Gå til innhold

Lønnsnivå Support 1. linje


Anbefalte innlegg

Jeg har i dag en jobb gjennom et bemanningsbyrå, det er en veldig enkel jobb i et oljerelatert firma. Jeg har veldig mye kunnskap og lyst å jobbe med IT, Et annet bemanningsbyrå jeg har vert i kontak med mente det beste var å begynne med 1. linjesupport. Og mente bare det var fordel at jeg er jente.

 

Når vi snakket om lønn fortalte jeg at jeg i dag har 180 kr i timen, hun i byrået mente var veldig høyt, og det var ikke sikker jeg fant noen som var villig til å ansette med til den lønnen....

 

Var ikke det rart?

 

Hva er vanlig begynnerlønn i den type stilling?

 

Håper noen kan hjelpe meg ang dette, vil jo ikke ned i lønn heller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har i dag en jobb gjennom et bemanningsbyrå, det er en veldig enkel jobb i et oljerelatert firma. Jeg har veldig mye kunnskap og lyst å jobbe med IT, Et annet bemanningsbyrå jeg har vert i kontak med mente det beste var å begynne med 1. linjesupport. Og mente bare det var fordel at jeg er jente.

 

Når vi snakket om lønn fortalte jeg at jeg i dag har 180 kr i timen, hun i byrået mente var veldig høyt, og det var ikke sikker jeg fant noen som var villig til å ansette med til den lønnen....

 

Var ikke det rart?

 

Hva er vanlig begynnerlønn i den type stilling?

 

Håper noen kan hjelpe meg ang dette, vil jo ikke ned i lønn heller.

nei det vare ikke rart, intro lønn der jeg jobbet som it support for noen år siden er nå er vel ca 135 kr/t hvis jeg husker riktig.

Lenke til kommentar

Jeg har i dag en jobb gjennom et bemanningsbyrå, det er en veldig enkel jobb i et oljerelatert firma. Jeg har veldig mye kunnskap og lyst å jobbe med IT, Et annet bemanningsbyrå jeg har vert i kontak med mente det beste var å begynne med 1. linjesupport. Og mente bare det var fordel at jeg er jente.

 

Når vi snakket om lønn fortalte jeg at jeg i dag har 180 kr i timen, hun i byrået mente var veldig høyt, og det var ikke sikker jeg fant noen som var villig til å ansette med til den lønnen....

 

Var ikke det rart?

 

Hva er vanlig begynnerlønn i den type stilling?

 

Håper noen kan hjelpe meg ang dette, vil jo ikke ned i lønn heller.

nei det vare ikke rart, intro lønn der jeg jobbet som it support for noen år siden er nå er vel ca 135 kr/t hvis jeg husker riktig.

 

Usj det var ikke bra, Ikke kult å gå ned i lønn akurat... Bare at jeg hadde 180 kr i timen som sekretær og da var det en selvfølge at jeg fortsatte med det når jeg ble innleid til den jobben jeg har nå. Trodde det var få jobber med mindre enn 180 kr timen jeg..

 

Når jeg jobbet i butikk i 2007 hadde jeg 150 kr i timen, og min gamle kollega i butikken har 180 i timen der..

 

Er det spesielt IT-support jobber som er dårlig betalt?

Lenke til kommentar

Hva forventer du egentlig? Det er jobb som ikke krever utdanning, som er på helt normale arbeidstider og som ikke krever spesielle ferdigheter. Samme nivå som lagerarbeide og butikkmedarbeider.

 

Jeg foventer det samme jeg har nå, samme som butikkmedarbeider, sekretær etc.

 

180 kr i timen er vel ikke unormalt for lager eller butikk, iallefall ikke her i stavanger. Synes virkelig 135 kr i timen er lite når man har ett år IT på fagskole. Det er den eneste utdannelsen jeg har, men har alikevel hatt 180 kr timen som sekretær og kontormedarbeider.

Men jeg får vente å se..

 

Er jo snart 29 år og har jobbet i 11 år, samt drevet med pc på hobbybasis i 21 år....

