Gå til innhold

Noen anbefalinger/endringer?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selv om prisen på ddr3-ram har stupt, føler jeg likevel brikkene du har valgt er litt overkill. Tror du hadde merka større forskjell med et par tregere brikker, og heller dobla mengden. 2x4GB 1333MHz f.eks. Hastigheter ut over det merker du normalt sett lite til under vanlig bruk.

 

Om du planlegger rekordforsøk innen benching derimot, så trekker jeg tilbake alt.

Lenke til kommentar

RAM-kits med 3 brikker er mynta på 1366-sokkelen pga. triple channel memory, øvrige sokler de siste årene er dual channel. For å utnytte dette kjører du enten 2 eller 4 brikker. 4GB holder vanligvis plenty til spilling og normalt bruk, men 8GB kan være en idé om du driver med bildebehandling/videoredigering, eller tung multitasking (nettleser med mange aktive tabs osv).

 

Festemekanismen skal være den samme på både 1156 og 1155, så uansett kjøler som passer på 1156 skal også passe fint på 1155! :thumbup:

Lenke til kommentar

Minnet du tenker på er tre-kanals og er egentlig tilpasset 1366 sokkelen.

 

Disse er fine, men antageligvis bør du kjøre dem på 1333Mhz og 1.5V fordi SandyBridge ikke er spesielt glad i høyere spenning på RAM. Dette har overhodet ingen betydning for hverdagslig ytelse og så lenge du ikke tenker på klokking.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=491275

 

1155 og 1156 skal anmodentlig ha samme dimensjon på festehullene i HK så enhver kjøler som passer på 1156 skal passe på 1155.

 

Edit: Gaasart kom med et nærmest identisk innlegg først gitt :p

Endret av Komakino
Lenke til kommentar

Tusen takk for hjelpen :>

 

Men en ting til jeg lurer på angående RAM'en, på hovedkortet står det

"Støttet RAM-hastighet: PC3-10600, PC3-8500"

 

MÅ jeg ha samme RAM-hastighet på hovedkortet og RAM'en eller vil de kunne fungere sammen fordeom de ikke er samme hastighet? Tenker bare på dette siden RAM'en som Komakino linka er PC3-12800.

Lenke til kommentar

Men en ting til jeg lurer på angående RAM'en, på hovedkortet står det

"Støttet RAM-hastighet: PC3-10600, PC3-8500"

 

MÅ jeg ha samme RAM-hastighet på hovedkortet og RAM'en eller vil de kunne fungere sammen fordeom de ikke er samme hastighet? Tenker bare på dette siden RAM'en som Komakino linka er PC3-12800.

 

Nei, det eneste som skjer hvis RAM er raskere enn hva hovedkortet er spesifisert for, er at den klokkes automatisk ned til gyldige verdier. Nå ser jeg dog det at godeste komplett ikke har samkjørt med produktsidene på asus.com. Under spesifikasjoner;

4 x DIMM, Max. 32 GB, DDR3 2200(O.C.)/2133(O.C.)/1866(O.C.)/1600(O.C.)/1333/1066

 

Så rett ut av boksen kommer minnet til å justere seg fra 1600MHz og ned til 1333. Hovedkortet ditt støtter dog angivelig minnehastigheter helt opp til 2200MHz etter litt clocking/tweaking, vil tro du kan oppnå 1600MHz bare ved å aktivere Intel XMP profiles og manuelt stille inn de verdiene RAM-brikkene er spesifisert for å kjøre. Tar dog forbehold om mulige feil, siden jeg er AMD-mann selv :innocent:

 

Edit: retter meg selv her først som sist etter å ha lest gjennom svaret Komaniko skrev.

 

Disse er fine, men antageligvis bør du kjøre dem på 1333Mhz og 1.5V fordi SandyBridge ikke er spesielt glad i høyere spenning på RAM. Dette har overhodet ingen betydning for hverdagslig ytelse og så lenge du ikke tenker på klokking.

 

Er veldig viktig å presisere at under normalt bruk vil du aldri i havet merke forskjell på 1600 og 1333 med mindre du faktisk gjør diverse benchmarks og sammenligner resultatene direkte, og selv da er det knepen forskjell.

Endret av gaasart
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...