. Eller nei, sannheten er at jeg fortsatt 54 år etter at jeg ble født ikke vet. At noen har bestemt seg når de er 18 er i grunnen litt trist. Tenk på alt de går glipp av...

 

Geir :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...