 

Tusen takk for svar!!!

Endret av FruH
Lenke til kommentar

Tarifflønn for butikkmedarbeider uten spesielle krav er 120kr/t.

 

Du kan ha så mye utdannelse du vil, så lenge du ikke tar en jobb som faktisk krever denne utdannelsen påvirker det ikke lønnen.

 

Lagerarbeide i norge er generelt overbetalt, og du har rett i at 180kr/t ikke er unormalt der.

Lenke til kommentar

Jeg har sett mange 1.linje-stillinger som betaler mellom 300 og 400k (spesielt innenfor telecom), så et krav på 350k er nok ikke for mye (dog uten erfaring er det kanskje ikke lønna jeg ville krangla mest på, for å si det sånn).

 

Om du virkelig vil jobbe med IT, ville jeg anbefalt at du samtidig som du jobbet med 1.linje tok deg en utdannelse (Bachelor IT).

Lenke til kommentar

Jeg har sett mange 1.linje-stillinger som betaler mellom 300 og 400k (spesielt innenfor telecom), så et krav på 350k er nok ikke for mye (dog uten erfaring er det kanskje ikke lønna jeg ville krangla mest på, for å si det sånn).

 

Om du virkelig vil jobbe med IT, ville jeg anbefalt at du samtidig som du jobbet med 1.linje tok deg en utdannelse (Bachelor IT).

 

ja kunne virkelig tenkt med å tatt bachelor utdannelse, men det er kanskje litt vanskelig å kombinere med å være småbarnsmor og jobbe 100%.. Når ungene blir større skal jeg iallefall det.. Eller om jeg vinner i lotto... Drømme:)

Lenke til kommentar

Puuuh det gikk bra, Jobben jeg var i intervju på var ikke egentlig support, merkelig med disse bemanningsselskapene...

Stillingen var brukerstøtte onsite, innkjøp og oppsett av mobiltelefoner og pc, adgangskort, opprette Citrix-brukere.. Og den jobben er nok mer verd 180 kr i timen:) yay

 

De synes ikke det var avskrekkende med 180 kr i timen...

Endret av FruH
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

180,- i timen er høyere enn det vanligvis er, spesielt når det er snakk om startlønn. Selv begynte jeg med 290.000 i året ca. Etter noen år gikk jeg opp såpass mye at jeg nå har 345.000. Da også kundeservice. Nå bytter jeg jobb og hopper over 110k i økning, bare av å bytte jobb. Så det er lurt å holde seg til det og gjøre en god jobb. Og deretter bytte jobb etter noen år. :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Gjest Slettet+19283741

Gratulerer med ny jobb! :) Er det lov å spørre om det var ett stort og kjent firma du skal jobbe for og hvor mye ca du tjener? Krevde de noen form for utdanning?

 

 

Synes også 180 kr var høyt. Startet selv med 150 kr. Kanskje årsaken til den "høye" årslønnen din var at du jobbet innenfor olje er det lettere å lønne de ansatte høyere eller at du er jente. For arbeidsgivere er det mer attraktivt med kvinner som er flinke enn flinke menn pga. skjev kjønnsfordeling.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Puuuh det gikk bra, Jobben jeg var i intervju på var ikke egentlig support, merkelig med disse bemanningsselskapene...

Stillingen var brukerstøtte onsite, innkjøp og oppsett av mobiltelefoner og pc, adgangskort, opprette Citrix-brukere.. Og den jobben er nok mer verd 180 kr i timen:) yay

 

De synes ikke det var avskrekkende med 180 kr i timen...

 

Dette er hva IT-support er.

 

Det er meget imponerende hvis du klarer å få 180 kr/timen for en slik jobb. Fortell oss gjerne om hva slags lønn du ender opp på. :)

Endret av J-Core
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange som håper på å balansere ut kjønnsfordelingen og er derfor villig til å gi litt extra i håp om at det skal bringe bedre arbeidsmiljø som igjen effektiviserer hele avdelingen.

