Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Har Bluecom rett til å gjøre dette?


Anbefalte innlegg

For 3 dager siden bestilte jeg bredbånd fra Bluecom men dagen etter avbestilte jeg og bestilte hos tele2. Jeg trodde ikke at bindingen gjalt når jeg ikke har skrevet under på noe og heller ikke mottatt noe eller betalt bluecom på noen måte. Men idag mottok jeg denne mailen:

 

Hei!

 

Din oppsigelse er mottatt og registrert. Vi kommer tilbake med endelig

oppsigelsedato når denne foreligger. Vi gjør oppmerksom på to måneders

oppsigelsestid, og ett års bindingstid om ikke annet er avtalt.

 

Har du leid brannmur eller annet utstyr fra BlueCom skal dette returneres

til understående adresse.

 

Dersom du har spørsmål til overstående eller andre henvendelser, står vi

gjerne til tjeneste!

 

Vennlig hilsen

 

BlueCom AS

Sommerrogaten 13-15 N-0255 Oslo

 

Kundeservice: +47 815 33 222

Faks : +47 22121401

 

Jeg mener at jeg ikke har noe binding når jeg ikke har betalt noe eller skrevet under på noen kontrakt. Må jeg betale bluecom en oppsigelses avgift og 2 måneder med bredbånd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selvsagt er du ikke bundet til noe overfor Bluecom. Hvis de har litt vett i skallen avslutter de herved saken. Når det er sagt ville jeg iallefall ikke anbefale Tele2. Har hatt enormt mye bråk med dem,....de gav seg først etter at jeg koblet inn Forbrukerrådet. ...Så...styr unna Tele2.

Lenke til kommentar

1. Generelt

1.1. Leverandøren har rett til å nekte levering etter kredittprøving, og etter kontroll i private og offentlige registre.

1.2. Når det gjelder produkt og tjenestespesifikasjoner er Kunden kjent med den informasjonen som til enhver tid fremgår på Leverandørens hjemmeside.

2. Avgifter og betaling

2.1. Etableringsavgiften betales ved første faktura. Tjenestene betales forskuddsvis. Priser i denne avtalen er oppgitt i NOK inklusiv mva. Ved utsendelse/levering av varer påløper porto-/transportkostnader. Ved alle fakturautsendelser påløper det til enhver tid gjeldende administrasjonsgebyr.

2.2. Ved reklamasjon på fakturabeløpet skal kravet fremsettes innen rimelig tid, senest ved fakturaens forfall. Dersom reklamasjonsplikten ikke overholdes mister Kunden innsigelsen mot fakturaen.

2.3. Hvor betaling ikke skjer til forfall påløper et varslingsgebyr. Inkassoloven og lov om morarenter kommer til anvendelse i den utstrekning denne avtalen ikke regulerer forhold omfattet av lovene.

3. Levering/installasjon

3.1. Leverandøren leverer og installerer etter avtale med Kunden. Leverandøren vil, dersom ikke uforutsette forhold oppstår, foreta installasjonen innen avtalt frist. Ved avbestilling før installasjonen påløper et gebyr på NOK 1 000.

3.2. Ved begjæring fra Leverandøren må Kunden gi Leverandøren tilgang til sin bolig, i det omfang det er rimelig og relevant for Leverandørens oppfyllelse av kontrakten. Dersom installasjonen ikke kan gjennomføres grunnet forhold som skyldes Kunden, betaler Kunden NOK 1 500 for oppmøtet.

3.3. Ordinær installasjon med montør innebærer en installasjon av en splitter og et ADSL-modem. Denne installasjonen vil finne sted ved det første ordinære telefonuttaket. Kunden er selv forpliktet til å informere installatøren om at det som skal utføres er en ordinær installasjon. Når det gjelder arbeid utover dette, så må det avtales direkte med installatøren, og Kunden vil da bli fakturert direkte av entreprenøren for tilleggsarbeidet.

3.4. Dersom Kunden har valgt en gjør-det-selv installasjon, er Kunden selv ansvarlig for å kontakte entreprenør, dersom Kunden ikke selv klarer å installere splitter og modem.

4. Kundens rettigheter og plikter

4.1. Kunden er ansvarlig for at systemet og utstyret som benyttes til enhver tid er tilpasset Leverandørens system og utstyr. Nødvendige endringer i Kundens system og utstyr bekostes av Kunden i sin helhet. Produktene og tjenestene kan ikke benyttes i kommersielt øyemed. Uten nærmere avtale kan Kunden maksimalt annektere to IP-adresser fra Leverandrørens nett.

4.2. Utstyr som er levert Kunden er Leverandørens eiendom, dersom annet ikke er skriftlig avtalt. Det er ikke tillatt å gjøre inngrep i levert utstyr. Kunden er ansvarlig for følger av ulovlige inngrep.

4.3. Utstyret kan kun benyttes på den adressen som fremgår av kontrakten. Dersom Kunden ønsker å benytte utstyret på en annen adresse, skal Leverandørens skriftlige samtykke foreligge.

4.4. Kunden er ansvarlig for at utstyret returneres ved avtalens opphør i den stand det ble levert. Kunden belastes etter avtalen inntil utstyret er tilbakelevert.

4.5. Kunden må straks varsle Leverandøren dersom utstyret går i stykker, eller dersom tjenesten som er bestilt/levert ikke er i overensstemmelse med hva som er avtalt.

5. Leverandørens rettigheter og plikter

5.1. Leverandøren garanterer en oppetid på mer enn 99 % målt over ett år (oppetidsgaranti). Dersom Leverandøren ikke overholder denne garantien, reduseres prisen til Kunden med et forholdsmessig prisavslag. Varslet vedlikehold faller utenfor oppetidsgarantien.

5.2. Leverandøren er kun ansvarlig for tap som følge av kontraktsbrudd som skyldes forsettelig eller grov uaktsom opptreden. Kunden kan som følge av dette kreve dekket et direkte tap på inntil NOK 5 000.

5.3. Leverandøren er ikke ansvarlig for forhold som ligger utenfor sin kontroll - force majeure eller lignende. Ansvar kan heller ikke pålegges Leverandøren, dersom det gjelder forhold som Leverandøren ikke måtte forutse ved avtaleinngåelsen.

5.4. Mangler som skyldes Leverandøren skal avhjelpes innen rimelig tid. Kunden skal gjøre Leverandøren skriftlig oppmerksom på mangelen. Avhjelpes ikke mangelen innen rimelig tid får Kunden et forholdsmessig prisavslag.

5.5. Endringer grunnet pålagte krav etter lovgivningen trer straks i kraft, og anses dirkete som en del av denne standardavtalen.

5.6. Leverandøren kan fritt overdra rettigheter og plikter etter denne standardavtalen.

6. Oppsigelse og bindingstid

6.1. Kunden kan si opp abonnementet skriftlig med 2 måneders varsel. De 12 første månedene kan abonnementet ikke sies opp.

6.2. Dersom Leverandøren øker sine priser, og Kunden ikke aksepterer den nye prisen, må avtalen sies opp skriftlig 30 dager før prisendringen trer i kraft. Der utstyr er levert, opphører avtalen først når dette er tilbakelevert. Dersom tilbakelvering ikke skjer før ny pris trer i kraft, vil Kunden være forpliktet til å betale den nye prisen.

6.3. Ved vesentlig endring av avtalevilkårene kan Kunden si opp avtalen skriftlig med 2 måneders varsel. De tidligere avtalte vilkårene gjelder ut perioden. Dersom Kunden ikke sier opp avtalen skriftlig før de nye vilkårene trer i kraft anses vilkårene som vedtatt.

6.4. Leverandøren kan si opp avtalen med Kunden 1 måned etter at skriftlig varsel er sendt.

7. Ansvar for informasjon og elektroniske meldinger

7.1. Kunden er ansvarlig for informasjonen på sin egen hjemmeside, og for innholdet i elektroniske meldinger. Innholdet skal ikke være i strid med norsk lov, herunder immateriell lovgivning, god skikk, eller sedvane. Kunden skal på alminnelig måte identifisere seg selv, og informere om hvem som er ansvarlig for innholdet.

7.2. Ved utsendelse av virus, spamming, åpne e-post relé, trojanere, eller lignende, tilsiktet eller ikke, står Leverandøren fritt til å gjøre det som er nødvendig for å hindre dette. Ved tvil om berettigelsen kan Leverandøren stenge abonnementet, inntil Kunden klart har sannsynliggjort berettigelsen. Leverandøren er i så fall ikke ansvarlig for det økonomiske tapet som måtte oppstå i perioden.

7.3. Kunden er ansvarlig for det indirekte og direkte tapet Leverandøren måtte pådra seg som følge av brudd på punkt 7. Slike brudd betraktes som vesentlige kontraktsbrudd.

7.4. Informasjon og data som går tapt som følge av at Kunden ikke har sin egen backup dekkes ikke av Leverandøren.

7.5. Enhver sak som måtte bli ført mot Leverandøren fra tredjemann side som følge av brudd på punkt 7, plikter Kunden å føre for Leverandøren, og for egen regning. Mot særskilt vederlag kan Leverandøren bistå Kunden under føringen av saken.

8. Heving

8.1. Dersom den ene Parten vesentlig misligholder sine forpliktelser, kan den annen Part heve avtalen med øyeblikkelig virkning etter at skriftlig varsel er mottatt.

8.2. Leverandøren har ved vesentlig mislighold rett til å stenge tjenesten med øyeblikkelig virkning, og er ikke ansvarlig for det tap kunden måtte bli påført som følge av dette. Mislighold av betalingsplikten er fra dag én å regne som vesentlig mislighold. Kunden er forpliktet til å betale leie for det som er levert frem til hevningstidspunktet. Hvor utstyr er levert, er Kunden likevel forpliktet til å betale leie frem til dette er tilbakelevert.