 

Siste førstelinje support jobb jeg hadde fikk jeg en total timelønn (timelønn+goder) på ca 225kr timen. Dog har jeg meget gode attester på alle jobber jeg har tatt samt både "lav" og "høg" utdanning innom IT yrket.

 

Men lønnen hadde jeg aldri fått om jeg ikke hadde tørt å forandle meg fram til den lønnen på jobb interjuet og det er her jeg tror mange tabber seg ut. Mange som ikke tør å spørre om høyere lønn enn gj.snittet selv om de har relevant utdanning og jobb erfaring i frykt om å ikke få jobben og desverre er ofte dette den eneste sjansen du har til å forhandle om lønnen i slike selskaper da lønnsoppgjør ofte blir overlatt til fag organisasjoner selv om du er med eller ei.

 

(ps, får du en lønn utenfor gjennomsnittet er det nesten forventet at du ikke prater med kollegaer om det)

Endret av MisterIT
Lenke til kommentar

Hva forventer du egentlig? Det er jobb som ikke krever utdanning, som er på helt normale arbeidstider og som ikke krever spesielle ferdigheter. Samme nivå som lagerarbeide og butikkmedarbeider.

 

Innser at dette er en gammel tråd, men det jeg siterer er vel en sannhet med modifikasjoner. 1 linje support kan være så mangt, og det blir for enkelt å påstå at det er rutineoppgaver. Kanskje hvis du jobber i de største firmaene og du egentlig bare ordner opp i rent enkel "nytt passord" problematikk fordi it avdelingen er så spesialisert.

 

Men for mange mindre miljøer er førstelinje også den som må ordne opp i litt mer komplekse problemstillinger, for det finnes ikke alltid noen andrelinje som kan ta over for deg. Da vil kompetansen lett være verdt 180,- i timen eller ofte mer.

 

Selv med kun basisoppgaver syntes jeg ikke 180,- er så fryktelig overbetalt. Tar man i betraktning ca 1800 arbeidstimer i året tilsvarer det en lønn på 324K, noe som ikke er en veldig høy lønn i dag. Og som ts nevner, det er mange andre yrkesgrupper som f. eks sekretærer og andre som utfører "basisutgaver" som lett får 180 i timen. Hvorfor bør basis IT support lønnes vesentlig lavere?

I tillegg er det mange supportjobber som innebærer en betydelig mengde stress og jobbing på ukurante tidspunkter og en lønn på 130-140 i timen gjenspeiler jo ikke akkurat det.

 

Jeg er selvsagt fullt klar over at mange arbeidsplasser, spesielt vikarbyråer opererer med type 130-140 i timen. Med 130 i timen har man med samme timeantall en årslønn på 234000, og da begynner vi å snakke om en ganske dårlig lønn, en del mindre enn det mange butikkansatte har, og det vil for mange ikke være mulig å leve av en slik lønn når man trekker fra skatt. Min mening er at mange nok har priset seg for lavt og kanskje ikke turt å forhandle om en høyere lønn under intverju. Det er synd, for det legitimerer en normativ lav avlønning av mange supportansatte. I kjølvannet følger konsekvenser som høy gjennomtrekk av ansatte siden basissupport bare brukes som et springbrett og tap av kompetanse med dertil behov for ny opplæring, så det er ikke bare den ansatte selv som taper på dette.

Lenke til kommentar
  • 8 år senere...
FruH skrev (På 2.3.2011 den 14.53):

 

Usj det var ikke bra, Ikke kult å gå ned i lønn akurat... Bare at jeg hadde 180 kr i timen som sekretær og da var det en selvfølge at jeg fortsatte med det når jeg ble innleid til den jobben jeg har nå. Trodde det var få jobber med mindre enn 180 kr timen jeg..

Når jeg jobbet i butikk i 2007 hadde jeg 150 kr i timen, og min gamle kollega i butikken har 180 i timen der..

Er det spesielt IT-support jobber som er dårlig betalt?

Du tjente mye for 12 år siden. Det finnes folk som tjener 150 kr i butikk idag også

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...