8.3. Foreligger det andre avtaler som er vesentlig misligholdt, kan Leverandøren også heve denne avtalen.

9. Ikrafttredelse

9.1. Avtalen trer i kraft ved bestilling av produkter/tjenester. Bestilling kan skje muntlig og skriftlig, herunder ved elektronisk melding.

10. Verneting og lovvalg

10.1. Uoverensstemmelser mellom Partene om avtalens oppfyllelse, fortolkning eller utfylling, kan bringes inn for de alminnelige domstoler. Oslo tingrett er verneting i første instans. Kontrakten er undergitt norsk rett.

 

 

Det står ingen ting her om binding før bestilling, gjør det det?

Lenke til kommentar

Hvis du bare har bestilt dette på nett og ellers ikke hatt noe kontakt med bluecom via brev eller telefon så er det ikke vesentlig hva som står i vedtektene. I verste fall kan du påstå at det ikke var du som la inn bestillingen ("Det va'kke meg ass, det var en kompis som var litt drita og trodde han skulle være litt morsom. Helt sant!" :D )

Lenke til kommentar
For 3 dager siden bestilte jeg bredbånd fra Bluecom men dagen etter avbestilte jeg og bestilte hos tele2. Jeg trodde ikke at bindingen gjalt når jeg ikke har skrevet under på noe og heller ikke mottatt noe eller betalt bluecom på noen måte. Men idag mottok jeg denne mailen:

 

Jeg mener at jeg ikke har noe binding når jeg ikke har betalt noe eller skrevet under på noen kontrakt. Må jeg betale bluecom en oppsigelses avgift og 2 måneder med bredbånd?

 

Ta og ring Bluecom på 81533222 så vil jeg nok tro du får ordnet opp i dette uten noe problem.

Lenke til kommentar
For 3 dager siden bestilte jeg bredbånd fra Bluecom men dagen etter avbestilte jeg og bestilte hos tele2. Jeg trodde ikke at bindingen gjalt når jeg ikke har skrevet under på noe og heller ikke mottatt noe eller betalt bluecom på noen måte.

 

Det er nok sånn at du har retten på din side. Dersom du har bestillt ved bruk av internettjenesten, regnes dette som fjernsalg eller salg utenfor utsalgsted. Da har du lovbestemt angrerett på to uker etter at du har mottatt bestemt informasjon på papir eller annet håndfast medium. E-post gjelder ikke. Hvilken informasjon du skal ha mottatt og mer om denne bestemmelsen kan du lese her på følgende skjema fra departementet:

 

http://odin.dep.no/archive/bfdvedlegg/01/0...03/Skjem067.doc

 

Dette vet sikkert Bluecom godt, og som de andre sier ordner det seg nok om du kontakter dem

Lenke til kommentar
Selvsagt er du ikke bundet til noe overfor Bluecom. Hvis de har litt vett i skallen avslutter de herved saken. Når det er sagt ville jeg iallefall ikke anbefale Tele2. Har hatt enormt mye bråk med dem,....de gav seg først etter at jeg koblet inn Forbrukerrådet. ...Så...styr unna Tele2.

 

Hva type bråk da?

Synes det blir veldig lettvint å anbefale folk å styre unna Tele2 uten

mer forklaring enn dette.

Har ikke hørt mye negativt om Tele 2 Adsl . De fleste virker fornøyd.

Lenke til kommentar

6. Oppsigelse og bindingstid

6.1. Kunden kan si opp abonnementet skriftlig med 2 måneders varsel. De 12 første månedene kan abonnementet ikke sies opp.

9. Ikrafttredelse

9.1. Avtalen trer i kraft ved bestilling av produkter/tjenester. Bestilling kan skje muntlig og skriftlig, herunder ved elektronisk melding.

 

Det står ingen ting her om binding før bestilling, gjør det det?

Lenke til kommentar
jepp jepp, du kan bare blånekte. Så lenge de ikke har noen papirer eller vitner/båndopptak har de ingenting å legge til grunn for videre krav.

 

Hvis de har tatt båndopptak av en telefonsamtale skal dette opplyses om på forhånd, og du måtte ha godtatt at de tok opp samtalen før de kunne fått lov. Skulle de derimot ha et slik båndopptak uten at du er klar over det så er det ulovlig.

 

btw, er helt på din side i denne saken. Ring og forklar, så blir det nok ikke noe problem. Skulle det bli det ring forbrukerrådet.

Lenke til kommentar

Det kan vel se ut som om du ikke har lest vilkårene for bestilling godt nok. :(

 

 

 

3.1. Leverandøren leverer og installerer etter avtale med Kunden. Leverandøren vil, dersom ikke uforutsette forhold oppstår, foreta installasjonen innen avtalt frist. Ved avbestilling før installasjonen påløper et gebyr på NOK 1 000.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...